Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.Приемам
21 януари 2018
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Една легенда на 40: историята на рали "Дакар", част II - 80-те

След като ви разказах за раждането и прохождането на "Париж - Дакар", сега ще хвърля светлина и върху най-интересното, поне за мен, десетилетие от историята на надпреварата. 80-те години на миналия век предлагат най-приключенските и атрактивни случки в историята на състезанието и за жалост, в тях остана аматьорския и приятелски дух на пустинния маратон.

1982: Братята Маро

На 1 януари, площад "Конкорд" в Париж приема 382 състезателни машини - почти двойно спрямо началото преди 4 години. Все повече звезди и известни личности се прехласват по пустинната авантюра - скиори, футболисти, актьори, дори и синът на тогавашната министър-председателка Маргарет Тачър - Марк е на старта с мотоциклет.

Но истинските звезди в 4-ото издание на рали "Дакар" са братята Клод и Бернар Маро, наричани пустинните лисици. След две участия с трансформирано в 4х4 машина Reanult 4L, братята постигат уникална победа в маратона с добре направено Renault 20. Определено луди глави, предизвикали възхищение у всичките им конкуренти. Но няма смисъл да се хабя в приказки, вижте за какво точно става въпрос:

При мотоциклетите, Сирил Невьо продължава да впечатлява, взимайки своята третата победа и първа за Honda. При камионите, Жорж Гроан триумфира край Розовото езеро зад волана на Mercedes-Benz Unimog 1700L. До финала достигат едва една трета от участниците.

1983: коварната прегръдка на Тенере

За първи път рали "Дакар" прекосява пустинята Тенере - все още непознат океан от пясък, възбуждащ любопитството на състезателите. Но романтичната мечта бързо се превръща в кошмар, след като пясъчна буря връхлита част от участниците. Така, 40 състезатели се загубват, а издирването на някои от тях продължава цели 4 дни.

Джеки Икс и Клод Брасьор взимат своята първа победа с Mercedes G-Class при колите, а Юбер Ориол донася първата победа за BMW, като изкарва 20-дневния маратон контузен от самия старт. При камионите, Жорж Гроан отново е №1, този път с Mercedes-Benz 1936 AK.

1984: нови територии и нов играч - Porsche

Шестото издание на рали "Дакар" добавя към маршрута си няколко нови държави - Кот д'Ивоар (Брегът на слоновата кост), Гвинея, Сиера Леоне и Мавритания. Сред 427-те стартирали пилоти и екипажи отново е пълно с певци, телевизионни водещи и актьори, а на старта е и първият френски астронавт Жан-Лу Кретиен.

Джаки Икс приковава вниманието на всички, след като успява да уговори Porsche да пусне отбор в надпреварата. Три специално подготвени 911 с 4х4 задвижване (и заводски индекс 953) се включват в надпреварата. Но не Икс, а неговият съотборник и победител от "Дакар" 1981 Рене Метж триумфира с титлата.

А след знаменитото си участие с Rolls Royce през същата 1981, Тиери дьо Монкорже застава на старта с не по-малко странно возило - 6-колесен прототип, напомнящ за машина от "Лудия Макс. Задвижването е 6х4 - на единия заден мост и на предния. Вторият заден мост дава допълнителна стабилност, а при нужда може да замени счупения водещ и колата да продължи като нормално 4х4. За съжаление, шасито на триоската се сцепва точно между двата задни моста и участието на Монкорже приключва още в първата половина на ралито.

При мотоциклетите победата грабва Гастон Раийе с BMW, а при камионите начело е Пиер Лальо с Mercedes.

1985: Шатовалон и изгревът на Mitsubishi

Седмият старт на "Дакар" е от Версай, а дължината на трасето е сериозните 14 000 километра, над половината от които състезателни етапи. На старта на 22-дневния маратон има повече от солидно звездно присъствие. Актриста Шантал Нобел - звезда от сериала "Шатовалон" e навигатор в камиона на Гроан, а зад волана на Mitsubishi е принц Алберт от Монако. Неговата сестра принцеса Каролин, заедно със съпруга си е в камион Astra.

В третото си участие в "Париж - Дакар" Misubishi печели първата си от общо 12 победи в маратона, след като Патрик Занироли е пръв на финала край Розовото езеро. При мотоциклетите, своята втора победа взима Гастон Раийе с BMW, а сред спонсорите на баварците е списание Playboy. При камионите триумфира Карл-Фридрих Капито, баща на известния мениджър Йост Капито, който бе шеф на Volkswagen Motorsport и тима на McLaren във Формула 1. Именно Йост е часt от екипажа, като механик на камиона Mercedes.

1986: Черната година

На 14 януари 1986, в катастрофа с хеликоптер по време на ралито загива създателят му Тиери Сабин. Заедно с него смъртта си намираt известният френски певец Даниел Балавоан, журналистката Натали Оден, пилотът Франсоа Ксаве-Баню (братовчед на принц Алберт) и радиотехникът Жан-Пол Льо Фюр. Светът на рали-рейда е потресен, учасниците в "Дакар" са в шок. Организцията на почерненото рали поема бащата на Тиери - Жилбер Сабин.

В надпревара, загубила настроението си, втората победа за Porsche (с модела 959) донася Рене Метж, следван от съотборника си Джаки Икс. При мотоциклетите, победителят от първите две издания и от 1982 Сирил Невьо отново е на върха, но с Honda (която окупира челната тройка), а при камионите триумфира италианецът Джакомо Висмара с Mercedes.

Именно тук се появява и чудовищният DAF с два дигателя и над 1000 конски сили, пилотиран от Ян Де Рой. На сцената се появява Жан-Луи Шлесер, тогава тест-пилот на Williams във Ф1, зад волана на румънски джип Aro, а братята Маро изневервята на Рено и стартират с Лада Нива.

1987: Peugeot разбърква картите

Рали "Дакар" някак си успява да преживее смъртта на Тиери Сабин и баща му Жилбер поема организацията с помощта на Рене Метж и Патрик Вердой.

След като легендарната Група Б в Световния рали шампионат е разпусната, Peugeot решава да модифицира бруталните 205 T16 и да ги пусне в пустинната надпревара. И тук, по мое мнение, аматьорският дух на "Дакар" приключва - френският тим идва с тирове с части и техника, а дори шампионът при камионите Жорж Гроан е нает за бърза асистенция на "Пежата" със своя прототип Mercedes.

Логично, "Лъвчетата" взимат своята първа победа, а шампион е вече легендарният Ари Ватанен. При мотоциклетите, борбата е между тримата големи - Юбер Ориол, Сирил Невьо и Гастон Райе. Ориол пада и чупи и двата си глезена, което позволява на Невьо да вземе своята пета победа.

А при камионите, "двуглавият змей" на DAF донася единствената победа на Ян Де Рой.

1988: рекорд, кражба, Петерханзел

За 10-годишния си юбилей, рали "Дакар" счупва рекорда по участия, след като на старта във Версай застават цели 603 състезателни машини. Но почти 100 от тях шриключват участието си още в първия етап на територията на Алжир... А състезанието е маркирано от един странен инцидент - болидът Peugeot 405 T16 на Ари Ватанен е откраднат! В крайна сметка, машината е открита, но е прекалено късно и водачът в класирането е дисквалифициран. Така, победата отива в ръцете на друг WRC-ветеран - Юха Канкунен, който, обаче кара Peugeot 205 T16.

При мотоциклетите, победата отива в младата италианска звезда Еди Ориоли (Honda), а своето първо участие отбелязва бившият шамион по скейтборд и ендуро пилот Стефан Петерханзел - човекът, който днес всички наричат "г-н Дакар"... При камионите, своята първа победа записва легендарния Карел Лопрайс, зад волана на Tatra.

1989: Либия и ези-тура


Рали "Дакар" за пръв път преминава през територията на Либия, сърдечно посрещнато от диктатора Муамар Кадафи. 473 машини потеглят от Париж, а състезанието е белязано от няколко иновации - нов тип навигационна книга, създадена от французина Филип Васар, десетократен участник в маратона, както и използването на вдъхновена от авиацията навигационна система, от страна на Peugeot и Yamaha.

Големият куриоз в това издание на "Париж - Дакар" е решението на шефа на Peugeot Жан Тод да избере победителя в надпреварата с хвърляне на ези-тура. Късметлия е Ари Ватанен, който надделява над съотборника си Джаки Икс в дуела с монета от 10 франка.

При мотоциклетите, победител става Жил Лале с Honda, а тази година няма състезателни камиони. Причината - в предходното издание, един от чудовищните двудвигателни DAf-ове, пилотиран от Тео Ван Де Рийт, катастрофира с висока скорост, като навигаторът Кеес ван Ловезийн загива, изхвърлен на дестки метри от кабината, със все седалката си.

Очаквайте част III - 90-те!


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт

Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.