16 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

В САЩ продават реплика на най-успешната "Лада" за рали

Lada VFTS е уникална рали машина, подготвена за прословутата група Б на Световния рали шампионат. А сега, нейна реплика (чисто нова) се предлага във Флорида за 40 000 долара.

А какво точно означава тази версия на Лада и защо се продава във Флорида? Ето и отговорът накратко: Всичко започнало с литовец на име Стасис Бръндза. През 70-те години на миналия век той станал инженер, а впоследствие и състезател, каращ съветски "Москвич", при това доста успешно. След като "москвето" се оказало не достатъчно добро за Бръндза, той конструирал състезателна Лада 2103 за рали "Акрополис" през 1976 г. Машината, оборудвана с 1600-кубиков двигател се класирала на 6-о място, побеждавайки BMW 2002, Porsche 911, Alfa Romeo Alfetta и Lancia Stratos.

Ръководството на Съветския съюз осъзнало колко важни са състезанията за експортните пазари, затова предложило на Стасис всякаква подкрепа, за да може да конструира дори по-добър автомобил. През 1977 г. отборът бил готов с уникална машина 1600R, която имала титаниеви части, карбуратори Weber и много добре доработено купе. През 1980, АвтоВАЗ пуснал новия си модел 2105, затова Вилнюската фабрика за транспортни средства (Vilnyusskaya Fabrika Transportnykh Sredstv - VFTS) се сдобила с нов донор, който да оборудва като рали автомобил за група Б.

За съжаление, колкото и добре да била оборудвана работилницата и въпреки отдадеността на екипа, Lada VFTS не могла да постигне повече от 160 к.с. от атмосферния си 1,6-литров мотор. И струващата по тогавашни оценки 20 000 долара машина, с хомологация В-222 от FIA не била особено конкурентна отвъд Съветския съюз, макар цивилният й аналог да се продавал добре в скандинавските държави, Великобритания, Германия и Гърция. Бил конструиран и прототип с турбомотор, но никога не бил хомологиран.

Атмосферната Lada VFTS се използвала до началото на 90-те години на миналия век. Разбира се, след разпадането на СССР, от Лада имали по-големи проблеми за решаване и зарязали проекта, а Стасис станал дилър на Volkswagen. Неочаквано, състезателната машина получила силен втори живот като най-популярния рали автомобил в Унгария. Там всеки, който не успял да се сдобие с оригинален модел, лесно можел да си конструира реплика на машината, използвайки двигатели, компоненти и гуми, до които литовците нямали достъп навремето. Често покривайки правилата на FIA, "самоделните лади" станали стандарт за всички унгарски рали маниаци, които искали да се състезават с не особено голям бюджет. Е, все пак говорим за амтьорски надпревари, а не за професионални, където думата "евтино" просто не съществува.

Така, лека полека стигаме и до тази Лада, която се озовала във Флорида. Може би 40 000 долара са доста пари за машината (в Унгария би струвала наполовина), но от друга страна това е една от най-добрите еволюции на VFTS в света и почти със сигурност е единствената такава в Северна Америка. Машината, конструирана през 2015 г на базата на купе от 1987 г. разполага с тунингован двулитров двигател с двойни карбуратори Weber и развива мощност от около 200 к.с. Скоростната кутия е 5-степенна правозъба, на разположение е диференциал с ограничено приплъзване, ауспух от неръждаема стомана, сертифицирана предпазна клетка, магнезиеви джанти и куп други "благини".



Рейтинг :
09.09 2023 в 05:55 1
+ 0
- 0
sffsdf21106
 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.