19 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Как да караме в аквапланинг и при силен дъжд

Есента настъпи и миналата седмица ни показа колко дъжд може да предложи, а в планинските проходи дори и сняг. Вече се стъмва по-рано, а проливните дъждове са нещо обичайно. За жалост в България това означава наводнени пътища, а липсата на маркировка допълнително затруднява шофьорите. Налице са всички предпоставки за възникване на най-опасната ситуация на мокър път – така нареченият аквапланинг, когато автомобилът за известно време става неуправляем и шофьорът се превръща в зрител. Единствено превенцията може да ни предпази от опасните последствия при аквапланинг. Когато вали, две неща са от първостепенно значение: скоростта на движение и състоянието на гумите.

Рискът от аквапланинг е най-висок в коловозите и кривите, където между гумата и пътя може да има няколко сантиметра вода. Въпреки това, можете да карате безопасно при дъждовно време, стига да имате предвид няколко основни неща.
Когато вали, две неща са от първостепенно значение: скоростта на движение и състоянието на гумите. Когато по пътя има много вода и вашите гуми са износени, първо трябва задължително да намалите скоростта.

"Дъждът и лошите гуми са неприятна комбинация. Също така, ако карате твърде бързо, колата ви е застрашена от аквапланинг, дори ако имате добри гуми. При силен дъжд може да се наложи да намалите скоростта си с 15-20 км / ч, за да позволите на шарките на протектора да изпомпват цялата вода между гумата и пътя," обяснява Мати Мори, мениджър Техническо обслужване на клиенти в Nokian Tyres.

Дори и с добри гуми опасността от аквапланинг е реална; износените гуми правят аквапланирането почти неизбежно. В теста на финландското списание за гуми Tekniikan Maailma висококачествена лятна гума в добро състояние започва аквапланинг по права линия при движение с 80 км/ч, когато на асфалта има 6 мм вода. Износена лятна гума започва аквапланинг още при скорост от 70 км / ч. Зимните гуми се представят дори по-лошо при такива условия.

Големите изисквания към гумите през есента

Хората често доизносват летните си гуми през есента и купуват нови през пролетта, въпреки че предимствата на комплект нови гуми са най-осезаеми през есента.

"Колкото по-нова е гумата, толкова по-добре работи при всякакви условия. Съответно, колкото по-износена е гумата, толкова по-малка е дълбочината на протектора, толкова по-вероятно е да попаднете в ситуация на аквапланинг. Това е така, защото обемът на каналите на гумата е твърде малък, за да се съхранява водата между гумата и пътя", обяснява Мори.

Дълбочината на протектора на нова лятна гума е около 8 мм. Законът позволява шофиране на гуми с дълбочина на протектора от 1.6 милиметра, но всъщност такива гуми вече не са безопасни. Гумите трябва да се сменят, когато дълбочината на протектора е близо до четири милиметра. Когато има по-малко протектор, поведението на мокро се влошава драстично. Също така, налягането на гумите оказва огромно влияние върху поведението на автомобила при дъждовно време. Проверката на налягането редовно е силно препоръчително, тъй като прекомерно ниското налягане увеличава риска от аквапланинг и влияе негативно на поведението на гумите.

Превенцията е ключът

Аквапланирането се случва, когато между гумата и пътя има слой вода. Усеща се точно като плъзгане върху вода. Колата вече не реагира на волана, тягата се губи, а водачът усеща, че няма контрол върху автомобила. Неуправляем автомобил означава животозастрашаваща опасност за пътуващите и околните.

Водачите трябва да предвиждат опасни ситуации и да избягват шофиране в наводнените коловози. "Не разбирам защо толкова много хора карат в коловози дори когато вали - точно там рискът от аквапланинг е най-висок. Шофирането в коловозите също износва гумите, тъй като асфалтът там е грапав. Това е още една причина, поради която трябва да карате извън коловозите," отбелязва Мори.

Ако аквапланирането се случи въпреки всички предпазни мерки, важно е да останете спокойни и да реагирате правилно. Натиснете съединителя, освободете педала на газта и дръжте стабилно волана. Не въртете волана панически наляво и надясно, тъй като при аквапланинг колата няма да реагира, а когато гумите намерят сцепление с пътя колата ще потегли в неизвестна посока.

Съвети за безопасно шофиране при силен дъжд

1. Намалете скоростта на движение
2. Не шофирайте в коловозите с вода, където рискът от аквапланинг е най-висок
3. Карайте с гуми, които са в добро състояние и имат дълбочина на протектора най-малко 4 мм
4. Проверете налягането на гумите
5. Ако се появи аквапланинг, останете спокойни, натиснете съединителя и дръжте волана стабилен

Как да реагираме на аквапланинг
• Останете спокойни!
• Натиснете съединителя докрай и махнете крака си от педала на газта, за да намалите скоростта.
• Не завъртайте волана от една страна на друга; вместо това, насочете го в посоката на пътя или кривата на завоя, докато се възстанови сцеплението.
• Не спирайте и не ускорявайте по време на аквапланинг, тъй като това ще намали допълнително сцеплението.

Ще ви припомним, че подобни съвети към водачите преди време даде и рали-ветеранът Димитър Илиев. Българският абсолютен шампион, също ни напомня, че най-вече превенцията и хладнокръвието помагат в такива рискови ситуации.



Рейтинг :
09.09 2023 в 05:27 1
+ 0
- 0
sffsdf28936
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.