24 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Дукът от Гьотеборг: тест Volvo XC90 D5 AWD

Появата на второ поколение Volvo XC90 бе отлагана на няколко пъти по доста причини. Първо, появилия се през 2002 година първи SUV на марката се харчеше доста добре и изглежда нямаше нужда да се търси негов заместник. Второ, самият шведски производител премина през редица промени на собствеността, преди да се установи на сегашното си положение, в което, подобно на Jaguar Land Rover намери стабилен собственик и инвеститор в лицето на гигантска азиатска корпорация. И точно както британците от JLR тръгнаха рязко от латентния път на еволюцията към този на революцията, назря момента да се представи нов флагман на Volvo, който да е коренно различен от предшественика си и да бъде свръх модерен и способен.

В резултат, последваха три години усилени разработки почти от нулата, милиарди долари инвестиции, поредица уникални концепции и се стигна до деня, в който второто поколение на луксозния SUV бе представен официално на света. Новото Volvo XC90 се нагърбва с куп нелеки задължения да бъде първи в много отношения – нова дизайнерска линия на марката, нова архитектура, нови двигатели, нови технологии и т.н. Затова е факт, че в модела е инвестирано цялото ноу хау на Volvo, освен купища пари. И резултатът определено си струва! В текста по-долу ще откриете много суперлативи и минимални забележки, но това си има логичното обяснение – колата си струва, наистина!

Нараснал, но отслабнал, седем местният SUV е първият автомобил на Volvo, който носи новото по-открояващо се желязно лого на компанията с емблематичната стрела, умело допълнени с новите Т-образните дневни светлини, наречени „Чука на Тор“. По-голям преден капак, нов релеф и заострени линии, триизмерни задни светлини – това са само част от новите решения по екстериора. Не сме дизайнери, но определено ХС90 е един от малкото автомобили, които и на живо изглеждат не по-малко впечатляващо от сериозно „барнатите” медийни снимки.

И колкото стилен и модерен е отвън, толкова луксозен, качествен, и ако щете, уютен е всъдеходът отвътре. Мнозина сравняват кабината на ХС90 с творби на IKEA, но съгласете се, че мебелната верига прави по-скоро достъпни, а не скъпи неща. По-скоро трябва да си мислим за някой от най-изявените шведски дизайнери, които умело си играят и с най-луксозните материали и детайли. Фина кожа, ръчно обработвано дърво и дори скоростен лост от кристал Орефорс са част от нещата, които загатват за качеството в купето. При това в комбинация с изцяло дигитално табло и подобен на таблет, портретно разположен екран на централната конзола, който елиминира десетки досадни копчета.

Една друга иновация, която няма как да подминем, са изцяло новите седалки с ергономичен дизайн. Последните са изградени около сърцевина с форма, приличаща на човешки гръбнак и са доста по-тънки от това, което сме свикнали да виждаме в големи джипки. Естествено, седалките са с доста функции и глезотии като отопление и вентилация, масаж и т.н. Тази на водача определено предлага много добро разположение, достатъчно комфорт и обзор на пътя. Аналогична е и за пасажера отпред, а на втория ред мястото също е предоволно, дори и за по-високи пасажери. Що се отнася до местата в багажника, те също са много удобни, стига да не сте по-високи от 1,70 м. Сред глезотиите в кабината са 4-зонален климатроник, уникално аудио Bowers & Wilkins с 19 говорителя и куп други благини.

Доста по-важни са техническите иновации в ХС90. Както вече споменахме, моделът е първият, разработен на новата платформа SPA (Scalable Product Architecture), която ще е в основата на всяко едно Volvo от тук нататък. Благодарение на новата технология,е постигнато по-ниско общо тегло с над 100 кг спрямо предходното поколение, при положение, че новият модел е по-дълъг с над 10 см.

Доста смело е решението на Volvo да използва само и единствено двулитрови, 4-цилиндрови двигатели в тежащия 2 тона всъдеход. Гамата Drive-E включва дизели с мощност 190 и 225 к.с. (тестваният от нас), турбобензинови с 254 или 320 к.с. и върховият хибриден Twin Engine, който в комбинация с електромотор доставя 407 к.с и 640 Нм, а има и изцяло електрически режим на движение за около 40 км.

Наистина, странно е усещането, големият „автобус” да се задвижва от двулитров дизел, макар и доста потентен. Въпреки малкия обем, агрегатът с двоен турбокомпресор има живец и дава това, което ви е нужно във всеки един момент, с изключение на малко мудната първа предавка и не много отзивчивия „кикдаун”. Секундата замисляне в началото, обаче, се компенсира от добра еластичност във всеки един момент след това. Максималният въртящ момент се постига още в диапазона 1750 – 2500 об/мин, а 8-степенната автоматична трансмисия (налична за всички двигатели и модификации) умело го разпределя на подходяща предавка. Но определено липсата на един трилитров „шестак” е осезаема, предвид това, че именно с такъв агрегат покоряват Стария континент конкуренти като Audi Q7, BMW X5 или Mercedes GLE.

Разбира се, в подкрепа на стабилното пътно управление важна роля играе изцяло новото шаси на модела. Предното окачване е с двойки напречни носачи , а отзад има нов заден мост с интегрална връзка и напречна листова пружина, направена от олекотен материал. В по-високите нива на оборудване, XC90 може да бъде оборудван и с въздушно окачване с електронно управление и с набор от 5 режима, сред които комфортен, екологичен и оф-роуд.

И като заговорихме за оф-роуд, абсолютно сме наясно, че ХС90 в калта ще е някакво екзотично изключение, а не правило. И все пак, моделът разполага с внушителен клирънс – 238 мм при стандартно окачване и вариращ от 227 до 267 при въздушно. Което му дава ъгли на атака и спускане от 23,8 и 23,3 градуса, както и газене в до половин метър вода. AWD системата с последно поколение Haldex съединител има сериозен потенциал, особено в режим оф-роуд, който освен, че надига колата, работи комплексно с дросел, спирачки и т.н. Но, знаем, че нормалното „агрегатно състояние” на този SUV е да е на пътя, а не извън него.

И накрая, XC90 е и първият модел, даващ начало на програмата на Volvo 2020 – амбицията до 2020 година да няма нито един загинал или сериозно пострадал човек при инцидент с автомобил на шведите. В тази връзка, всъдеходът е доволно натъпкан със системи за сигурност и асистенция. Сред тях си струва да споменем пакета за защита при напускане на пътното платно, системата за автоматично спиране при пресичане на кръстовище, автоматичното спиране при опасност от сблъсък в града, адаптивният круиз контрол с асистент за паркиране… Абе, доста неща са! И няма как иначе – именно сигурността е приоритет на Volvo откакто компанията измисли триточковите предпазни колани през 50-те години на миналия век.

Цените на ново Volvo XC90 са оформени чрез три нива на оборудване – Momentum, Inscription и R-Design. Най-базовият модел е “теоретичният” с предно предаване и дизелов мотор със 190 к.с., започващ от 107 550 лв. с ДДС. Дизел с 4х4 и ниво Momentum започва от 118 200 лв, а най-достъпният бензин Т5 AWD е с около 2500 лв. отгоре. На върха на ценовата листа е хибридният Т8 AWD, вариращ между 153 и 160 000 лв. Моделът, логично, е с право на данъчен кредит.



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:20 3
+ 0
- 0
sffsdf11469
+ 8
- 0


Рейтинг :
25.05 2016 в 09:58 1
+ 2
- 0
Оправете со грешките и редактирайте, преди да публикувате.
 
Още от : Тест
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.