

В поредица от материали ви запознаваме с момчетата, които представляват българския дрифт спорт. Не, те не са просто автомобилни ентусиасти, които подготвят колите си за поредното каршоу. Те са нещо повече. Те са механици, мениджъри, PR-и, шофьори на сервизните автомобили и не на последно място - пилоти. Такива са условията у нас... тежки за всички. Но те някак си намират сили, за да продължават борбата (не само за класиране и титла, но и за финансиране) и не спират да радват феновете около дрифт трасетата.
Представяме ви Александър Язов - Alex Ma3x. Вярвам, че всеки от вас го е виждал поне веднъж в някое автомобилно шоу. Дали зад волана на адски модифицираната е30-ка или на борда на Volkicar, той многократно е доказал уменията си и продължава да радва феновете си с всяко излизане на трасето. През 2013 и 2014 г. той успя да завоюва и европейски титли в дрифт шампионата King of Europe SL. Каквото и да кажем за него ще е малко и предпочитам да спрем с хвалбите. Имам по-добра идея - да чуем мнението му за моторния спорт в България. Все пак като участник в два шампионата има пряко наблюдение върху случващото се.
Здравей, Алекс! Би ли сравнил нивото на една от най-атрактивните моторспорт дисциплини (дрифтa) в България през сезон 2015 и да речем през 2012 г. Какво се е променило? За добро ли е била промяната и има ли цялостно израстване?
Привет! Всички моторспорт дисциплини винаги са били движени от ентусиазма на пилоти, отбори и фенове. И сезон 2015 не е изключение. Това, което прави впечатление и през последните години вече се вижда явно, е че нещата са оставени да вървят по течението и като че ли никой не желае да реформира или да се опита да внесе по-сериозна организация и най-вече концепция за развитие на моторните спортове. Едно такова безхаберие е пагубно, защото то убива ентусиазма на останалите, които могат да допринесат за нещо градивно... без значение от дисциплината.
Моторните спортове трябва да бъдат разглеждани като бизнес. Ако той не е изграден, за да бъде печеливш, вероятно няма концепция или е има, но грешна и този бизнес ще умира бавно или по-бързо в зависимост от това колко усилия полага мениджмънтът и каква е мотивацията на служителите.
През 2012 г. имахме професионално организирани мероприятия, даже на европейско ниво, а отминалият сезон по-скоро беше на любителско и като цяло мероприятията не отговаряха на нивото на подготовка на повечето отбори и пилоти. Това си личи и по мненията и разочарованията и на фенове, и на пилоти. Публиката намалява, намаляват и участниците, превръщат се в епизодични играчи и не виждат смисъл да се развиват като пилоти и да се жертват в името на спорта. Има наистина талантливи момчета с потенциал да се превърнат в двигателя и бъдещето на спорта, а е жалко да се разочароват и отказват от толкова рано. Така ще имаме едно средно ниво състезатели и автомобили, а за мен това е предизвестена смърт на този спорт като такъв. През последните 3 години европейски титли в дрифта и други дисциплини се печелят от български състезатели и е престъпление този потенциал да бъде загубен.
Както и при други дисциплини, и в дрифта трябва да има разделение на класове. Имахме клас "Стриит" и клас "Модифициран" за около 2 години, но клас „Стрийт” беше бързо елиминиран и "убит" по ред причини, но най-вече заради липса на концепция от самия организатор. А това е класът, който ще дава възможност на свежата кръв от състезатели и отбори да навлиза стъпка по стъпка в този спорт.
Липсата на организация и правила, на адекватно управление и визия за развитие на даден спорт няма как да доведат до нищо добро! В момента една организация паразитира на гърба на един куп ентусиасти и се въртим в един порочен кръг. Нови реално работещи федерации не могат да бъдат създавани, защото те или биват спъвани по пътя, или законите не го позволяват, но е по-скоро първото. Вместо спортът да бъде диференциран и да се управлява гъвкаво и адекватно според условията на съвремието ни, всичко е набутано в един "казан" и отдавна се е превърнало в една "безвкусна супа", която нито спонсори искат да опитат, нито самите организатори искат да раздават. А пък състезателите, дори да искат да излязат от "казана", нямат много избор освен любителски дисциплини, които пък не отговарят на подготовката и инвестициите им.
Другата опция е да карат в чужбина, за където им трябват още по-сериозни инвестиции. Тези инвестиции идват от спонсори и партньори, които без адекватен автомобилен спорт в България, който да се рекламира с качество и количество, тези състезатели няма как да намерят.
Кога бе най-силният дрифт сезон в България?
Трудно ми е да кажа, но може би сезоните, когато дисциплината прохождаше. През 2009 г. всички бяхме страшно ентусиазирани и работехме с цел нещата наистина да се случат и по начин, който ни доставяше огромно удоволствие, а и не само на нас. Всичко бе по-скоро любителско, но задоволството от постигнатото беше огромно.
А от изминалото десетилетие кой сезон бе най-успешен за моторспорта като цяло?
Автомобилният спорт спечели изключително много от любителските дисциплини Time Attack, Дрифт и Италианско преследване. Това е един период между 2009 и 2012 г., който допринесе адски много и докара доста свежа кръв. И то не само в качеството на състезатели и отбори, а и на фенове. Парадоксът е, че тези дисциплини се случиха и развиха въпреки федерации и държава. Това е показател как нещата могат да се развиват с ентусиазъм, внедряване на световни тенденции, концепции и правила. Но все неща, адекватни за конкретната дисциплина.
Смяташ ли, че е редно да претърпим едногодишна моторспорт пауза, в която да има достатъчно време, за да се коментират всички проблемни точки по организирането и провеждането на мероприятия в календара? Ако оставим публиката "на сухо" за една година, дали през 2017 г. феновете ще посрещнат по-ентусиазирано спортните изяви?
Категорично не! Едногодишна пауза е равна на "смърт" за отбори и пилоти. Тези, които имат някакви партньори, ще ги загубят тотално. Феновете също трудно ще бъдат върнати край трасетата. Коментирането на проблемите няма да допринесе за нищо конкретно, практиката го е доказала. Трябват действия и то сериозни, без празни приказки и политика. Спортът може да се реформира бързо, стига да има адекватно управление и туморите да бъдат премахнати. Голям проблем са и лобитата във федерацията, за голяма част от проблемите са виновни личните интереси и комплекси. Това нещо трябва да бъде загърбено и да ви кажа май се очертава като най-трудната задача. Разделянето на лагери е типично за българите и управлението на спорта също не е изключение. Много често реформите "катастрофират" именно в това.
Вчера УС на БФАС излезе с решение за годишно награждаване за 2015 г., което ще се проведе на 16-ти януари догодина. Голяма част от призьорите не подкрепиха идеята и плана на гала вечерята. Какво е твоето мнение?
Изключително късно, както всяко нещо през последните години, свързано със спорта. Почти съм сигурен, че някой не си е свършил работата на време и затова се е стигнало до тази дата.
Награждаването трябва да е ясно много по-рано. Това е изключително важно мероприятие са самия моторспорт. То демонстрира постигнатите резултати, канят се медии и партньори, които и без това са "последна дупка на кавала" през по голямата част на сезона /вместо да бъде обратното/. Така състезателите с гордост получават призовете си и благодарят на хората зад тях. Фактът, че и това нещо е неглижирано, показва отново как всичко е оставено по инерция и не се влага много за конкретна задача, която носи позитиви.
За съжаление така се работи от години. Работата е насочена в това как да се "вземе" от състезатели, отбори и организатори без да им се даде кой знае какво. А в същото време в това как да "спечелим" нещо, което да го "раздадем" на същите, се неглежира и за него не се влага много усилие.
Във фейсбук профила си сподели, че си подготвил изненада за феновете си?
Винаги се опитвам давам на феновете нещо интересно в края на всеки сезон. Ще е нещо приятно за окото и нещо, което не е правено с дрифт автомобил в България. Което пък ме кара да благодаря на всички, които бяха замесени в проекта, защото коства много усилия на екипа. Подготовката и работата, която се извършва, не е проста задача. Благодаря отново! А всички останали могат да следят най-новите неща около мен на фенстраницата https://www.facebook.com/alexmatrix/
Иначе за изненадата.... ще изчакате до другата седмица.
Какво да очакваме от теб през състезателната 2016 г.?
Този въпрос и аз си го задавам постоянно. След постигнатото на европейската сцена ми се иска да се върна към корените на спорта. Много е трудно да вървя нагоре, защото финансовата част дори в момента е непосилна. Желание имам, но човек трябва да бъде и реалист. Всичко, което съм постигнал, е на базата на реална оценка - къде са силните и слабите ми страни. Ще продължавам да карам в Европа, защото там нивото е много високо и като организация, и като състезатели и отбори. Дали ще побеждавам е въпрос, на който отговора не мога да дам на момента. Категорично на мероприятие винаги се старая да постигам максимума като резултат. Едва ли ще е изключение това правило и занапред. Благодаря и на моите партньори, спонсори и приятели, защото без постоянна им подкрепа нищо от това, което постигнахме, нямаше как да се случи.
Това, което искам да правя, е повече шоу. Дрифтът като спорт носи огромно удоволствие на феновете и също така е много отворен към тях. Едно от най-приятните неща е да говориш с човек, който за пръв път гледа дрифт. Да виждаш емоциите и колко истински и неподправено се радва на това, което си правил с автомобила за твое и негово удоволствие. Категорично искам да карам на повече шоута отколкото състезания, а и смятам, че е много адекватно и за моите партньори. Има една приказка, вече нямам спомен кой я каза или сме стигнали до общо заключение, но е самата истина и е актуална и днес "...на едно дрифт състезание един пилот дава минимума, колкото да мине напред, но на дрифт шоу дава максимума от себе си". Е, аз искам да давам максимума!
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
2
09.09 2023 в 06:32
1
09.09 2023 в 06:32
Последни коментари