19 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Mercedes 4Matic: история и как работи системата при различните модели

Наскоро стана ясно, че Mercedes ще захвърли 4Matic като име на системата за задвижване на четирите колела при AMG моделите си. Причината от една страна е, че немците искат ясно да разграничат по-спортните автомобили от останалите в редиците на компанията. Освен това 4Matic изобщо не работи еднакво при различните коли и не е правилно да бъде наричана по този начин, без да се има предвид предназначението й. 

Тъй като името ще изчезне скоро, може би не е зле да поговорим за историята на Mercedes, що се отнася до задвижване на четирите гуми. 

Първата подобна кола е дело на Пол Даймлер и се появява през 1903 г. Четири години по-късно излиза и първият масов модел 4х4 -  Dernburg-Wagen. Десетилетия по-късно бял свят вижда Unimog, чиито качества му запазват място на сцената и до ден днешен.


Daimler Dernburg-Wagen

Превъртаме лентата до 70-те години, когато Mercedes-Benz започват да работят по Gelandewagen, дядото на настоящата G-класа. Първият модел излиза през 1979 г. от завода в Грац, Австрия, където производството продължава и в наши дни.

Няколко години по-късно, през 1985 г. се заражда името 4Matic. Немците представят системата на автосалона във Франкфурт. Тя дебютира две години по-късно в E-класата или по-точно W124.


Mercedes-Benz 300E 4Matic

През 1995 г. дебютира M-класата, позната по-късно като ML. Луксозният SUV е оборудван не само с 4Matic, но и с 4ETS електронната система за контрол на сцеплението. Последната намира място и в E-класата с двойно предаване. 

Mercedes представиха ново поколение 4Matic през 2008 г. Системата с тегло под 90 кг.,а първият модел, оборудван с нея, е CL 550 купе.

Към настоящия момент почти 50 модела, от леки коли до ванове, са оборудвани със системата. Тя е налична при бензинови и дизелови двигатели, както и при хибридно задвижване.  

Ето как работи при различните си приложения:

4Matic при шосейни модели 

Mercedes-Benz C400 4Matic

При автомобили от C, E, S, CL и CLS-класа Mercedes залагат на по-компактна и следователно лека система, която не отнема от мястото в купето и не повишава значително разхода на гориво. Тя насочва мощността предимно към задните колела, а при загуба на сцепление се задвижват и предните гуми. 

При C, E, S, CL, CLS и GLK 4Matic разделя тягата между предния и задния мост в съотношение 45/55 процента. Работи чрез централен диференциал с многодисков съединител със заключване.В зависимост на настройките на 4ЕTS, ESP и ARS, както и от терена, е възможно разпределение 30/70 в двете посоки. Електронните системи позволяват на 4Matic да направи корекциите преди да се намесят. 

Монтираният в коли с напречно разположени двигател и  MFA платформа като A-класата 4Matic механизъм работи различно - основно задвижването става през предните гуми, а задните получават мощност само при необходимост. Mercedes обясняват, че интегрираното в трансмисията устройство може да пренесе дори и 100% от мощността към задните гуми, ако предните се въртят постоянно поради загуба на сцепление. Времето за реакция е милисекунди. ESP системата може да ограничи подаването към задната ос, затова под нейно влияние на моменти някои от 4Matic колите от тези модели се държат като такива с предно задвижване. 


4Matic при всъдеходи

Mercedes-Benz GLK350 4Matic

GLK може и да е всъдеход, но използва система за задвижване на четирите колела, сходна с тази при предназначените за асфалт коли. За разлика от него M и GL-класата разделят мощността равномерно между предните и задните колела. Освен подсилени задвижващи валове, те имат и набор от конусовидни зъбчатки, които да обират разликите в скоростта между осите. 

В този вид 4Matic системата използва ABS сензорите, за да засече скоростта на всяко отделно колело, след което спомагателните 4ETS и ESP прилагат спирачките по начин, който е неусетен за шофьора. 


4Matic при G-класата

Mercedes-Benz G550

Първоначално G-класата е оборудвана с изцяло механична система, при която шофьорът решава кога да премине към двойно предаване. Тези модели носят заводското означение "Серия 461". Чак 11 години след представянето на модела, през 1990 г., офроудърът се сдобива с постоянно 4x4 задвижване (и наименованието "Серия 463"), ABS, диференциали с ограничено приплъзване на двете оси, а централният диференциал е с пълно заключване.

Още 11 години напред във времето, през 2001 г., грубоватият немец получава 4Matic система, която работи с ESP, 4ETS, спомагане при спиране, три заключващи се диференциала и преминаване към ниски предавателни числа с бутон в купето. Електронните елементи осъвременяват "кубчето" и го правят по-безопасно, но по никакъв начин не му отнемат от възможностите извън пътя.



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:22 1
+ 0
- 0
sffsdf10421
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.