
Етап 10 на рали „Дакар“ 2025 отведе състезателите директно в сърцето на пустинята Руб ал-Хали, позната и като „Празния квартал“. Макар състезателната отсечка да бе сравнително кратка – 115 км за мотоциклетите и 120 за четириколесните, всички стартираха етапа с умора, натрупана от над 500 километра преход до началото й.
При автомобилите, Нани Рома донесе историческа първа етапна победа за тима на Ford и болида Raptor. Испанецът стартира 27-и сутринта, като се възползва от навигационни грешки на част от опонентите си и, вдигай темпото постоянно, финишира с най-доброто време за деня. По този начин „Синия овал“ се присъедини към всички останали основни претенденти за победи и титлата тази година – Toyota, Mini и Dacia.
За победителят с мотоциклет през 2004 и с автомобил десетилетие по-късно, днешният успех е малка утеха за цялостното му кошмарно представяне, започнало още на 48-часовия втори етап. Рома е далеч назад в класирането – едва 45-и, с над 66 часа изоставане, заради натрупаните наказания и останалите несгоди.
На всичкото отгоре едва 18 секунди не стигнаха на Лукаш Мораеш с Toyota да отнеме малкия триумф на пилота на Ford. А третият най-бърз днес бе Браян Барагванат с болид Century, който финишира на 2“21 мин. зад Рома.
Няколко от водещите пилоти в класа на автомобилите направиха сериозна навигационна грешка още на деветия километър в етапа. Сред тях бяха Насър ал Атия и Язид ал Раджи. Саудитският пилот на Toyota направи още две кратки спирания по трасето, което му коства изоставане от почти 19 минути и финал на 27-о място в отсечката.
По-добре се развиха нещата за основния опонент на Ал Раджи – Хенк Латеган, който даде 11-о време, с 9 минути изоставане от най-бързия, като това му позволи отново да излезе начело на генералното класиране. Разликата между основните опоненти е 2:27 минути.
Матиас Екстрьом с Ford Raptor продължава да държи третото място във временната подредба, след като днес успя да завърши 25-и, с близо 18 минути и половина изоставане от съотборника си Рома. Това позволи на рали-крос звездата да увеличи аванса си пред пилота на Dacia Ал Атия на малко над 2 минути и половина. Ще припомним, че вчера двамата бяха разделени от едва 31 секунди, след етапната победа на Насър.
Продължаваме с клас Challenger, където Даниа Акиил взе своята първа етапна победа, при това – на домашен терен. Нещо повече, саудитката даде и трето време в смесеното класиране с автомобилите, финиширайки на 1:40 мин. зад Нани Рома. С постижението си, младата състезателка се присъединява към елитния клуб на дамите, печелили отсечка в „Дакар“, редом с Юта Клайншмид, Кристина Гутиерез и Сара Прайс. За съжаление и тук утехата е малка, тъй като Акиил е едва 30-та в класирането, с десетки часове изоставане заради наказания.
Втори най-бърз при модифицираните бъгита бе Пау Наваро, следван от Гонсало Герейро. С постижението си, гарнирано от часове изоставане на Пол Спиерингс заради ремонт, Наваро се изкачи до третото място в клас Challenger. Но е с близо час и 20 минути изоставане спрямо движещият се втори в генералното Герейро.
Гонсало Герейро, от своя страна, продължава да изостава от лидера в подредбата Николас Кавилясо, като разликата помежду им е точно 26 минути. Кавилясо даде 6-о време днес, с ясната идея да не е сред отварящите тежкия 300-километров пясъчен етап утре.
В класа на SSV-бъгитата, Франциско Лопез с Can-Am взе етапна победа номер 5 в рали „Дакар“ 2025 и втора поредна, след успеха си вчера. Чилиецът „открадна“ едва 25 секунди от съотборника си Йеремиас Фериоли, а тройният триумф за американския производител бе допълнен от Сара Прайс, която завърши на трето място, на 1:25 мин. зад „Чалеко“.
Лопез към момента е сигурен претендент за третото място, но е насочил поглед и към второто, тъй като намали разликата си с Ксавие Де Султре от тима на Polaris (5-и днес) до по-малко от 17 минути. Но на върха на класирането безгрижно продължава да си царува дебютантът Брок Хегър (4-и в етапа), който имам несломим аванс от почти 2 часа пред съотборника си Де Султре.
Още една поредна етапна победа видяхме и при камионите, където Алеш Лопрайс вгорчи рождения ден на Мичел Ван Ден Бринк, измъквайки му дневния триумф с едва 48 секунди. Трети в битката на болидите Iveco бе Мартин Мачик, който финишира на 2:23 мин. зад сънародника си от Чехия.
Реципрочна е ситуацията в генералното класиране, където Мачик е твърд лидер в подредбата, с 2 часа и 22 минути аванс пред Ван Ден Бринк. Третият Лопрайс пък стопи разликата си с Ван Ден Бринк с гореспоменатите секунди и изостава на нидерландеца с малко над 4 минути. Което не е нищо два етапа преди финала.
Накрая, но не по важност, ето каква е и ситуацията при мотоциклетите, Майкъл Дохърти с КТМ стана втория в историята пилот от клас Rally 2, който да спечели етап в общото класиране. Южноафриканецът спечели отсечката с 1:20 мин. пред пилота на Sherco Руи Гонсалвеш и още минута пред друг ездач от „втората дивизия“ – съотборника си в BAS world KTM racing team Тобиас Ебстер.
В генералната подредба на две колела, Даниел Сандърс от тима на КТМ продължава да държи лидерската позиция. Австралиецът днес завърши 11-и, но успя да увеличи аванса си пред Тоша Шареина от отбора на Honda (17-и днес) до 16 минути и половина (спрямо 14:45 вчера). Трети в подредбата продължава да е друг пилот на японския тим – Адриан Ван Беверен, който даде 19-о време в отсечката и е на 22:24 минути зад водача.
Предпоследният 11-ти етап на рали „Дакар“ 2025 ще се проведе в региона на Шубайта. В менюто за деня са 308 състезателни километра, гарнирани с 232 км преход. Етапът ще изобилства от дюни във всякакъв размер, пясъци и малко твърди участъци. Този път не само мотоциклетите, но и камионите ще имат отделно трасе, за да не стане голяма драма сред множеството пясъчни планини.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари