Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.Приемам
20 април 2018
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Една легенда на 40: историята на рали "Дакар", част III - 90-те

Рали "Дакар" навлиза във второто си десетилетие. Романтиката на 80-те е отминала, а нешата стават все по-пофесионални. Но все още има куп интересни неща, допринасящи за славата на мегамаратона.

1990: сбогом "лъвчета", здравей Камаз!

Ари Ватанен взима своята трета титла от рали "Дакар" зад волана на Peugeot 405 T16. Това е и последното оф-роуд рали за "лъвчетата", които сменят курса към пистовите надпревари от типа на "Льо Ман". Пежо се оттегля триумфално, окупирайки челните три места в класирането и натривайки носа на конкурентите от Mitsubishi.

Камионите се завръщат в надпреварата след една година отсъствие, а Джорджо Вила донася първата от общо 4 поредни победи за италианската марка Perlini. А 1990 е първата година, в която по трасето на рали "Дакар" се появява руският (всъщност, тогава все още съветски) отбор на Камаз. За съжаление, и трите 6х6 машини на руснаците отпадат поради технически проблеми, но началото е поставено...

При мотоциклетите, Еди Ориоли взима своята втора титла и първа за Cagiva със знаменития Elephant, а доскорошният мотоциклетен шампион Юбер Ориол поставя началото на "соло" категорията при автомобилите, стартирайки сам в бъги, като използва навигационна система като тази на мотоциклетистите.

1991: ерата "Петерханзел" започва

Citroen заема мястото на Peugeot в "Париж - Дакар". Пилотите отново са същите, но машините са различни - култовите ZX Rally Raid. Ари Ватанен отново е на линия, взимайки своята четвърта победа и първа за Citroen, но общо пета за концерна PSA. Това е и годината в която започва знаменитата война между французите и Mitsubishi, но японците ще трябва да почакат да дойде часът им. На сцената се появява бъдещ шампион с интересна конццепция за състезателно бъги - Жан-Луи Шлесер.

1991 е годината в която започва ерата "Петерханзел". Г-н Дакар, взима своята първа победа от общо 6 с мотоциклет, където ще стане недостижим. Както и при автомобилите след време... И докато преди време появата на Rolls Royce по трасетата бе шеметен факт, то сега това прави участието на първия Harley - Davidson в "Дакар"... Американският боец, обаче, не се справя с африканските тежки трасета.

Французинът Жак Уса донася втората поредна победа за Perlini при камионите, а този път всичките машини на Камаз финишират успешно, като руснаците взимат второ и трето място в надпреварата.

1992: дестинация - Кейптаун

Издание №14 на рали "Дакар" всъщност няма нищо общо с името си, тъй като предлага изцяло нов и вълнуващ маршрут през цяла Африка. След старта в Париж, надпреварата минава през Либия, Нигер, Чад, Централноафриканската република, Камерун, Габон, Република Конго, Ангола и Намибия, преди да финишира в Кейптаун, Южна Африка. Дори и името е сменено от "Париж - Дакар" на "Париж - Кейптаун" (Paris - Le Cap).

Важна иновация белязала състезанието е използването на GPS като средство за навигация. Въпреки генералната новост, броят на състезателите постоянно намалява от няколко години и сега е едва 332 спрямо повече от 400 предходната година. Но новият маршрут е уникален - както със спиращите дъха пейзажи, така и с множество препятствия - проблеми в намиращата се в гражданска война република ЧАД, пясъчни бури в Либия, преляла река в Намибия и други подобни...

При автомобилите, тотален доминатор е Mitsubishi, като японците окупират подиума, начело с Юбер Ориол, оставяйки 4-те машини на Citroen след себе си. А своята първа победа с автомобил взима двукратния шампион с мотоциклет Юбер Ориол. Такова постижение по-късно ще направят Стефан Петерханзел и Нани Рома.

Споменавайки за Петерханзел, той взима своята втора поредна победа с мотоциклет Yamaha като размазва конкурентите от Cagiva. Honda пък за пръв път не изпраща свои машини на ралито. А 5-кратния победител при двуколсените Сирил Невьо слага край на участието си в "Дакар" след 13 години. При камионите, Perlini взима своята трета победа, а победител е синът на основателя на компанията Роберто Перлини - Франческо.

1993: обратно към Дакар

Ралито се връща към обичайния си маршрут, но интересът към него е необичайно малък - едва 154 машини застават на старта. Това е по-малко дори от първото издание на "Париж - Дакар" през 1978/79...

В изключително тежка надпревара, където 1/3 от участниците отпадат още в началото на надпреварата, Стефан Петерханзел взима своята трета поредна победа при мотоциклетите, а Yamaha окупира трите места на подиума.

При автомобилите, своята първа и единствена победа взима Бруно Саби, което е трети триумф за Mitsubishi. Юбер Ориол пък е единственият състезател, участвал във всичките 15 издания на "Дакар" до момента. Франческо Перлини дублира победата си и носи 4-та титла за камионите, носещи името на фамилията му...

1994: от Париж до... Париж

Бащата на покойния основател на Дакар Тиери Сабин - Жилбер, предава правата на сегашният собственик Amaury Sport Organisation (A.S.O.). Новият спортен директор Жан-Клод Морейе, познат под псевдонима Фенуй, предлага маршрут от Париж до Дакар и обратно. Това явно се харесва на участниците, тъй като броят им нараства до 259.

При мотоциклетите, Yamaha оттегля участието си заради несъгласие с правилата на състезанието, което обяснява липсата на Петерханзел и може би още една пропуната титла за него. Така, своята победа взима Еди Ориоли с Cagiva, след като година по-рано е зарязал мотожиклетите и стартитра с автомобил.

Друго голямо име отсъства от стартовите списъци - това на Ари Ватанен, който има сериозна програма във WRC и пропуска "Дакар". Но пък неговият съотборник в Сitroen Пиер Лартиг взима първата си победа и втора за французите (както и шеста за концерна Peugeot - Citroen).

Рене Метж се завръща в рали "Дакар" след 5-годишно отсъствие. Този път, ветеранът е зад волана на камион Perlini. Победата при тежкотоварните, обаче, е за Карел Лопрайс и Tatra.

1995: Hola Espagna!

За пръв път в историята си, рали "Дакар" не стартира във Франция. Вместо това, надпреварата стартира от Гранада, Испания, а също за пръв път, продължителността на ралито е 15, вместо над 20 дни. Финалът отново е край Розовото езеро до Дакар. А главен директор на маратона е най-постоянният участник в него - шампионът на две и четири колела Юбер Ориол.

Стефан Петерханзел се завръща с гръм и трясък след едногодишно отсъствие и взима своята четвърта титла при мотоциклетите. След сериозен двубой между Citroen и Mitsubishi, Пиер Лартиг носи титлата за французите при колите, надделявайки над Бруно Саби. При камионите, Карл Лопрайс и Tatra са отново на върха.

1996: първа титла за Камаз

Осемнадесетото издание на рали "Дакар" донася първата титла за отбора на Камаз. Виктор Москович е този, който проправя пътя за тоталната доминация на руснаците след време, надвивайки Лопрайс в оспорван дуел. При автомобилите, Пиер Лартиг взема третата си победа, а Citroen изравняват постиженията на братовчедите от Peugeot с 4-та титла.

Ситуацията при мотоциклетите е доста интересна. След края на програмата на Cagiva, Еди Ориоли става съотборник на Петерхназел в Yamaha. След проблеми с горивото, "г-н Дакар" губи над 3 часа в Зуерат, подарявайки титлата на нови си съотборник. Ориоли догонва Петрханзел по брой победи - 4.

1997: От Дакар до Дакар и край на ерата "Citroen"

За пръв път в историята си рали "Дакар" стартира от града, чието име носи. Нещо повече, това издание на надпреварата финишира в столицата на Сенегал, като се завръща в Нигер и мистичната пустиня Тенере след няколко години остъствие.

След обявяването на новите правила за 4х4 автомобилите и въвеждането на Т3 категория за 4х4 машините, Citroen няма как да застане на старта. Така, архиконкурентите от Mitsubishi стават тотални доминатори и окупират първите 4 места в надпреварата. Своята единствена победа взима Кенджиро Шинозука, ставайки първият японец с титла от "Дакар", а това четвърти триумф за Mitsubishi в маратона. Голямата сензация при автомобилите, обаче, се нарича Юта Клайншмид. Германката е първата жена с етапна победа в "Париж - Дакар", като завършва ралито на 5-о място.

Със воята пета победа при мотоциклетистите, Стефан Петерханзел се нарежда до легендата Сирил Невьо - победител в първия "Париж - Дакар" и титуляр през 1980, 1982, 1986 и 1987 година. Целта пред Стефан е ясна - да стане първият с 6 титли на две колела. При камионите, своята първа и единствена титла взима японският производител Hino, собственост на Toyota. Зад волана на шампионския камион е австриецът Петер Райф.

1998: "Дакар" на 20...

Рали "Дакар" празнува 20-годишния си юбилей със старт, както си му е реда, от Париж. Своят юбилей - 10-о участие в маратона, празнува и Стефан Петерханзел. И то как - французинът взима 6-ата си титла при мотоциклетите и вече е живата легенда на състезанието. Класа на двуколесните отбелязва още едно важно събитие - завръщането на BMW, които имат 4 титли през 80-те. Не по-маловажното, обаче, е, това, че всички топ 10 позиции (че дори и до 12-о място) са окупирани от машини КТМ. Предстои нова вълна, но по-нататък...

При автомобилите, петатата титла за Mitsubishi донася Жан-Пиер Фонтене, а японците, без сериозна конкуренция, окупират челните 4 места. При камионите, Карел Лопрайс взима 4-тата си победа.

1999: Шлесер и BMW на върха

Рали "Дакар" стартира от Гренада в Испания, а състезанието, изглеждащо класическо и сравнително лесно, се оказва доста трудно. Организаторите са принудени да отменят цели три етапа за мотоциклетите, а в отсечката Мопти - Тимбукту, всички двуколесни и пилотите им са транспортирани със самолет.

В модифицирания маратон, своята първа победа с мотоциклет взима Ришар Сенк, който носи пета титла на BMW, 14 години след Гастон Раийе. А след като става живата легенда на "Дакар" с 6 титили на две колела, Стефан Петерханзел дебютира с автомобил, завършвайки на 7-о място.

Юта Клайншмид, след като вече разбива стереотипите на мъжки спорт с етапната си победа преди две години, сега е на път да направи революция, след като оглавява генералното класиране. е, в крайна сметка губи титлата, но отново гради история, след като печели третото място в "Париж - Дакар" с Mitsubishi. Шампион, след 11 години конструиране, планове и атаки става Жан-Луи Шлесер, чието бъги е с двигател и технолгии на Renault. Така, французите могат да се поздравят с втора победа, 17 години след подвига на братята Маро.

При камионите, Карел Лопрайс и Tatra взимат петата си победа, а това е последното състезание за Владимир Чагин като механик в Камаза на Виктор Москович. От следващатата година младият руснак ще е пилот. И скоро ще стане царят на пустинята...

Очаквайте част IV - Новият век


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт

Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.