Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.Приемам
24 февруари 2018
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Запознайте се с българина, създал новия Dacia Duster

Това е Емануил Клисаров. Българин по произход, гражданин на Канада. Работи като старши дизайнер в Renault. Създаде дизайна на бестселъра Dacia Duster, във второто му поколение. Също и новия Renault Scenic. Също и визията на Renault за болида им във Формула 1 през 2027 година. Това на кратко. Иначе, има куп подробности около живота и кариерата на талантливия българин, за съжаление (или пък не) отрасъл на другия край на света, преди да се завърне в Европа. Дизайнерът бе у нас по покана на българския офис на Рено, за да се запознаем и поговорим с него.

Емануил е роден през 1980 година в София. През 1989 семейството му, подобно на хиляди други у нас поема на Запад, в търсене на по-добър живот. След две години във Виена, фамилията се установява в Монреал, Канада, където бъдещият автомобилен дизайнер израства и завършва средното си образование. През 2003 година е приет „индустриален дизайн” в университета в Монреал, след което заминава на обучение в State College във Франция със специалност „автомобилен дизайн”.

Дипломната му работа е спонсорирана от General Motors, следва стаж в PSA и по-конкретно в Citroen, след което се завръща в Канада и стажува в Bombardier Recreational Products – създателите на джетовете Sea Doo, моторните шейни Ski Doo и ATV-четириколките Can-Am.

През 2007 година е поканен на работа в новооткрития дизайнерски и технически център на Renault и Dacia в Букурещ. За него именно там започва истинското му обучение, като трябва да се докаже с много креативни идеи и много труд, за да бъде прехвърлен през 2012 година в Главната квартира на Renault във Франция.

Първите скици на Renauklt Scenic

Първият му по-мащабен проект за френския автомобилен производител е по настоящото поколение на Renault Scenic. „За да стигне един проект до финални скици и финален модел е дълъг и сложен процес. Най-първите скици са доста свободни, представляват чистото виждане на дизайнера за бъдещ модел. После стават по-завършени, линиите се съобразяват повече с актуалните за марката, както и с тенденциите. След това се прави модел в мащаб 1:4 и едва след това се прави пълноразмерен модел – дали за прототип или сериен модел”, разказва Емануил. Така, работата по дизайна на Scenic започва още през 2012 година, за да се стигне до лансирането на сериен модел в началото на миналата година.

Работа по проекта за Формула 1 на бъдещето

Вторият от големите проекти на българина е визията на Renault за състезателния им болид от Формула 1 през 2027 година. Проектът определено е много смел, иновативен и красив. „Идеята бе болидът на 2027 година да е с по-добър контакт между пилота и публиката, затова кокпитът е прозрачен. Естествено, по-важна от това е сигурността на състезателя, затова са приложени и решения като затворена кабина".

Естествено, идва думата и за най-актуалния модел, чиито дизайн е излязъл „изпод перото” на Емануил Клисаров: второто поколение на всъдехода – бестселър Dacia Duster. Как се стига до това, да оглавиш проекта за дизайна на толкова важен модел за Renault и Dacia? Е, никак не е лесно. Свързано е с много работа, огромна конкуренция и хиляди детайли. Конкуренцията е между двадесетина човека, като първоначално се селектират няколко идеи, после финални три и остава един победител. Разбира се, възможно е да се вземат идеи за финалния проект от други скици, които не са стигнали до финала...

Така започва проектът за новия Dacia Duster

Първите скици за нов модел показват само и единствено това, което е в главата на дизйанера и там фантазията може да се развихри до безкрай. После, естествено, нещата трябва да се канализират и от първоначалните хрумки да останат черти, които да се адаптират към актуалните линии на марката. Но, при разработката на един автомобилен модел трябва да се гледа и в бъдещето - поне 5 години напред. След което, творческите неща се съгласуват с инженерите и финансистите на фирмата.

"По принцип дизайнерът се чувства спиран от всеки извън дизайна. Но трябва да е реалист и да има по-обширна гледна точка. В крайна сметка, всеки отдел търси най-доброто за фирмата. Финансовите параметри са много важни, защото зависи колко пари имаш да инвестираш. Инженерите също са важни. Всеки от тях е в моята ситуация и всеки се опитва да даде най-доброто от себе си", резюмира доколко е ограничен за дизайнерските си идеи Емануил Клисаров.

Скиците еволюират до модел от глина - първоначално малък, после 1:1

Извън отдела за екстериорен дизайн, има и отдел за дизайн на салона, както и такъв за цветовете и оборудването на даден модел. Естествено, тече комуникация между трите екипа, но все пак работят независимо един от друг. А след скиците, на помощ на дизайнера идват моделистите, които ваят глинени модели по картинките - първоначално в по-малък мащаб, после 1:1. След това идва и ред на протитипи и предсерийни модели. Междувременно, инженерите "наместват" възлите и агрегатите по платформата, а дизайнът на купето е съобразен с всяка една от хилядите технически "дреболии".

Тук, трябва да отворим една интересна скоба. В разработката на новия Duster има още една „българска следа”. Настоящият директор на Рено – Нисан България Рено Пирел, по време на началната фаза на проекта за Duster 2 е маркетинг мениджър за марката Dacia. Г-н Пирел също играе основна роля в това, да се приеме дизайнът на Емануил, без тогава да се познават толкова добре и без французинът да подозира, че след време ще е домакин на българина при гостуването му в София.

Еманиул Клисарски и Рено Пирел

Общо взето казахме на дизайнерският екип ,че не желаем толкова успешен модел да се променя. Duster се продаваше толкова добре и хората просто го харесаха. Радвам се, че Емануил и останалите се вслушаха в съветите ни и сега има нов, но добре познат модел, който вярваме, че ще е дори по-успешен от предшественика си”, спомня си Рено Пирел.

И ако ви се струва доста екзотично това, че българин е разработил второто поколение на Duster, то не по-малко екзотично ще ви се стори фактът, че дизайнерът на първата генерация на всъдехода е… монголец. Казва се Ерде Туга и на даден етап се е включвал с помощ за разработките на Емануил. Всъщност, в процеса на създаване на нов модел, винаги се намесва някой от т.нар. „лийд” дизайнери – хора, който в йерархията са единствено под Главния дизайнер на Renault Лоурънс ван дер Акер. „Нормално е, аз съм в Renault от около 10 години, а това са хора, които са там от 15 – 20 и са преживели толкова много течения в автомобилния дизайн. И намесата им не е толкова като „шефове”, а като хора с опит, които са преживели неща като моите и знаят къде и как трябва да се пипнат детайли. А детайлите и промените по един модел са хиляди”, респектиран е дизайнерът.

С дизайнера на първото поколение Duster

И още нещо – Емануил е отговорен и за външния вид на Renault Duster – „разнояйчният” близнак на Dacia за пазарите в Латинска Америка, Русия, Африка и въобще там, където румънската марка не значи много за клиентите. Разликите са минимални, но все пак дизайнът трябва да се адаптира към ромбовидната емблема. Очевидно и там се е справил много добре.

Новото поколение Dacia Duster и екипът, работил по него

В момента Емануил Клисаров работи по още няколко проекта за френския автомобилен производител, но няма право да ни каже по какви. Със сдържана усмивка ни споделя само, че всичките до един са много интересни. А на въпроса дали, след като е създател на дизайна на серийния модел на него ще бъде поверен и фейслифта, Емануил отговаря, че ще трябва да се бори с останалите си колеги наново, с равен старт.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини

Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.