Шефът на Mercedes се опасява, че автомобилната индустрия на Европа ще „колабира“

Ако ЕС не промени решението си, производителите на автомобили се движат „с пълна скорост към стената“

Авто OFFNEWS Последна промяна на 12 август 2025 в 12:34 130 0

Ола Калениус

Кредит Mercedes-Benz

Ола Калениус

Преди само няколко години Mercedes беше уверен, че ще заложи изцяло на електромобилите в Европа. През 2021 г. компанията прогнозира, че до края на десетилетието ще спре продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене „където пазарните условия позволяват“. Не само че луксозната марка се отказа от тази амбициозна цел, но и направи пълен завой на 180 градуса. Без автомобили с ДВГ, главният изпълнителен директор на компанията смята, че местната автомобилна индустрия ще „колабира“.

В интервю за германския бизнес вестник Handelsblatt Ола Калениус предупреди, че ако забраната на ЕС за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене остане в сила за 2035 г., европейската автомобилна индустрия ще се срине: „Имаме нужда от проверка на реалността. Иначе се движим с пълна скорост към стената. Разбира се, трябва да декарбонизираме, но това трябва да стане по технологично неутрален начин. Не бива да губим от поглед икономиката си.

Шефът на Mercedes, който е и президент на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA), предупреждава, че индустрията на континента ще „колабира“, ако ЕС не се откаже от забраната. Преди регулаторите да забранят новите автомобили с ДВГ, Калениус прогнозира, че клиентите ще се втурнат да купуват бензинови и дизелови коли преди крайния срок, който влиза в сила след девет години и половина, а това „изобщо не помага на климата“.

Електромобилите са далеч от 100-процентния пазарен дял, който ЕС иска да наложи. През първата половина на годината автомобилите без двигатели с вътрешно горене представляват едва 17,5% от общите продажби в страните от ЕС, Обединеното кралство и държавите от Европейската асоциация за свободна търговия (EFTA) – Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария. Данните на ACEA показват още, че плъгин хибридите заемат само 8,7% от общите доставки. Традиционните хибриди формират 35%, но в това число влизат и „меки“ хибриди, които много хора не смятат за „истински“ хибриди.

Забраната на ЕС за 2035 г. не е окончателна, тъй като подлежи на преразглеждане в следващите месеци. Въпреки това, само през март Европейската комисия (ЕК) – изпълнителният орган на ЕС – потвърди ангажимента си за нулеви емисии CO₂ за новите автомобили, продавани от средата на следващото десетилетие. По това време ЕК заяви, че ще „ускори работата по подготовката на предвидения преглед на регламента за стандартите за CO₂ при автомобилите и вановете“, което може да е сигнал за по-ранна преоценка на забраната.

Mercedes има основание да се притеснява за потенциалното влияние върху бизнеса си. Продажбите на електромобили представляват едва 8,4% от глобалните доставки на компанията през първата половина на 2025 г., спад от 9,7% за същия период на 2024 г. Дори с включването на PHEV моделите, електрифицираните автомобили формират едва 20,1% от общите доставки за първите шест месеца на годината.

Дали здравият разум ще надделее, предстои да се види, но предвид силната опозиция, пред която е изправен ЕС, има надежда забраната да бъде смекчена поне донякъде. Не би било изненадващо, ако поне плъгин хибридите, а може би и пълните хибриди, продължат да се продават и след 2034 г.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !