Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.Приемам
16 декември 2017
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Когато General Motors произвеждаше Buick в Швейцария

Когато през тази пролет General Motors продаде Opel и Vauxhall на Peugeot, това беше ясен знак за оттеглянето на американците от битката за европейския пазар. През годините компанията пробва различни тактики, за да спечели сърцата на по-различното като вкус население на Стария континент и произвежда част от продукцията си на различни места, като Белгия, Франция, Дания и дори Швейцария.

Пристигането в алпийската държава е особено интересно, защото то се случва още през 1930 година. Тогава Швейцария е във финансова и икономическа криза (представяте ли си?!) и безработицата е висока. Тогавашният бос на GM Алфред Слоън пък пристига в страната, за да търси място за нова фабрика и да направи крачка напред в логистиката.

Докато американската група е в хотел в Женева, позвъняване от малкия град Биен се оказва ключът към понататъшната история. На телефона е един от високопоставените хора в общината, който предлага на Слоън стари хангари за новия му завод, а в случай, че не му харесат, то градът Биен ще му построи фабриката безплатно. Само и само тя да бъде там и да създаде работни местан.

Американците не чакат друга покана и веднага се съгласяват на тази сделка. Не харесват първото предложение със старите хангари, поради което Биен тегли огромен кредит от два милиона франка (след референдум, разбира се) и построява първата фабрика на GM в Швейцария.

Продукцията започва добре. Първият произведен автомобил е Buick Series 41, слязъл от конвейра на 5 февруари 1936 година. През тази първа година са произведени общо 969 автомобила - 321 Chevrolet-a, 318 Opel-а, а останалите са Buick, Oldsmobile, La Salle и Vauxhall. Някои от частите се внасят от САЩ, но други се произвеждат на местно ниво, като фаровете, акумулаторите, стъклата и, разбира се, часовниците.

За съжаление обаче Втората световна война оказва своето влияние. През 1941 година са произведени само 98 автомобила и нито един в периода от 1942 до 1945. Въпреки че Швейцария запазва неутралитет във войната и не е нападана, страната мобилизира близо 900 000 души, а фабриката на GM меко казано не пустее. Там се трансформират седани в пикапи за Червения кръст и армията, извършват се и други спомагателни дейности за военните.

Производството на автомобили се възобновява през 1946 с 482 машини, повечето Vauxhall и 12 броя Pontiac. В средата на 50-те години GM инвестира 6 милиона долара в разрастването на завода, построява футболно игрище и тенис кортове, а наетите служители стават повече от 1000. В най-добрата си година - 1969 компанията достига до 18 265 произведени автомобила. Това обаче става за сметка на качеството, най-вече на Vauxhall, което удря по репутацията на компанията.

Фаталният удар обаче идва през 1972 година, когато Швейцария подписва споразумението с Европейската икономическа общност. Според него тя трябва да приравни данъците и таксите си със страни като Франция и Германия, което се оказва и гилотината за американците. Те никога не са крили, че основната причина за съществуването на швейцарската им фабрика са изгодните местни данъци.

На 15 август 1975 година от поточната линия слиза последният произведен в Биен автомобил - Opel Rekord Caravan. Така се слага точка на швейцарската история на GM след 329 864 произведени машини от най-различни марки и модели. Компанията продава заводските си помещения на верика супермаркети, Швейцарските пощи и на местния дилър на Opel. Все пак GM запазва малка площ за официалното си представителство в Швейцария, което обаче е преместено край Цюрих през 2004 година.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини

Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.