Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.Приемам
16 декември 2017
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Защо в България има 819 електромобила, а в петмилионна Норвегия - над 100 000?

Снимка: Wikimedia Commons

Известно е, че Скандинавия е лидер при зелените технологии и това се отразява пряко върху автоиндрустрията и навиците на шофьорите. Ако у нас електромобилите все още са екзотика, то в страни като Норвегия колите на ток се приближават към доминация на пазара.

Към 1 март данните на МВР показват, че у нас са регистрирани общо 819 коли на ток. Това е всичко, нито повече, нито по-малко. Скромният брой включва 49 коли на Telsa, така че можем спокойно да кажем, че Илон Мъск не става и ляга с мисълта за българските шофьори. В Норвегия от друга страна Tesla е на второ място на пазара, а регистрираните електромобили са повече от 100 000.

Това означава, че скандинаската страна има най-много коли на ток на глава от населението. И да не забравяме, че Норвегия не е огромна държава, ни най-малко, населението й е 5,2 млн. души. Това означава, че за всеки 52 души има по една кола на батерии. У нас същата математика стига до извод от един електромобил на близо 8000 българи.

Осло има смели планове в еко посока. Идеята е до 2025 г. в Норвегия да не се продават никакви коли с двигатели с вътрешно горене, но не мислете, че драконовските мерки не са подлатени и със стимули за закупучане на чисти коли.

Има причини норвежците да се нахвърлят на електромобилите и те не са само притеснение за крисивата местна природа или напъни да изглеждат модерни. Не, правителството полага сериозни усилия да привече хората към тока. Стандартът на живот в Норвегия е особено висок, средната месечна заплата е еквивалентна на почти 9000 лева, но това не означава, че местните не искат да спестят някоя крона и начинът е с електромобил. 37% от норвежкия пазар се състои именно от коли на ток. Защо? Като за начало да зареждаш батерии е по-евтино от пълненето на резервоар с бензин или дизел, а и е много по-щадящо за околната среда. 96 на сто от електроенергията, която отива в батериите на колите идва от ВЕЦ-ове.

В България, ако се изръсите за кола на ток, можете да паркирате свободно в платените зони и се освобождавате от местен данък. Туй то. В Норвегия нещата са коренно различни. Електромобилите са освободени от ДДС, могат да паркират безплатно, да карат в бус лентите, да минават безплатно по пътища с тол такси и плащат по-нисък данък. Редица причини човек да си каже: "Да, това ми трябва".

И не мислете, че Норвегия е на светлинни години и отдалечена географски. Стимулите за качване в кола на ток са възможни и на нашите географски ширини. Румъния винаги е близо до нас в негавивните класации в ЕС, но правителството в Букурещ е измислило схема за примамване на шофьорите в посока зелен транспорт. Ако в северната ни съседка човек реши да купи електромобил, директно получава субсидия от 10 000 евро, която при по-достъпните модели може не само да неутразилира ценовата разлика в полза на конвенционалните коли, но и да направи електромобилите по-евтини. Ако има желание, има начин.




Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Еко
Норвегия готви "данък Tesla"
12 октомври 2017 в 17:24

Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.