24 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Напрежение в Renault-Nissan

Напрежението в един от мастодонтите на автомобилния пазар - Renault-Nissan започна да придобива публичност в последните дни. Огънят се разгоря, след като от Nissan Motor Co. поискаха да възстановят баланса на кръстосаното притежание на акции след намесата на френското правителство.

Босът на концерна Карлос Гон изказа притесненията си, че съмнителната държавна намеса ще наклони везните в посока на френския производител прекалено много и той ще започне да оказва по-сериозен натиск върху азиатския си партньор.

В момента Renault държи 43.4 % от Nissan и решаващ глас в концерна, регистриран в Холандия. От своя страна Nissan разполага с 15 % от акциите на френския производител, но не и с глас.

Напрежението обаче започна да се покачва през април, когато министърът на иконимиката на Франция Емануел Макрон увеличи държавния дял в Renault от 15 до 19.7 %, като съвсем демонстративно просто информира Гон за този ход часове преди да бъде изпълнен. Тогава Макрон обеща, че това е само временен ход, но по стара традиция именно временните неща са най-постоянни и към момента френската държава не смята да намалява участието си до предишното ниво.

Причината за тази упоритост на властите е лошите отношения с Гон в последно време и съдейки по плановете на Nissan, то френските страхове може и да са основателни. По всичко изглежда, че японците не просто ще опитат да възстановят старото съотношение на акциите, но и искат да обърнат съотношението на кръстосано притежание до 25-35 в полза на Nissan. Това ще постави Renault в подчинена позиция и тогава дори френското правителство няма да има контрол, какъвто си осигури през април с уж минималното, но всъщност ключово увеличение на дяла си. Благодарение на него беше блокирано правото на вето на Госн относно нови закони, които ще станат валидни следващата година.

Така напрежението в концерна започна да достига опасни размери. Renault-Nissan до ден днешен е сочен като един от малкото примери на успешно сливане на две големи автомобилни компании. През последните години подобни опити неизменно стигат до провал, докато френско-японската завера вече 15 години държи позиции. Всичко започна през 1999 година, когато Renault взе контролният пакет акции на почти фалиралия Nissan. Именно и това е причината френският производител да е доминиращ в концерна и въпреки че управляващите Renault също не харесват прекомерната държавна намеса, то те трябва да бъдат готови и за битки и на друг фронт. Може би най-точни са думите на член на правителството на Франция:

"Карлос Гон управлява две компании. А това рано или късно ще доведе до конфликт".

Дали този ден не е дошъл?


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Бизнес
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.