Югоизточна Европа: сред най-бързо развиващите се пазари на нови автомобили в света
България е на второ място по притежавани автомобили на 1000 души в Югоизточна Европа за 2016 г. и удвоява броя на закупени нови коли през 2017 спрямо 2010 г., показва доклад на SeeNews
Югоизточна Европа е сред най-бързо развиващите се пазари на нови леки автомобили в света, показва докладът „Югоизточна Европа: Новата атрактивна дестинация за световната автомобилна индустрия“, изготвен от регионалния доставчик на бизнес информация и анализи SeeNews.
Документът бе представен по време на международна двудневна конференция на тема „Автомобилната индустрия в Югоизточна Европа: Свързване и доставка“, която започна в Нови Сад, Сърбия. Форумът събира на едно място повече от 250 участници от над 150 компании от Югоизточна Европа и представлява платформа за свързване на производителите на автомобили и авточасти с държавни институции с цел бъдещо развитие на автомобилната индустрия в региона.
През 2017 г. Югоизточна Европа бележи годишен темп на растеж на притежаваните автомобили от 14%, докато на европейско ниво той е 3,7%, а на световно ниво – едва 1,9%. Тенденцията се дължи на стабилната икономическа среда в региона, като всички държави в региона освен Македония бележат ръст през изминалата година.
По време на конференцията „Автомобилната индустрия в Югоизточна Европа: Свързване и доставка“ , стана ясно и че делът на сектора в БВП на България нараства постоянно, като се очаква да достигне около 5% за 2018, предаде журналист на SeeNews. „Ще има пет-шест големи инвестиционни възможности за сектора в България в краткосрочен план и от нас зависи дали ще съумеем да се възползваме от тях“, заяви изпълнителният директор на българския автомобилен клъстер Любомир Станиславов.
Според доклада „Югоизточна Европа: Новата атрактивна дестинация на световната автомобилна индустрия“, въпреки динамичния ръст, броят на леки автомобили, притежавани на 1000 души в Югоизточна Европа, остава много под средния за Европа. Това, от друга страна, представлява по-голям потенциал за бъдещ растеж на местните пазари.
По данни на Евростат Словения е с най-висок показател от 531 притежавани коли на 1000 души през 2016 г. България се нарежда на второ място с 441 автомобила на 1000 души, следвана от Хърватия и Румъния.
Пазарът на нови автомобили в България се възстановява бързо през последните години, като за 2017 г. са продадени 31 591 нови автомобила – два пъти повече в сравнение с кризисната 2010 г. Нивото на продажби на нови автомобили е показател за стабилно икономическо развитие на страната, като темпът на растеж в България е сред най-високите не само на регионално, но и на европейско ниво. През първите два месеца на 2018 г. увеличението е още по-голямо – 39,5% на годишна база и най-високото в Европейския съюз. Най-популярната марка автомобили у нас е „Рено“, следвана от „Дачия“ и „Форд“.
Според Аутомотив Клъстер България и Министерство на икономиката през 2017 г. производителите на автомобилни части са 170, като генерират 4% от БВП на България и осигуряват заетост на над 40 хил. човека. Общите приходи на индустрията възлизат на 3,5 млрд. евро, 90% от които са от износ за големи международни автомобилни производители. През февруари 2018 г. българското правителство заяви, че има намерение да привлече световни производители на автомобили да изнесат производствата си в България.
Докладът „Югоизточна Европа: Новата атрактивна дестинация на световната автомобилна индустрия“ е достъпен тук. Повече новини от конференцията „Автомобилната индустрия в Югоизточна Европа: Свързване и доставка“ можете да прочетете на сайта на SeeNews.