29 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Историята на "осмака" и какво се крие зад LS-гамата на General Motors

Всеки, който е чувал дори веднъж мърморенето на V8 двигател, едва ли може да го забрави. Има нещо изключително притеглящо и вълшебно, грубо, но и елегантно в двигателите с осем цилиндъра. За съжаление повечето автомобили с подобни задвижващи системи са и доста скъпи и за повечето от нас остава само възможността да им се наслаждават отстрани.

Първият двигател V8 е създаден с патент през 1902 година, а е създаден физически две по-късно и носи името Antoinette V8 с предназначение за самолети и моторни лодки. Още през следващата година Rolls-Royce се пробва да го вкара в автомобилите си, но двигателят с обем 3.5 литра е инсталиран само на три машини, след което производителят се връща към вече изпитаната конфигурация от редови, 6-цилиндров.

Първата компания, която вкарва V8 в масово производство е Cadillac през 1914 година с модела Type 51, който генерира мощност от 70 к.с. и е с обем от 5.15 литра. Въпреки това не Cadillac прави тези двигатели истински популярни, защото големият удар нанася Ford.

Тези агрегати стават най-популярните в САЩ в средата на века, а през 70-те години, преди нефтената криза, се считат за напълно стандартно оборудване.

Днес еталонът за V8 продължават да бъдат американците, но лидерството е в General Motors, от където развиха гамата, включително в последните години със своята LS серия. Тя се появява през 1997 година на борда на Chevrolet Corvette, заменяйки двигатела LT1, а днес гамата е от богата по-богата.

По същество в момента на пазара GM използва двигатели от трето и четвърто поколение, които са със стоманен или алуминиев блок. Кубатурите са от 4.8 до 7 литра в различни конфигурации. Ето и кои са главните герои в LS семейството на General Motors:

LS1 и LS 6
Тези двигатели се произвеждат в периода 1997-2004 година и са с обем 5.7 литра. Инсталирани са в Corvette C5, Camaro, както и в GTO и Firebird. "Шестицата" се появява през 2001 година и предлага по-добро представяне с по-силен блок и въобще по-здрава конфигурация.

LS2
С този двигател се отбелязва началото на четвъртото поколение. Той е 6-литров, използван за Corvette, Pontiac G8 GT, GTO и Chevrolet SSR. Предлага повече мощ от LS1. Цилиндровите глави за LS2 могат да се използват и при LS1, LS6, LS3 и L92.

LS3 и L99
При появата си под капака на Corvette през 2008 година, този двигател е повече от добре приет. Разполага с 430 к.с., извлечени от работен обем от 6.3 литра. За времето си е най-мощният двигател на Corvette. Неговият събрат L99 е по-икономичен и е стандартен за Camaro SS от 2010 година, като предлага и активна систма за деактивация на цилиндрите при ниско натоварване.

LS4
Това е звездата на семейството, най-популярният двигател. Обемът му е 5.3 литра и може да се открие дори в преднячката Chevrolet Impala SS, както и в Pontiac Grand Prix GXP. Генерира мощност от 303 к.с.

LS7
Двигателят става популярен с Corvette Z06 и е с чудовищните 7 литра обем, което го прави и най-големият в историята на цялата гама. Благодарение на използването на титан и други доста здрави сплави, агрегатът няма проблем с генерираните 505 к.с.

LS9
Този двигател държи титлата за най-мощният в семейството, преди да бъде изместен от петото поколение LT4, което е с 650 к.с. Девятката е с работен обем от 6.2 литра, има суперчарджър и генерира 638 понита.

LSA
За мнозина LSA е опростена версия на LS9. Дебютира през 2009 година с Cadillac CTS-V, разполага с 6.2 литра обем, но с по-малък суперчарджър от LS9. Двата може да са близки като конструкция, но LSA дарява "едва" 556 коня.



Рейтинг :
09.09 2023 в 05:25 1
+ 0
- 0
sffsdf29628
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.