Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.Приемам
19 октомври 2017
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Системата старт/стоп - предимства и недостатъци

Все повече нови автомобили се предлагат с така наречената система старт/стоп. Нейната функция, поне на хартия, е да Ви спести гориво, а и някоя друга молекула вредни емисии на околната среда. На първо четене изглежда като win/win/win ситуация за всички - Вие пестите пари, въздухът е по-чист, а производителите успяват да вмъкнат двигателите си под ограничението за вредни емисии, което става все по-сурово с всяка изминала година. Кои от тези неща обаче реално са истина и кои са малко преувеличени?

Ще започнем с очевидните недостатъци на тази технология. Не е нужно да сте инженер, за да се досетите, че десет стартирания на двигателя са много по-натоварващи за акумулатора от едно. Защото при всяко запалване се използва ток от този източник. За да осигурят възмоно най-безавариното съществуване на основната батерия на автомобила, производителите са принудени да слагат все по-мощни акумулатори, които, при големите SUV достигат и внушителни килограми.

На всеки се е налагало да си купува нов акумулатор и да разбере, че колкото по-мощен е той, толкова повече са парите, с които ще се разделите. А за поддържането на старт/стоп системата ще Ви трябва със сигурност мощна батерия. Да не говорим, че ако без тази система тя би трябвало да издържи поне пет години, то с използването и животът със сигурност намалява. Особено ако карате на къси разстояния и тя няма възможност да си връща отдадената енергия чрез алтернатора.

Друг недостатък е наложителната промяна на стила на каране. И да не искате - ще Ви се наложи. Самите подобни системи се различават по своята чувствителност. Някои гасят двигателя при минимална скорост и спиране, а други се активират само тогава, когато автомобилът е в пълен покой и педалът на спирачката е натиснат плътно и хубаво. Със сигурност обаче ще попадате в ситуации с неравномерно движение на трафика, което може да Ви изкара извън кожата. Тъкмо спирате и колата пред вас тръгва. Да, ама двигателят току що се е изключил. Пускате педала на спирачката, след 2-3 секунди агрегатът отново е стартиран, но за това време доста често майка Ви и други роднини са поздравени няколко пъти от тези зад вас.

Но колко гориво можете да спестите? Грубите сметки показват - не особено много. При един 2-литров двигател в нормален автомобил при престой от един час се изгарят около 600 милилитра. При по-големите, 6-цилиндрови двигатели, това може да достигне до 1.5 литра/час. Да речем, че в рамките на деня сте изминали 40 км и двигателят е бил изключен за общо 5 минути. Това означава общо спестено гориво от... 5 милилитра или около 12 литра за една година! Със сегашните цени това са 25 лева на година.

Кой тогава печели най-много от тези системи? Всъщност, от тримата изброени "печеливши" в началото на статията, най-сериозните дивиденти са за производителя. С помощта на тази система той може да предостави на властите доста по-ниски нива на замърсяване в рамките на един цикъл. В Австраля например тестът е в рамките на 20 минути, като в над 6 от тях двигателят е изключен, благодарение на старт/стоп системата. А това е около 30% от времето на теста. Сами си давате сметка, че данните от него ще са доста по-оптимистични, отколкото ако не разполагате с тази технология.

Другият печеливш със сигурност е околната среда. Да, тези 5 милилитра на ден от един автомобил не са толкова много, но ако имаме град с милион автомобила, това означава 5000 литра по-малко използвано гориво на ден или близо 2 милиона литра по-малко на година. Може да не звучи толкова много, но със сигурност е стъпка в правилната посока.

Както вече разбрахте, джобът Ви е най-малкият печеливш. Това обаче не означава, че тази система е безмислена. Просто ще трябва да приемете, че когато някой производител Ви обяснява колко предимства ще имате с нея, то всъщност най-голямото предимството е за самия него.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Volkswagen със SUV офанзива в София
Volkswagen със SUV офанзива в София
13 октомври 2017 в 12:59567

Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.