Как AI софтуер ще анализира и оптимизира емисионните системи

OFFNews Последна промяна на 22 май 2025 в 15:28 178 0

Как AI софтуер ще анализира и оптимизира емисионните системи

Кредит pexels

Как AI софтуер ще анализира и оптимизира емисионните системи

Автомобилната диагностика навлиза в нова ера, в която освен за „сканиране на грешки“, се говори и за предсказване, анализ и автоматична корекция на параметри чрез изкуствен интелект. С навлизането на все по-сложни емисионни системи като SCR (AdBlue) и DPF (дизелов филтър за твърди частици) необходимостта от интелигентно управление се превръща в логична еволюция на сервизната практика.

Изкуственият интелект вече се използва от някои производители за мониторинг в реално време на работата на двигателя, системите за изгаряне, сензорите за NOx и налягането във филтрите. Вместо да реагира на грешка постфактум, AI алгоритъмът открива тенденции, които сочат предстояща повреда – и предлага решения или оптимизации, преди тя да се случи.

Софтуерна намеса като интелигентна корекция

При по-старите дизелови превозни средства, чиято електроника не разполага с такова ниво на самодиагностика, решението често е свързано със софтуерно премахване на адблу.

Процедурата се осъществява с помощта на диагностичен интерфейс и професионален софтуер се деактивира системата за впръскване на урея (SCR или селективна каталитична редукция), използвана за намаляване на вредните емисии.

С навлизането на AI обаче се очаква тази практика да еволюира – чрез системи, които не просто изключват модула, а го „приемат“ като виртуално активен и симулират работа, без физическо участие на AdBlue компоненти. По този начин автомобилът не влиза в авариен режим, не регистрира грешки и запазва пълната си функционалност, а корекциите се правят на база анализ на реалното поведение на двигателя.

Положителната страна на софтуерно премахване на адблу е, че позволява на собственици на по-стари или извънградски превозни средства да избегнат скъпите ремонти, като същевременно поддържат нормалната работа на автомобила. В бъдеще, чрез AI системи, процесът може да стане автоматичен – без нужда от външна намеса.

Нов поглед към филтрите DPF

Подобна логика се прилага и при друг чувствителен компонент – дизеловия филтър за твърди частици. При натрупване на сажди, недовършени регенерации и повреди в температурни сензори, двигателят влиза в режим с понижена мощност. Тук софтуерно спиране и премахване на дпф филтър е практика, при която системата се изключва дигитално, без физическо отстраняване на филтъра, като се елиминират всички процеси на регенерация и свързаните с тях грешки.

AI диагностиката в сферата предлага още повече възможности – следене на натрупвания, изчисляване на ефективност на регенерацията и препоръка за намеса преди достигане на критичен праг. Софтуерната модификация може да се извърши адаптивно – с временни настройки, които позволяват нормално шофиране при специфични условия, като товарен режим, офроуд или аграрни приложения.

В бъдещето на сервизните технологии подобни действия ще се осъществяват не от техник с лаптоп, а от самата система, която ще идентифицира проблеми в DPF още при начални признаци на натрупване – и ще предложи алтернатива, базирана на реална нужда, а не на фиксирани фабрични стойности.

AI като част от ежедневното сервизно обслужване

Голямото предимство на AI-базирания анализ е възможността за персонализирана диагностика. Един и същ модел автомобил, използван по различен начин – градско, офроуд, по магистрала – изисква различни интервали за обслужване, различни прагове за регенерация и различен подход към емисионната система.

Вместо универсална логика, AI ще позволи на всеки автомобил да има собствен „профил на поведение“, на базата на който да се вземат решения – включително за софтуерно премахване на адблу или софтуерно спиране и премахване на дпф филтър, когато това е технически оправдано. По този начин ролята на сервиза ще се трансформира – от място за ремонт в място за интелигентна адаптация. Промяната не отменя нуждата от експертиза, но я пренасочва – от механична диагностика към алгоритмична интерпретация.

Виж още за:
Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !