

Дамите имат своето място зад волана още в зората на автомобилните спортове. Първото известно женско състезание се е провело в Париж през далечната 1897 г. и е включвало осем триколки. Оттогава нататък светът на моторните спортове се е променил значително, но смелите жени остават неизменна част от него. В нашия кратък списък ще изредим само някои от големите имена, променили автомобилизма, като сме сигурни, че има още десетки достойни кандидатки, включително и от България.
Камил дьо Гаст
Камил дьо Гаст е първата жена, която се състезава редовно на международно ниво. Самата тя се влюбва в автомобилизма през 1900 г., когато наблюдава началото на състезанието Париж-Лион. Само година по-късно застава зад волана на Panhard с 20 к.с. и се включва в надпреварата между френската столица и Берлин, където завършва около 30-то място. След като поставя край на автомобилната си кариера дьо Гаст се насочва към моторници.
Дороти Левит
Друга безспорно смела дама e британката Дороти Левит, чието резюме включва поставяне на първия рекорд за скорост по вода през 1903 г. През същата година печели първо място в своя клас на състезанието Southport Speed Trial. Година по-късно става първата жена, подкрепена от производител. Става въпрос за автомобилите De Dion. Зад волана на такъв Левит се впуска в надпреварата Hereford 1000 Mile Trial, но за жалост технически проблеми не ѝ позволяват да се добере до първото място. През 1906 г. печели и поставя рекорд при жените за изкачване на хълма в състезанието Shelsley Walsh, разбивайки предишния такъв с около 3 минути. Започва да се състезава на международно ниво през 1907 г., когато печели в Гайон, Франция, а следващата година заема призово място в Германия. За капак на всичко през 1913 г. развива 154,5 км/ч в кола Napier и с това поставя сухоземен рекорд за скорост при жените.
Елишка Юнкова
Елишка Юнкова, познатата по-късно като Елизабет Юнек, е сред най-големите имена на времето си. Но нейната история започва не зад волана, а на пасажерската седалка. През 1922 г. купува със съпруга си Винсент Юнек Bugatti Type 30, като първоначално тя играе ролята на механик до момента, в който Винсент се контузва. Така през 1923 г. Елизабет поема управлението и дебютира професионално с мъжа ѝ като механик. Година по-късно се състезава соло и печели състезанието Лочотин-Тремошна, а през 1925 г. триумфира и в рали Збраслав-Иловище. През следващите години участва в Тарга Флорио в Сицилия и печели в Клаузенпас в Швейцария и Нюрбургринг в Германия. Състезателната ѝ кариера за жалост завършва драматично точно в Гран При на Германия на Нюрбургринг през 1928 г. Малко след като отстъпва шофьорското място на съпруга си, Винсент Юнек излиза от пистата със своето Bugatti 35B и загива на място. Елизабет продава колата и се оттегля от моторните спортове.
Одет Сико и Маргерит Мерьоз
Започналото през 1923 г. състезание 24 часа на Льо Ман е една от най-легендарните автомобилни надпревари, както и арена за представяне на уменията на немалък брой жени. През 1930 г. на него се дебютира и първият изцяло женски отбор. Дуото Одет Сико и Маргерит Мерузе се състезават с Bugatti Type 40 и завършват на седмо място. И до ден днешен това е най-успешното представяне на екип от дами в Льо Ман. Сико не спира дотам и през 1932 г., този път съвместно с мъж зад волана на Alfa Romeo 8C, заема четвърто място, което е и най-високата позиция, печелена от жена на състезанието във Франция.
Кей Петре
Канадката Кей Петре изниква на състезателната сцена през 30-те години, като започва с две участия в Wolseley Hornet Daytona Special, в които завършва на второ и трето място. По-сериозните успехи на Петре идват когато през 1933 г. се сдобива със спортно Bugatti с 2-литров мотор с компресор. През 1935 г. канадката става първата жена с рекорд в класа си на пистата Брукландс . По време на кариерата си Петре печели 16-то място на Льо Ман, поставя женски рекорд в Shelsley Walsh, участва в Гран При на Южна Африка. Обратно в Англия се състезава за Austin, където кара наравно с мъжете. През 1937 г. по време на тренировка за 500-те мили на Бруклендс претърпява инцидент. След като се възстановява се насочва към рали състезанията, първоначално като навигатор в тима на Singer, а по-късно и като пилот на Austin.
Ан Хол
Британката Ан Хол е една от най-ярките звезди сред жените състезателки в Европа през 50-те и 60-те години. Хол започва кариерата си през 1950 г. заедно със сестра си Мари Нютон. През 1953 г., карайки Jaguar печели купата за жени на Лондонското рали. Година по-късно заедно с Шейла Ван Дам печели дамския клас на международното Викингско рали в Норвегия. Като тим двете се състезават в Холандия през 1954 г. и Монте Карло през 1955 г. Сред надпреварите, в които е участвала британката са ралитата Монте Карло, Източноафриканско сафари (където завършва на 3-то място) и Cross-Canada. След като се пенсионира от професионалните състезания към края на 60-те Хол открива школа за шофьори във Великобритания. През 1988 г., вече на 72 г., печели женския клас на Pirelli Classic Marathon като минава 3700 км в Алпите с Ford Anglia от 1961 г.
Пат Мос
Сестра на легендарния състезател Стърлинг Мос, Пат се научава как да шофира именно от брат си като 11-годишна. Започва кариерата си с участия в клубни ралита през 1953 г. През 1954 г. си купува Trimph TR2, след което започва и подемът ѝ. Карайки Morris Minor през 1958 г. завършва четвърта в ралито на Британския Кралски автомобилен клуб. Постига успехи като четвърто място на рали Лиеж-Рим-Лиеж и трето в Източноафриканско сафари. Това, което прави Мос една от най-успешните състезателки на всички времена, са 5 титли при жените от Европейския рали шампионат – през 1958, 1960, 1962, 1964 и 1965 г. През 1963 г. се присъединява към Ford, но след като се омъжва за рали пилота Ерик Карлсон преминава при него в Saab, като двамата участват съвместно в 11 състезания. Мос се оттегля от спорта през 1969 г.
Мария Тереза де Филипис
Италианката Мария Тереза де Филипис е първата от само пет жени, участвали някога във Формула 1. Започва да се състезава на 22 г. с Fiat 500. Завършва втора в спортния шампионат на Италия през 1954 г., след което става пилот на Maserati. През 1958 г. участва в Гран При на Белгия с което става първата жена във Формула 1. Завършва на 10-о място. Включва се в още 7 състезания, като минава квалификациите на 3 от 5 надпревари за борба за титлата. Завършва кариерата си без победа и спечелени точки.
Мишел Мутон
Легендарната рали състезателка Мишел Мутон стартира кариерата си през 1973 г. на борда на Alpine Renault 1600 и печели титли при жените във Френския и Европейския и рали шампионат през 1975, 1976 и 1977 г. Присъединява се към тима на Fiat Франция през 1978 г. и печели Тюр дьо Франс и рали Лион-Шарбоние. Между 1981 и 1985 г. се състезава за Audi в Група Б. С победата си в рали Санремо французойката се превръща в първата жена с победа в кръг от световния шампионат. През 1982 г. печели и в Португалия, Гърция и Бразилия. В последната година в Audi Мутон поставя рекорд и става първата жена победителка на прословутото планинско изкачване Пайкс Пийк. Приключва кариерата си през 1986 г. В момента Мишел Мутон е президент на комисията на ФИА "Жени и моторен спорт".
Юта Клайншмид
Родената през 1962 година германка е единствената жена печелила най-трудното състезание в света – рали „Дакар”, тогава познато като „Париж – Дакар”. Кариерата на Юта започва още през 80-те години, като тогава е активен мотоциклетен състезател. През 1987 г. печели при жените в рали „Фараони”, а година по-късно дебютира в рали „Дакар”.
През 1994 година Юта Клайншмид започва да се състезава с автомобил, а година по-късно печели и първата си етапна победа в „Дакар”, при това. Шофирайки соло бъги. През 1997 г. германката взима две етапни победи и завършва на 5-о място в класирането. Истинският успех, обаче, идва през 2001 година, когато Юта Клайншмид става първата и единствена до момента жена, печелила рали „Дакар” зад волана на Mitsubishi. А още един сериозен успех в кариерата й е треото й място с Volkswagen през 2005 г, когато германката качва за първи път дизелов автомобил на подиума на надпреварата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари