19 април 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Огромният мащаб на "дизелгейт" и как се стигна дотук?

Скандалът около дизеловите двигатели на Volkswagen Group е в своя разгар. Шефът на германския концерн Мартин Винтеркорн подаде оставка, а на негово място бе назначен бившият шеф на Porsche Матиас Мюлер. Основни ръководни кадри на Audi и Porsche също напуснаха компанията, тъй като очевидно и те носят отговорност за случилото се. А какво се случи? Едва ли има човек, който още да не е разбрал. Американската агенция за опазване на околната среда (EPA) откри нередност в електрониката на 11 млн. коли от марките Volkswagen и Audi, които са предавали невярна информация за количеството вредни емисии, изпускани в атмосферата. По-просто казано, колите са лъгали, че са по-екологични, отколкото в действителност са.

В резултат на всичко това, акциите на Volkswagen Group се сринаха главоломно, а компанията е изправена пред милиардни глоби към ЕPA, както и пред куп разходи по безпрецедентна по своите мащаби сервизна акция и обезщетения, които недоволни клиенти биха могли да изискат. Според мнозина анализатори случаят е толкова сериозен, че би могъл да обрече на гибел един от най-големите работодатели в Германия. В дните и седмиците след излизането на скандалната информация стана ясно, че водите са по-дълбоки, отколкото изглеждат.

В този материал ще се опитаме да обобщим истинския мащаб на случващото се, тъй като след зараждането си скандалът постепенно се разрасна и се оказа, че засегнатите коли не са единствено от марките Audi и Volkswagen. Ето и някои от останалите потърпевши:

Испанската компания Seat, която също е част от концерна Volkswagen Group, обяви, че е пласирала на пазара около 700 000 автомобила, оборудвани с нелегалния софтуер на 2.0-литровия TDI дизелов двигател. Около 3000 от тези коли все още не са продадени, но вече са блокирани и няма да напуснат дилърската мрежа на компанията, докато проблемът не се разреши. Как това ще се случи? Отговорът идва от централата на Volkswagen Group, откъдето уверяват, че всички засегнати дизелови автомобили ще бъдат част от огромна сервизна акция за отстраняване на зловредния програмен код.

Последва и информация от централата на Audi в Инголщад. Германците обявиха, че общо 2.1 млн. от техните автомобили са засегнати от проблема, като всички те са продадени на международните пазари. Около 1.45 млн. са проблемните автомобили от марката, които са продадени в Западна Европа - от тях 577 000 са колите, които се движат по германските улици. До Америка са достигнали едва 13 000 засегнати от софтуера автомобили. С въпросния 2.0-литров дизелов агрегат са били оборудвани моделите A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 и Q5. Засега нищо не се споменава за по-големия 3.0-литров V6 TDI мотор на компанията, който задвижва по-големите и скъпи модели. Знае се само, че по-мощният агрегат в момента също е подложен на разследване.

Не по-различно е положението и в чешката компания Skoda, която обяви, че е продала 1.2 млн. автомобила, оборудвани с въпросния 2.0-литров турбодизелов двигател със “специалния” софтуер, разработен от Bosch, който заблуждава измервателната апаратура на регулаторните органи за количеството вредни емисии, изпускани в атмосферата. Положението не е по-различно от това в останалите братски компании.

Междувременно Volkswagen изнесе информация,че са били продадени 1.8 млн. лекотоварни машини от марката, които също ще бъдат засегнати от мащабната сервизна акция. Информацията идва директно от говорител на Volkswagen, който я изнесе пред германския вестник Hannoversche Allgemeine Zeitung. Новоназначеният шеф на Volkswagen Group Матиас Мюлер още веднъж използва случая, за да увери, че всички 11 милиона засегнати автомобила ще получат “чист” софтуер за сметка на компанията, а органите във всяка страна ще бъдат уведомени за това как точно ще се случи това. Сервизната акция и всички глоби се очаква да костват на концерна безпрецедентните 6.5 милиарда долара.

Германският вестник Bild am Sonntag съобщи, че германският конерн Bosch е разработил и доставил проблемния софтуер на Volkswagen, но първоначалната идея била той да се ползва само за изпитателни цели. От информацията става ясно, че решението софтуерът да се използва в серийни автомобили е само и единствено на Volkswagen. Нещо повече, през 2007 г. от Bosch са предупредили Volkswagen, че използването на подобна електроника в серийното автомобилостроене е незаконно, но автомобилният гигант е игнорирал предупреждението и все пак инсталирал софтуера, който в момента се използва от 11 млн. продадени автомобила по целия свят.

Според Frankfurter Allgemeine Zeitung Volkswagen Group е получил още едно предупреждение през 2011 г., този път от собствените си инженери, но и този път ръководството е взело решение да продължи с инсталирането на софтуера в електрониките на много модели, оборудвани с 2.0-литровия TDI турбодизелов двигател. Обект на разследване първоначално бе само въпросният агрегат, но впоследствие регулаторните органи започнаха да изследват и по-малките 1.2 TDI и 1.6 TDI мотори на концерна, а Американската агенция за опазване на околната среда (EPA) обърна внимание и на по-големия 3.0-литров TDI.

Обект на разследване в Германия, но този път по обвинение в измама, се води и срещу бившия шеф на концерна Мартин Винтеркорн. Разследващите анализират какво всъщност се е случило с тези 11 млн. дизелови автомобила и дали Винтеркорн има пряка отговорност за това.

Веднага след като подаде оставката си, Винтеркорн заяви, че не е бил наясно с взетото решение да се използва проблемния софтуер. Шефовете на отделите по проучване и разработка на VW, Audi и Porsche, които също бяха отстранени от длъжност, на свой ред отрекоха да имат нещо общо с използването на лъжливите електроники.



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:33 1
+ 0
- 0
sffsdf3158
 
Още от : Бизнес
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.