29 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Въвеждат спорно ограничение в затъмняването на автомобилните прозорци

Спорна промяна в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) ще влезе в сила от 21 януари тази година. Става въпрос за изменението на чл. 105, а именно:

“Чл. 105. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.

(2) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта през стъклата на задните странични врати на леките автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.

(3) (Нова - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 2 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации. § 9.

Т.е. вече се забранява ограничаването на видимостта и промяната на прозрачността и на задното обзорно стъкло на автомобила.

Промяната моментално събуди недоволството от страна на вносителите на автомобилно фолио, както и сред редица водачи на автомобили, тъй като според повечето от тях тя не води до нищо, освен до значителни загуби за обществото.

По принцип, когато се прави дадена промяна в Закона за движение по пътищата, тя би трябвало да цели понижаване риска от пътно-транспортни произшествия (ПТП). В случая, обаче, не се знае по какъв начин изменението на чл.105 би подпомогнало за намаляване броя на ПТП.

Премахването изцяло на фолиото на задните странични стъкла, както и на задното обзорно стъкло би изложило на изключително вредната пряка слънчева светлина пътуващите на задната седалка. Много често там се возят малки деца и според потърпевши това би причинило единствено вреди, а не ползи.

Всъщност, шири се мнение, че изменението на чл. 105 би довело единствено до увеличаване постъпленията от безумни глоби. В същото време сме сигурни, че дори и при тази промяна, отрицателната статистика за ПТП от сезон 2016 ще се запази и дори ще набъбне. Защото основните причини за възникване на този вид инциденти като влошени условия на пътната настилка, извършване на непозволени маневри от страна на шофьорите, ниската подготовка и малкото учебни часове, като цяло остават на заден план.

Поглеждайки статистиката за 2016 година, виждаме, че 80% от катастрофите на пътя са станали не поради ограничена видимост на стъклата на автомобилите, а поради извършване на забранени маневри от различните участници в движението. За последното обаче (визираме множеството случаи на извършване на забранен обратен завой на двойна непрекъсната) изобщо не се споменава в новия ЗДвП.

Защо вместо да се чудим по какъв начин да вземем още повече от джоба на гражданите, не се замислим за поставяне на бетонни стени на местата, където са забранени обратните завои, за поставяне на двойни мантинели и други превантивни мерки, от които наистина би имало смисъл. Ясно е, че изцяло тъмните остъкления, познати ни от мутренските времена нямат място в колите, но не смятаме, че именно това е големият проблем на българските автомобилисти, който пък да е някаква причина за ПТП.


0 Коментара
Коментирай
Виж всички |  Новите отгоре  |  Първите отгоре

Рейтинг :
10.01 2017 в 00:02 1
+ 1
- 3
Добре де, поне четете ли ги тия наредби, коото цитирате, или само си генерирате трафик :
Безопасни стъкла, необходими за задното поле на видимост на водача 4.2.2.1. Безопасните стъкла, определени в точка 2.23.2 от настоящото правило, трябва да имат нормална светлопропуск ливост, равна на поне 70 %, но в случаите когато са монтирани две външни огледала за виждане назад, се допуска стъклата да имат светлопропускливост под 70 %, стига да са обозначени с допълнителния символ V, посочен в точка 5.5.2 от настоящото правило.

Правило 43,параграф 9, приложение 21. Т.е. проблем няма. Само един символ трЕбва и толкоз, ако го няма.

Рейтинг :
09.09 2023 в 05:57 2
+ 0
- 0
sffsdf20060
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.