23 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

4 големи столици забраняват дизела от 2025 година

Снимка: mexiconewsdaily.com

Лидерите на четири големи града обявиха, че ще забранят употребата на дизелови автомобили и товарни возила до средата на следващото десетилетие, пише в материал на ВВС. Кметовете на Париж, Мексико сити, Мадрид и Атина се обединиха в идеята, с цел подобряване на качеството на въздуха. Кметовете заявиха още, че ще промотират използването на алтернативни возила, колоезденето и ходенето пеша в подопечните си градове. Инициативата бе обявена на среща на кметовете на 40 от най-големите столици в света.

Използването на дизел в транспорта търпи големи критики в последните години, след като притесненията за влиянието му върху качеството на въздуха нарастват. Световната Здравна Организация заявява, че над 3 милиона души годишно умират в резултат на замърсения въздух. Два са основните замърсяващи фактора на двигателите, използващи дизел - твърдите частици и азотните окиси. Микропрашинките могат да проникнат в белите ни дробове и да допринесат за различни дихателни и сърдечно-съдови заболявания, водещи до смърт. Азотните окиси от своя страна, спомагат за образуването на озон, който спомага за дихателни затруднения, дори и за хора без респираторни проблеми.

В тази връзка, редица природозащитни групи започнаха да се борят за повишаване на стандартите за качество на въздуха и да оказват натиск над властите в различни градове и държави. Може би и това е сред причините кметовете на четирите големи града да застанат зад идеята за забрана на дизела. И тъй като подобни ходове със сигурност ще последват във все повече и повече столици и не само, автомобилните производители ще трябва да се съобразят с такива решения. Историята на автомобилното производство е показала, че фирми, които не се съобразяват с екологичните подобрения и изисквания, могат да се провалят на глобалния пазар. Така, в последните години наблюдаваме силен възход на хибриди и електромобили, и в по-малка степен на водородно задвижвани коли.

И все пак, има нещо нелепо в цялата ситуация - правителствата промотираха последните поколения дизелови автомобили, тъй като отделят по-малко въглероден двуокис, който пък е сочен за основния причинител на промените в климата. Производителите от своя страна подведоха властите за вредата от локалното замърсяване на въздуха, а това води до забраната на дизелите. На тяхно място трябва да дойдат електромобили и водородни коли, които ще са перфектни за чистотата на въздуха, но само ако енергията за тях идва от възобновяеми източници...

"Не е тайна, че в Мексико Сити сме изправени срещу сериозни проблеми с трафика и замърсяването на въздуха", заявява кметът на мексиканската столица Мигел Анхел Мансера. "С разширяване на алтернативния транспорт, като бързите автобуси и метрото, както и с инвестиция във велосипедна инфраструктута, работим за да облекчим натоварването на пътищата и дробовете ни".

Париж вече предприе серия от мерки за повишаване качеството на въздуха, след като забрани колите, произведени преди 1997 г. да се движат в града, а рестрикциите ще се затягат още повече. В допълнение, веднъж месечно Шанз Елизе е затворен за МПС, а 3-километров двулентов път на десния бряг на Сена бе превърнат в пешеходна зона. "Градът ни следва точен план - прогресивно ще забраняваме най-замърсяващите возила", казва кметът на града Ан Идалго. "Амбицията ни е ясна и започнахме да я реализираме - искаме да забраним дизела в нашия град, по модела на Токио". Подобни са и възгледите на кмета на Мадрид Мануела Кармена.

В Барселона, благодарение на мрежата за използване на велосипеди под наем, са били спестени 9000 тона емисии СО2 - еквивалентът на близо 34 милиона километра, пропътувани със стандартна лека кола.



Рейтинг :
09.09 2023 в 05:59 1
+ 0
- 0
sffsdf18908
 
Още от : Еко
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.