19 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Моторизиран дънер постави рекорд за скорост

Това, което виждате, не е сън, илюзия или мираж. Това е дървен автомобил, и като казваме “дървен”, имаме предвид именно това – направен е от дънер, или по-точно дънерът на червен кедър. Изглежда налудничаво, но всъщност върви. Не просто върви, а направо се изстрелва, тъй като е базирано отчасти на Mazda RX-7 и се задвижва от електромотор с 8 литиево-йонни батерии с общо тегло 230 кг.

Защо му е на някой да прави подобно нещо? Може да ни отговори единствено Брайън Рийд, основателят на Pioneer Log Homes, чието дело е Cedar Rocket, както се казва странното возило. Пред американската преса Рийд разказва, че е имал идеята да конструира дървена кола от много време, но планът да се направи именно Cedar Rocket се родил преди около 2 години на търг на Barrett-Jackson в Аризона. Именно там Рийд обсъдил идеята с Джералд Овъртън – близък негов приятел и механик. Колата дори била скицирана набързо от Джералд, който нарисувал двете огромни турбини отзад.

Важно е да кажем, че последните не играят никаква роля в задвижването на колата и са там, само за шоуто. Все пак те са свързани с два електромотора и работят, но целта им е не да осигуряват тяга, а да се движат и да привличат любопитни погледи. За Рийд било важно “колата” да изглежда атрактивно, защото неговото намерение било да я продаде след година на същия търг, а парите да дари на фондация, подкрепяща американски военни ветерани.

Преди да продаде колата обаче, Рийд има намерение да я разходи из цялата страна, където да я показва на различни събития. Той дори се свързал с хората от Книгата на световните рекорди на Гинес, за да ги попита за възможността да бъде записан в Книгата на Гинес като най-бързия моторизиран дънер в света. От Гинес откликнали на идеята и организирали събитието в състезателния комплекс Wild Horse Pass Motorsports Park в Аризона. Всичко това се случва преди само три седмици.

До този момент никой не се е опитвал да прави функциониращ автомобил от дънер. Съответно и никой не се е опитвал да постави рекорд за скорост с подобно изобретение. Това означава, че експертите от Гинес трябвало да измислят скорост, която моторизираният дънер да развие, за да се счита рекордът за официален. В противен случай колата трябвало да измине 6 метра със скорост 8 км/ч. За да определят цел, организаторите трябвало да балансират между постижима скорост и такава, която все пак е предизвикателна. Накрая, от Гинес решили, че Рийд трябва да развие 50 км/ч два пъти в рамките на час, за да го запишат официално в Книгата на рекордите Гинес.

Не звучи никак много, до момента, в който се сетите, че продължаваме да говорим за дървен труп с двигател и четири гуми, сглобен като страничен проект с промоционални цели. Дънерът е бил подравнен от едната страна, за да може да бъде сглобен към обикновено H-образно шаси. Екипът искал независимо окачване и дискови спирачки и на финала било решено да се използва Mazda RX-7 за донор. С някои модификации, компонентите лесно били сглобени към шасито, още повече, че моторизираният дънер нямал нужда от голям ход на амортисьорите, така че регулируемото спортно окачване на Mazda-та свършило чудесна работа.

На финала се оказало, че Cedar Rocket тежи около 1 тон. Според екипа, колата тепърва ще олеква, тъй като в самата дървесина все още има доста влага, така че се очаква теглото да намалее с 10% в идните месеци.

Близо 250 кг от общото тегло на колата се дължи на осемте литиево-йонни батерии, които са монтирани в “носа” на дънера, където има и функциониращ капак. За да се отвори последният, трябва просто да се махне скритият в носа болт. Батериите и инструменталния панел били инсталирани от компанията Canadian Electric Vehicles, които през останалото време се занимават с производството на летищна техника.

Двигателят с мощност 35 к.с. е монтиран под седалката на шофьора и е свързан със задния диференциал на RX-7, който е паснал добре на електрическото задвижване, тъй като има ниско предавателно число. Воланът има електрически усилвател, който е бил наложителен, тъй като екипът е очаквал колата да е тежка и трудна за управление.

Рийд признава, че преди да се спрат на електрическото задвижване, той и екипът му обсъждали няколко различни двигателя, но електромоторът се оказал най-удобен за ползване, както и най-актуален като технология.

Важен бил и самият дънер. Компанията на Рийд, която се занимава с изграждането на луксозни къще от дървени трупи, пази на склад хиляди дънери, но Рийд търсел определена форма. Накрая попаднал на един, който му заприличал на ракета. Оказало се, че той принадлежал на дърво на 240 години. След това екипът на Pioneer се заел с дърводелската работа по колата – изцяло на ръка. 

След като уточнили правилата с представител на Гинес, Рийд направил първия си опит, успявайки да развие цели 72.5 км/ч, което било повече от достатъчно за поставянето на рекорд. Необходимо било единствено да направи втори опит, в който да развие над 50 км/ч.

При втория си опит Рийд успял да развие още по-впечатляващите 80.2 км/ч, а още по-интригуващото е, че всичко това моторизираният дънер прави без каквито и да е сериозни проблеми.

Новият рекорд е факт. Спорна е неговата значимост, както и има ли изобщо човечеството полза от електромобил, който е изграден от мъртво дърво на 240 години. Противоречието е ясно – нали електромобилите се бореха срещу вредите, които човечеството нанася на околната среда? Факт е обаче, че постижението е впечатляващо. А това е достатъчно за всеки рекорд, вписан в Книгата на Гинес.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.