
Преди само няколко години Mercedes беше уверен, че ще заложи изцяло на електромобилите в Европа. През 2021 г. компанията прогнозира, че до края на десетилетието ще спре продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене „където пазарните условия позволяват“. Не само че луксозната марка се отказа от тази амбициозна цел, но и направи пълен завой на 180 градуса. Без автомобили с ДВГ, главният изпълнителен директор на компанията смята, че местната автомобилна индустрия ще „колабира“.
В интервю за германския бизнес вестник Handelsblatt Ола Калениус предупреди, че ако забраната на ЕС за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене остане в сила за 2035 г., европейската автомобилна индустрия ще се срине: „Имаме нужда от проверка на реалността. Иначе се движим с пълна скорост към стената. Разбира се, трябва да декарбонизираме, но това трябва да стане по технологично неутрален начин. Не бива да губим от поглед икономиката си.“
Шефът на Mercedes, който е и президент на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA), предупреждава, че индустрията на континента ще „колабира“, ако ЕС не се откаже от забраната. Преди регулаторите да забранят новите автомобили с ДВГ, Калениус прогнозира, че клиентите ще се втурнат да купуват бензинови и дизелови коли преди крайния срок, който влиза в сила след девет години и половина, а това „изобщо не помага на климата“.
Електромобилите са далеч от 100-процентния пазарен дял, който ЕС иска да наложи. През първата половина на годината автомобилите без двигатели с вътрешно горене представляват едва 17,5% от общите продажби в страните от ЕС, Обединеното кралство и държавите от Европейската асоциация за свободна търговия (EFTA) – Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария. Данните на ACEA показват още, че плъгин хибридите заемат само 8,7% от общите доставки. Традиционните хибриди формират 35%, но в това число влизат и „меки“ хибриди, които много хора не смятат за „истински“ хибриди.
Забраната на ЕС за 2035 г. не е окончателна, тъй като подлежи на преразглеждане в следващите месеци. Въпреки това, само през март Европейската комисия (ЕК) – изпълнителният орган на ЕС – потвърди ангажимента си за нулеви емисии CO₂ за новите автомобили, продавани от средата на следващото десетилетие. По това време ЕК заяви, че ще „ускори работата по подготовката на предвидения преглед на регламента за стандартите за CO₂ при автомобилите и вановете“, което може да е сигнал за по-ранна преоценка на забраната.
Mercedes има основание да се притеснява за потенциалното влияние върху бизнеса си. Продажбите на електромобили представляват едва 8,4% от глобалните доставки на компанията през първата половина на 2025 г., спад от 9,7% за същия период на 2024 г. Дори с включването на PHEV моделите, електрифицираните автомобили формират едва 20,1% от общите доставки за първите шест месеца на годината.
Дали здравият разум ще надделее, предстои да се види, но предвид силната опозиция, пред която е изправен ЕС, има надежда забраната да бъде смекчена поне донякъде. Не би било изненадващо, ако поне плъгин хибридите, а може би и пълните хибриди, продължат да се продават и след 2034 г.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари