Катарската мегазвезда на световния рали-рейд Насър Ал Атия и навигаторът му Фабиан Люркен бяха специални гости на не по-малко специалното събитие, организирано от вносителя на Dacia у нас Keos.
Само месец и половина преди старта на рали „Дакар“ 2026 и ден след като бе обявен окончателния маршрут на надпреварата, 5-кратният победител в маратона Ал Атия и белгиецът Люркен разказаха подробности за подготовката си, за състезателната машина Dacia Sandrider и за очакванията си от следващия маратон.
Пред родните медии Насър и Фабиан разказаха интересни факти за състезателният си болид. Като например този, че от стартирането на проекта, до първото състезание са минали само няколко месеца. Така, още с дебюта си Dacia Sandrider печели рали „Мароко“ 2024 с Ал Атия зад волана. А само лош късмет не позволи на катарецът да стъпи на подиума в дебютното си рали „Дакар“ с румънската марка тази зима.

Тази година Dacia взе още две победи в Световния рали-рейд шампионат, плюс два подиума и сега целта определено е атака за титлата в „Дакар“. За целта, екипажите, които на старта в Саудитска Арабия в началото на 2026 година ще са 4, се подготвят доста усилено. Освен Ал Атия – Люркен, за приза ще се борят още Себастиан Льоб и Едуард Буланже, Кристина Гутиерес и Пабло Морено, плюс новото попълнение Лукас Мораеш, навигиран от Денис Зенц.
Вдъхновен от концептуалния автомобил Dacia Manifesto, Sandrider участва в категория Ultimate T1+. Той се задвижва с устойчиво гориво, произведено от Aramco – достъпно решение за намаляване на въздействието му върху околната среда. Sandrider е оборудван с V6, 3-литров двигател с двоен турбокомпресор с директно впръскване и максимална мощност от 360 к.с. и пиков въртящ момент от 539 Нм. Болидът е изграден на тръбна рама, с каросерия от карбон и има окачване с двойни носачи и ход от 350 мм. Задвижването е на четирите колела, а скоростната кутия е 6-степенна секвенциална. Междуосието е точно 3 метра, а за компактния вид спомагат късите надвеси отпред и отзад.
Освен чисто като техника, Sandrider има още няколко предимства, за които ни споделиха Насер и Фабиан. Първото е много голямото зрително поле отпред и отстрани, което позволява по-ранно забелязване на препятствия, опасности и конкуренти. Второто е системата за бърза смяна на гумите, благодарение на умно решение на конструкторите. Рекордът за смяна на гума, с все излизането и прибирането на екипажа в кабината е под минута и половина, което е много важно, тъй като борейки се за всяка секунда, екипажите понякога пукат по две и повече гуми в даден етап.
Друго голямо предимство на болида е системата с амортисьори на седалките, която за момента е уникална за Dacia, а FIA я подготвя като стандарт за бъдещите рали-рейд състезания. Тя е в особена помощ за екипажа, който прекарва по средно 10 часа на ден в автомобила, голяма част от които в екстремно състезателно темпо на лоши терени.

Както сподели Ал Атия, телата на екипажите изпитват натоварвания до 20G при някои приземявания след скок с висока скорост. Друга любопитна подробност е, че при началните тестове на Dacia Sandrider в купето на болида е измерена температура от 80 градуса по Целзий! Въпреки че състезателната машина е снабдена с климатична система, Насър сподели, че губи по около 8 – 10 килограма от теглото си за едно рали „Дакар“.
Dacia е твърд фаворит за победата в „Дакар“ 2026, въпреки че ще се очаква сериозен натиск от страна на конкуренти като Toyota и Ford. Остава да видим кой от двамата основни фаворити ще грабне титлата – Ал Атия или Себастиан Льоб. Към момента, статистиката е на страната на катареца, който вече е записал 5 победи в актива си. Както между другото и 6 участия на летни олимпийски игри, където се състезава в дисциплината скийт (стрелба по панички). Освен че има бронзов медал от олимпиадата в Лондон през 2012, Насър е и знаменосец на отбора на Катар.
Иначе Dacia Sandrider ще бъде изложена в столичния The Mall на Цариградско шосе от днес до края на месец ноември. Машината е прототип без двигател и интериор, но с пълноценно купе и окачване. Компания ще му прави новият SUV на марката Dacia Bigster.
Приключенският кът ще оформят и снимките на единствените български фотографи, акредитирани да отразяват рали „Дакар“ – Яна Станчева и Антон Анестиев, познати като Actiongraphers. През 2025 г. в партньорство с Dacia в България, те създадоха специални кадри на отбора на Dacia Sandriders в дюните на пустинята.















Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари