Пазарът на нови коли у нас расте, няма стимули за ековозилата
Според статистиката България е сред отличниците в Европа по продажби на нови автомобили през първите 8 месеца на 2017. Ръстът е почти 18% и перспективите до края на годината са много добри. Това стана ясно по време на пресконференцията за предстоящия автомобилен салон в София. За последното десетилетие автомобилната индустрия и свързаните с нея отрасли, са генерирали над 33 милиарда лева оборот, сподели председателят на Асоциацията на автомобилните производители и техните представители в България (AAП) Александър Миланов.
За съжаление, цифрите като продажби са още много ниски и далеч от нивата преди финансовата криза от края на миналото десетилетие. Но пък се увеличава броят на закупените хибриди и електромобили. „У нас има около 500 регистрирани електрически коли, като заедно с хибридните, бройката нараства до около 2000“, съобщи Храбрин Иванчев – член на УС на ААП.
Расте и броят на зарядните станции за електромобили: "Докато преди няколко години бяха 2-3, сега са над 100, като голяма част от тях са безплатни", допълни Иванчев. По думите му цената на електрическите автомобили ще продължи да пада и до 4-5 години возилата с алтернативно задвижване ще са половината от произвежданите нови коли.
За да ускори обновяването на автопарка и навлизането на автомобили с алтернативно задвижване, Асоциацията на автомобилните производители е предложила да има държавна субсидия при покупката на електрически автомобил от 5000 евро и 2500 евро за хибрид, съобщи изпълнителният директор на ААП Татяна Груева. Ще припомним, че в съседна Румъния одобрените вече стимули са двойно по-големи. За съжаление, на срещите, които автомобилните вносители са провеждали, досега не е имало представители на Министерството на финансите, а именно от това ведомство може да се реши финансова подкрепа от страна на държавата.
Други мерки, които асоциацията предлага, са свързани с освобождаване от ДДС при покупка на коли с алтернативно задвижване, въвеждането на принципа „замърсителят плаща“ (по-високи такси и данъци за по-замърсяващите и по-стари коли) и промяна в данъчната политика за нови автомобили, повишаване ефективността на годишните технически прегледи и регламентиране на сервизната дейност. Не е ясно, дали властите са реагирали и на тези предложения.
Средната възраст на превозните средства у нас все още е над 18 години. По данни на МВР по-малко от 5% от автопарка в страната са автомобили до 5-годишна възраст, а над 69% са колите, произведени преди повече от 15 години.