20 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

История на успеха: 25 години Renault Clio

След като надхвърли границата от 13 млн. продадени автомобила за четири поколения на модела, за Renault Clio може да се каже, че е доста необикновен автомобил по всички критерии: най-продаван в света френски автомобил, първият претендент, отличен с престижното отличие „Автомобил на годината в Европа“ в две издания на конкурса, най-продаван автомобил във Франция през 18 от последните 25 години, лидер в класа си в Европа през 2014 и 2015 (пътнически автомобили и лекотоварни автомобили взети заедно).

Още от самото начало, Clio изпъква като оригинален малък автомобил, но с голям финес. В гръцката митология Clio е една от музите, а етимологията на думата – kleio – означава „да направиш известен“: далновидно име за малкия модел на Renault, който се радва на успех и слава още от появата на първото поколение.

При наследяването на Renault 5 – един от най-популярните автомобили за времето си – Clio трябваше да влезе в обувки с голям номер и да устои на наследството, което му бе оставено, но той никога не пожела да следва директно прочутата следа, която предшественикът му бе оставил. Наистина, Clio бе представен като „универсален малък автомобил, проектиран и произведен спрямо същите строги критерии на по-големите си събратя. Това се трансформира в пазарно препозициониране, тъй като Clio посегна към все по-нарастващата клиентска база, която търсеше оборудване и характеристики, които традиционно се срещаха в автомобилите от по-високите сегменти, но запазвайки компактните размери на Renault 5 (Clio 1 бе дълъг само 3,70 метра).

През 1991, с цел да задоволи желанията на най-претенциозните клиенти да притежават върховно оборудване и характеристики, Renault лансира луксозното Clio Baccara, което идва със сива кожена тапицерия, орехова топка на скоростния лост, облицовани с кожа панели на вратата и хромирани контролери. През 1998 Baccara е заменена от Clio Initiale, запазвайки луксозните предложения.

Преходът от Renault 5 към Clio внася нови елементи и в друга област: оттук насетне, моделите на марката няма да се кръщават с номера, а с имена, за да станат по-запомнящи се.

Едва лансиран, Clio е избран за „Автомобил на годината в Европа за 1991“. Журито отбелязва, че новият малък автомобил на Renault предлага „изключителен дизайн, добро качество, щедър простор в купето и багажника, както и богато оборудване, което никога преди не бе предлагано в модел на масов производител с тези размери“.

Първото поколение Clio е оборудвано с ABS, климатик, електронно контролирана автоматична скоростна кутия, аларма, сервоусилвател на волана и дори електрически странични огледала с подгрев. Предлагайки това невероятно ниво на оборудване, Clio разбунва духовете в европейския сегмент на малките градски автомобили, заявявайки себе си като универсален малък автомобил, способен да се изправи срещу най-добрите в бранша.

Второто поколение на Clio е лансирано през 1998. Седем сантиметра по-дълъг спрямо първия, този модел въвежда 16-клапановите двигатели и, след като цялата моделна гама е оборудвана с ABS и предни и странични въздушни възглавници, постави безопасността на първо място в дневния ред.

Третото поколение на Renault Clio се появи на сцената през 2005, а Clio 2 остана в продажба под наименованието „Clio Campus“. По-дълъг (3,99 м) и по-просторен, Clio 3 разглези истински собствениците си. Не само, че предложи безконтактно стартиране на двигателя, GPS и круиз контрол/ограничител на скоростта, но и оборудван с до осем въздушни възглавници, той предложи висока активна и пасивна безопасност. На фона на това не бе изненада за никого, че стана първият автомобил в класа си, който бе отличен с пет звезди за безопасност от независимия институт Euro NCAP. Той бе, освен всичко друго, първото Clio, което получи модификация Estate (комби).

Всички тези атрибути заслужиха на Clio безпрецедентен успех, като моделът отново бе избран за „Автомобил на годината в Европа“ през 2006. В 43-годишната история на конкурса това бе първият път, в който един и същ модел печели наградата два пъти.

Четвъртото поколение на Clio се появи през 2012, вдъхновено от DeZir Concept, представен две години по-рано по време на Автомобилния салон в Париж. Clio 4 бе първият модел, който възприе новата визуална идентичност на марката. Изпълнен в цвят Flamme Red и предлагащ нова предна част, Clio 4 предлага богата гама оборудване, включващо най-вече интегрирания и свързан R-LINK мултимедиен таблет на Renault и най-модерната бас рафлекторна аудио система – първата в света.

Звезда на екрана...

Започвайки от самото начало, силен маркетингов тласък изигра основна роля в пазарния успех на Clio и помогна много супер минито на Renault да си изгради име…

През 1992, след края на Студената война, Леонид Комаров, новият любим хокеист на руския президент, бе сниман в рекламна кампания на Clio, слогънът на която гласеше: „Целият този лукс за всеки? Това е комунистическата мечта! Когато може да имате Clio, кой се нуждае от по-големи коли?”

След Кремъл, следващата спирка за Clio бе региона на Персийския залив, където богат емир обеща своето значимо наследство на сина си – при условие, че ще се откаже от своето Clio. Когато синът му отказва, Емирът се обосновава: „Не е достатъчно скъпо, сине мой.”

Във Великобритания, като един от главните герои в продължителната рекламна кампания „Nicole and Papa“ за Clio, Никол се превърна във втората най-разпознаваема личност в страна. Проучване разкрива, че повечето британци разпознават нея, а не кой е премиерът по това време, Джон Мейджър. Не само това, но по време на второто издание на кампанията, изразът „Va Va Voom“ бе приет в Оксфордския английски речник!

…и спортна икона.

Докато крадеше шоуто на малкия екран, едновременно с това Clio усъвършенстваше и своите спорни умения. В течение на последните 25 години имаше постоянен поток от спортни версии, появили се на пътя, пистата и рали етапите, доказващи стойността на ангажимента на Renault към моторния спорт.

През 1998, под формата на шоу автомобил, на Автомобилен салон Париж бе представен ултра мощен модел. Въпросният автомобил бе Clio V6, който, след възторжените реакции на публиката, бе произведен в лимитирана серия. Задвижван от 3,0-литров, 6-цилиндров, централно разположен отзад двигател, първоначално Clio впрягаше 230 к.с. под капака. Пет години по-късно агрегатът бе модернизиран и мощността му бе увеличена до 255 к.с., които ускоряваха горещия хечбек на Renault от 0 до 96 км/ч за само 5,8 секунди.

Задвижван от още по-мощни двигатели, следващите поколения на Clio винаги бяха придружавани от спортен вариант от Renault Sport, доказателство за което са Clio 3 R.S. със 197 к.с. през 2006, мощният Clio 4 R.S. с 200 к.с. през 2013 и, най-скоро, Clio R.S. Trophy през 2015 с 220 к.с..

Историята на Clio отразява тази на Renault

През 1990 Clio 1 е дълъг 3,71 м и, нараствайки прогресивно с всяко следващо поколение, настоящият модел вече е дълъг 4,06 м. Историята на Renault отразява в голяма степен тази на Clio. Между 1990 и 2016 компанията се разраства с бързи темпове. Когато е роден Clio, световните годишни продажби на Renault възлизат на 1,8 млн. Днес, Groupe Renault обхваща три различни марки и обвързана с Nissan под шапката на Алианса продава годишно над 2,8 млн. автомобила в 125 държави.

Една от причините за успеха и мисията на Clio винаги е била да направи иновацията достъпна за всички и да третира клиентите си с нива на оборудване и финес, които по-често се свързват с автомобилите от по-горните сегменти, като същевременно с това предлага широка гама от модели, включително спортни и ексклузивни варианти.

В тази връзка, Renault и Clio също много си приличат. Една от основните мотивации на марката е да направи устойчивата мобилност достъпна за всички, като предложи широка гама от модели, от Twizy до Espace, Kwid и Duster.



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:18 1
+ 0
- 0
sffsdf12299
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.