29 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Porsche 912 - забравеният модел, който спаси марката преди половин век

Когато човек чуе за Porsche 911, в съзнанието веднага изниква великолепният флагман на германската компания, станал символ на няколко епохи спортни шосейни автомобили. Ако чуете обаче за Porsche 912, дали ще се сетите за нещо конкретно? Вероятно не. Но ролята, която има този модел в краткия си живот, е много сериозна.

Моделът 912 е произвеждан за шест, при това непоследователни години. Всичко започва през 1964 година, когато е представен пред публика. Предисторията му обаче е доста интересна. В края на 40-те години компанията произвежда модела 356, който се превръща в един от любимците на пътя, особено в САЩ. Създадени са над 75 000 броя, а при цена от 4200 долара (еквивалент на около 32 000 към днешна дата), автомобилът е сравнително достъпен за широката публика.

В началото на 60-те години компанията вече е наясно, че трябва да представи адекватен наследник на 356 и отговорът е култовият 911. Има обаче един проблем - наследникът е твърде скъп за клиентите, които до момента са могли да си позволят да карат Porsche. Да, говорим за великолепен спортен автомобил с боксеров шестак, разположен отзад, качествени окачване и спирачки и спартански, но луксозен интериор. Това обаче идва на цена от 6400 долара - доста по-скъпо от предшественика.

Продажбите на 911 не потръгват особено оптимистично и от Porsche реагират моментално, осъзнавайки, че са създали огромна пропаст между себе си и клиентите. Решението се нарича 912, което по същество е нещо като фалшива 911. Може да звучи грубо, но в общи линии е така. Автомобилът взима почти всичко от 911, с изключение на компоненти като двигателя и скоростната кутия, които пък са тези, използвани в стария 356. Става въпрос за 1.6-литров двигател с 90 к.с и 4-степенна скоростна кутия. За да сме честни трябва да кажем, че производителят е предлагал и 5-степенната от 911, срещу доплащане от 35 долара.

Когато се появява в САЩ през 1966 година (година след дебюта в Европа), автомобилът се предлага на цена от 4700 долара - почти същата, както при 356. Ето, че Porsche поправя грешката си и предлага наистина "народно" бижу на клиентите си.

Може би си мислите, че едва ли някой би искал да става за смях с имитация на 911, която е доста по-бавна. И ще сгрешите. Още в първата година 912 бие с 200% продажбите на своя напомпан брат. Още по-забавното е, че въпреки чисто обективната си по-малка мощ, 912 всъщност е бил доста по-послушен на пътя. Причината е прозаична - доста по-добрия баланс на теглото, благодарение на по-малкия двигател. Така машината е била много по-приятна за каране в сравнение с необуздания и изключително тежък отзад 911, който меко казано е страдал от сериозно недозавиване.

В следващите няколко години обаче хитовият 912 претърпява няколко фейслифта, които качват цената му почти до базовото ниво на 911 и моделът губи почти цялото си предимство. Така през 1970 година производството му е спряно, но не завинаги. Възобновено е отново, съвсем за кратко, през 1976 година под името 912Е. Завръщането му се налага заради забавянето на модела 924 и образувалия се вакуум. И тук приключва историята на модела 912.

Едва в последните години обаче моделът започва да бъде ценен заради ролята, която е изпълнил. Очевидно вече достатъчно стар, той е желана придобивка от колекционерите и все по-малко е възприеман като "фалшиво" 911. Напротив - 912 е рядка придобивка с все по-бързо покачваща се цена.

Днес, за да си закупите ново Porsche, то означава, че сте доста напред с паричния материал. Цените са убийствени, особено за българските стандарти. Какво ли обаче би се случило, ако германците решат отново да предприемат подобен ход и един ден ни зарадват с "народно" Porsche на достъпни цени? Вероятно най-големият им проблем ще е невъзможността да поемат всички поръчки.



Рейтинг :
09.09 2023 в 05:30 1
+ 0
- 0
sffsdf27257
 
Още от : Шоу
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.