Босът на Stellantis подаде оставка
Холдингът ще назначи заместник на Тавареш догодина
Първият и единствен главен изпълнителен директор на Stellantis, Карлос Тавареш, подаде оставка. Въпреки че автомобилният конгломерат е в сериозна криза, новината е шокираща. Само преди по-малко от два месеца в прессъобщение беше обявено, че противоречивият португалски бизнесмен ще завърши петгодишния си договор в началото на 2026 г. Явно това няма да се случи. Вчера 66-годишният изпълнителен директор реши да се оттегли незабавно.
Процесът по търсене на заместник вече е „в ход“, което подсказва, че Stellantis не е толкова изненадан, че Тавареш е решил да се откаже. До обявяването на нов постоянен наследник, което се очаква през първата половина на 2025 година, компанията ще назначи временен изпълнителен комитет, ръководен от Джон Елкан. Той е председател на борда на Stellantis, изпълнителен директор и председател на борда на Ferrari.
През последните месеци Тавареш беше доста критичен, като изтъкваше някои от проблемите в Stellantis. Той обвини лошия маркетинг за слабите продажби на Maserati и посочи проблеми с качеството в завода в Стърлинг Хайтс, където твърде много пикапи Ram се нуждаят от ремонти след производството. Освен това има и проблем с излишните запаси, които четвъртият по големина автомобилен производител в света се опитва да реши чрез по-добро съгласуване на производството с търсенето.
През 2024 г. спиранията на производството засегнаха много модели поради слабото търсене, от малкия Fiat 500e до мощния Dodge Durango. В списъка са включени още GranTurismo/GranCabrio на Maserati, Jeep Grand Cherokee и Fiat Panda.
Продажбите на Jeep в САЩ са спаднали с 8% през първите три тримесечия на годината. Ram и Dodge са отбелязали спад от 24%, а Chrysler – 21%. Въпреки пускането на Tonale, Alfa Romeo също не се справя по-добре, отбелязвайки спад от 10%.
През септември Националният съвет на дилърите на Stellantis в САЩ изпрати открито писмо до Тавареш, обвинявайки го в "бързо деградиране" на Jeep, Ram, Dodge и Chrysler. Това беше само върхът на айсберга: „Пазарният дял на вашите марки е намален почти наполовина, цената на акциите на Stellantis пада, заводи се затварят, съкращения са често срещани, а ключови ръководители напускат компанията. Инвеститорски дела, дела със доставчици, стачки – последствията се натрупват. Вашата дистрибуторска мрежа, вашите дилъри, са в анемично и отслабено състояние.“
Седмици преди да се оттегли, Тавареш заяви, че борещите се марки ще имат няколко години, за да се спасят – или от изчезване, или от продажба. Всички 14 марки под корпоративния чадър на Stellantis са напълно финансирани до 2026 г., така че марки като Lancia и Chrysler са в безопасност до тогава.
Това не е единствената значителна промяна в Stellantis през последните месеци. Преди два месеца Санто Фичили беше назначен за главен изпълнителен директор на Maserati и Alfa Romeo, заменяйки съответно Давиде Грасо и Жан-Филип Импарато. Последният беше назначен за главен оперативен директор (COO) за Европа и главен изпълнителен директор на Pro One, търговското подразделение на Stellantis.