Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.Приемам
26 април 2018
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Една легенда на 40: историята на рали "Дакар", част I - началото

рекламен афиш за първото рали "Париж - Дакар"

Рали "Дакар"... Митична надпревара, с която отраснаха няколко поколения запалени приключенци и любители на високите скорости, адреналина и битката срещу неизвестното. Рали, което плени сърцата на милиони, дори милиарди фенове и откровено може да се нарече "Най-голямото моторспорт събитие в света". Днес, 40 години след първия старт
на площад "Трокадеро" в Париж, 30 години в кръстосване на Африка и 10 години откакто намери новия си дом в Южна Америка, "Дакар" все още е толкова интересен, завладяващ и мащабен.

Държа да отбележа, че "Дакар" не е първото маратонско рали в Африка. След Втората световна война и възстановяването на Западния свят, мнозина ентусиасти са готови за нови приключения зад кормилото на мотоциклет или зад волана на автомобил или дори камион. Черният континент, който от векове е притегателен за авантюристите, сега дава нови идеи и най-вече - необятни територии, в които да се развихриш със своето возило.

Бащата на рали "Дакар" Тиери Сабин

Именнно по време на едно такова състезание - приключенското рали "Абиджан - Ница" се ражда идеята за новото приключение в Африка. Тиери Сабин, участник в маратона с мотоциклет се загубва в либийската пустиня и прекарва дълго време, лутайки се из нея, докато успее да откриве правилния път. Запленен от красотите на пейзажа и пълен с
нови идеи, Сабин се звръща във Франция, давайки си обещанието да доведе максимално много хора в тези безбрежни пясъци, давайки им приключение, каквото до момента не са си представяли.

Идеята - хиляди километри с маршрут, започващ от най-космополитния европейски град пред тълпи от зрители и продължаващ в Африка - континент с много лица, предлагащ  перфектната магична съставка. С невероятен маршрут през Алжир, докосване до Ченра Африка на юг и финал на Розовото езеро край сенегалксата столица Дакар. А за да бъде успешно начинанието му, Тиери Сабин прилага една простичка, но добре работеща формула - събитието да се проведе в началото на годината, когато няма кой знае какви събития не само в моторните спортове, а в света на спорта въобще. Плюс телевизионни екипи, които всеки ден да предават информация, предлагайки нещо наистина уникално на зрителите, на фона на относително скучния януари. Формулата сработва перфектно, така е и до днес - рали "Дакар" продължава да е сред най-гледаните спортни събития  по света, достигайки аудитория от над 2 милиарда души по света.

1979: "Предизвикателство за тези, които отидат, мечта за онези, които останат"

Под това мото на Тиери Сабин, на 29 декември 1978 година първото издание на рали "Париж - Дакар" стартира на площад "Трокадеро" в центъра на Париж. 182 състезателни машини - 80 автомобила, 90 мотоциклета и 12 камиона поемат по маршрут с дължина от 10 000 км, отвеждащ ги от Франция през Алжир, Нигер, Мали и несъществуващата вече Грона Волта до Сенегал. Макар и разделено на едва 8 състезателни етапа, ралито продължава цели 19 дни.

Големият победител в първото рали "Париж - Дакар" Сирил Невьо с Yamaha

В първото издание на "Париж - Дакар" реално няма класиране за отделните категории. Така, най-бърз от всички е французинът Сирил Невьо, който пръв пресича финалната линия с мотоциклет Yamaha 500ХТ. А първият условен победител с автомобил е сънародникът му Ален Женестие с Range Rover, който се класира 4-и в смесената подредба. Най-бързият състезател с камион пък е Жан-Франсоа Дюнак с Pinzgauer, 44-и от общо 74 финиширали състезатели.

1980: Мощен отзвук

Несъществуващата вече марка камиони Sonacome триумфира в ралито през 1980

Първото издание на "Париж - Дакар" постига феноменален успех. Затова, не е изненада, че година по-късно, машините на старта са вече 216, а в надпреварата със заводски отбори се включват Yamaha, BMW, Volkswagen и дори... Лада. Стартът е на 1 януари, отново на Трокадеро, а финалът - 23 дни по-късно. Този път, класирането за автомобили, мотоциклети и камиони е разделено, а маршрутът общо взето повтаря миналогодишния.

Своята втора поредна победа при мотоциклетите взима Сирил Невьо, а основният му конкурент Юбер Ориол е дисквалифициран, тъй като финишира състезанието с "буш такси" - с натоварен в местна камионетка мотоциклет. При автомобилите, с двойна победа се отчита Volkswagen Iltis (първенец е Фреди Котулински), като именно по двата състезателни всъдехода, инженерите на Audi тестват финални настройки на появилото се малко след това 4х4 задвижване quattro. При камионите, първи официален победител става алжирецът Зохра Атауа с машина Sonacome.

1981: Звезди и тълпи

Третото издание на "Париж - Дакар" продължава да върви уверено нагоре. Дори организаторите не са очаквали такъв мощен наплив на старта - цели 291 машини от всякакъв тип - джипове, камиони, бъгита, дори мотоциклети с кош и неочаквани - като Citroen CX и... Rolls Royce.

Във френската лимузина, чието призвание е да разхожда бизнесмени по Шанз Елизе, а не да пори дюните е не кой да е, а 4-кратният победител от "24 часа на Льо Ман" и пилот от Формула 1 Джеки Икс. А негов навигатор е френският театрален и кино актьор Клод Брасьор. Странният тандем ще се превърне и в един от най-успешните в пустинния маратон, но още е рано...

Що се отнася до първият Rolls Royce на старта на "Париж - Дакар", то неговата поява е в резултат на облог. Французинът Тиери де Монкорже се заканва в компания, че ще участва в "Дакар". В начинанието му помага не кой да е, а Кристиан Диор, който му става основен спонсор. Ролс-ът не само участва, но и успешно финишира. Е, разбира се, като преди старта е минал през 2000 часа труд за трансформация - преместване на двигателя, редуциране на теглото, 4х4 задвижване, предпазна клетка, нови скоростна кутия и окачване и т.н.

Победител при автомобилите тази година става Рене Метж с Range Rover, a това е първата му от няколко титли. Метж сега е в основата на "опозицията" срещу латиноамериканското издание на "Дакар", която от 10 години организира Africa Eco Race по трасето на оригиналния "Париж - Дакар". При мотоциклетите, този път Юбер Ориол е перфектен и взима своята първа победа, зад волана на BMW G/S. При камионите, титлата грабва Адриан Вийет с ACMAT. Лавината е потеглила...

Очаквайте утре и част II - 80-те


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт

Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.