23 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Камионите КАМАЗ празнуват 40 години днес

Днес се навършват точно 40 години от пускането на първия камион на руския завод КАМАЗ. Именно на този ден - 16 февруари 1976 година, 6 години след началото на проекта за завод, от единствената тогава поточна линия, излезли първите машини на сега световноизвестната марка. Веднага след конструирането им, първите камиони били изпратени в Москва, за да бъдат видени от делегатите на предстоящия конгрес на КПСС.

Камионът със сериен номер 0000001 на модела КАМАЗ-5320 бил закупен от авто стопанство в Башкирия. След няколко години служба, камионът бил откупен от създателите му и сега, в качеството си на работещ музеен експонат, се съхранява в научно-техническия център на компанията. Екземплярът е напълно реконструиран и често се изкарва за различни тържествени поводи.

Разработката на семейството товарни автомобили КАМАЗ започва по заповед на тогавашното Министерство на автомобилната промишленост. С дизайна на камионите бил натоварен московския автозавод "Лихачов", познат ни като ЗиЛ, а двигателите били грижа на Ярославския моторен завод. Участие в асемблирането на първия КАМАЗ взели 149 работника. В състава на почетния екипаж на първия камион били пилотът - изпитател Валерий Перетолчин, коренякът челинец Рафис Сабирзянов и украинецът Дмитрий Загребальный - един от най-добрите монтьори на завода.

КАМАЗ-5320 бил с дизелов двигател с мощност 210 конски сили и товароносимост до 8 тона. Колесната формула на първата машина била 6х4, като максималната скорост на движение била между 80 и 100 км/ч. Ускорението при максимално натоварен камион от 20 до 60 км/ч отнемало 45 секунди, а при движение с ремарке - 60 секунди. Пробегът на един камион с пълни резервоари по каталожни данни бил 1040 км, а машините се експлоатирали при разнообразни климатични условия от -40 до +50 градуса.

До края на 1976 година били асемблирани 5 000 камиона от 4 модела. Още през 1977, КАМАЗ започнал износ на продукцията си за други страни. След 5 години, когато била пусната още една поточна линия, производството обхващало общо 8 модела, сред които влекачът КАМАЗ-5410, самосвалът КАМАЗ-5511 и първият високопроходим модел с пълноприводна трансмисия КАМАЗ-4310.

В периода от 1981 до 1987 година, производството се развило неимоверно. През 1984, годишният обем достигнал 70 000 камиона, като постоянно се разработвали нови модели и модификации. В този период се създали и три основни моделни семейства военни автомобили "Мустанг", които са на въоръжение в руската армия и до днес. Общо за 40 години дейност, инженерите на КАМАЗ разработили над 1500 модели, модификации и спецверсии.

През 1988 г. от конвейера слязъл едномилионният камион. Същата година бил достигнат и максималният обем производство от почти 128 хиляди автомобила. През 1990 година, КАМАЗ било едно от първите в страната държавни дружества, което било преобразувано в акционерно.

Естествено, през годините, КАМАЗ усетил и обратната страна на медала. През април 1993 година, след огромен пожар в завода за двигатели, производството на агрегатите било почти изцяло унищожено. През 1998 година, вследствие на тежката икономическа обстановка, производството на камиони било спряно за почти 9 месеца. През 2002 година, компанията започнала да се възражда, след като огромните дългове на компанията били преструктурирани, поточните линии и двигателите били модернизирани, а компанията модернизирала своите дилърства и започнала да предлага машини на собствен лизинг.

За да поддържа славата си на лидер при тежкотоварната техника в Русия, компанията модернизирала всичките си поточни линии по западноевропейски образец, а един от най-важните аспекти е създаването на стратегическо партньорство с немската Daimler, откъдето руснаците почерпили много опит и ноу хау.

Разбира се, може би най-популярни в света са успехите на КАМАЗ на най-тежкото оф-роуд състезание в света - рали "Дакар", познато преди време и като "Париж - Дакар". Руските машини имат общо 13 титли в надпреварата, с триумфи и в африканското, и в латиноамериканското издание на маратона. Но на това смятаме да посветим отделна статия.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.