19 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Историята на хибридите от 1901 г. до днес

В последните години хибридите се превърнаха в модни аксесоари на четири колела. Карат ги известни личности, еколози и хора, които просто търсят вниманието на околните, само за да покажат, че ги е грижа за планетата. Днес хибридите са почти задължителни за моделната гама на всяка компания.

Истината обаче е, че хибридните технологии не са толкова нови, колкото по презумпция приемаме. Човечеството познава тази технология от повече от век, а Toyota Prius е просто един от многото автомобили, в които тя се е раждала и прераждала.

Едва ли има автомобилен фен, който не е чувал за гения на Фердинанд Порше. Освен с дизайна на основополагащия Volkswagen Beetle, германецът е работил по много други проекти, сред които е първият автомобил с предно предаване, който отгоре на всичко е и първият хибриден автомобил в света! По това време Порше работи за Якоб Лохнер в Lohner Coach Factory във Виена. След няколко години стажантство, натрупаните умения му помагат в проектирането на няколко революционни автомобила. Първо се появява System Lohner-Porsche - електромобил с предно предаване, базиран на друг проект на Порше - първият електромотор в света, вграден в самата главина на колелото.

Автомобилът е представен на изложението в Париж през 1900 г., където предизвиква тотален фурор сред посетителите, обуславайки бъдещия път на младия дизайнер в автомобилната индустрия. Година по-късно дебютира втори автомобил, използващ същата електрическа задвижваща система, наречена System Lohner-Porsche Mixte, но тук тя е комбинирана с двигател с вътрешно горене, който действа като генератор, захранващ електромоторите. Добавени са и батерии, които увеличават надеждността, но най-важното в случая е, че това е първият хибриден автомобил в света.

Впоследствие системата на Порше е внедрена в повече от 300 автомобила, автобуси и камиони. Австрийският ерцхерцог Фердинанд е изпратен в последния си път с катафалка Lohner-Porsche. По същото време, когато на пазара излиза първият хибрид, белгийската компания Pieper също експериментира в областта. Накрая белгийците представят своя модел, който неофициално наричат Voiturette (в превод от френски “количка”). Той има малък бензинов двигагел и електромотор с мощност 3.5 к.с.

При поддържане на скорост електромоторът работи като генератор и зарежда батериите, а по време на изкачване и ускорение, същият помага на електромотора за задвижването. Няколко години по-късно шефът на компанията умира, а с това приключват и плановете за продължаване на производството на хибриди. Патентите на Pieper са използвани от друга белгийска фирма - Auto-Mixte, която произвежда лекотоварни хибридни автомобили от 1906-а до 1912-а година.

Близо три години по-късно, когато в Европа избуха Първата световна война, американска компания също започва производството на бензиново-електрически коли. След кратко занимание с електромобили, Woods Motor Vehicle представя Dual Power през 1915 г. Това е хибрид, задвижван от електромотор и 4-цилиндров двигател с вътрешно горене, като заедно постигат разход от около 5.9 л/100 км. Повече от 600 такива са били произведени до 1918 г.

Имайки предвид постигнатото от хибридите преди близо век, трябва да се признае, че превъзнасянето на Toyota Prius е доста прибързано. Ранните хибриди не успяват да се превърнат в норма на автомобилния пазар не защото са неуспешни като технологи, а защото по това време Хенри Форд жъне успехите от своя труд с първия серийно произвеждан автомобил Model T. Възходът на бензиновите двигатели спира еволюцията на хибридите до 60-те, когато много инженери от различни компании започват отново да работят по коли с два разнородни двигателя.

Д-р Барук Берман, д-р Джордж Гелб и д-р Нийл Ричардсън са трима инженери, които работят за TRW Automotive и създават практичен хибриден задвижващ модул. Системата е замислена като електромеханична трансмисия, която предлага сходни динамични характеристики, но с по-малък от стандартното двигател. Повечето инженерни концепции, вградени в тази система, се използват в хибридите и днес.

През същите години General Motors представя GM 512 - хибриден концепт, който се задвижва от двуцилиндров бензинов двигател и електромотор. Daimler-Benz също работи по хибридна технология, създавайки първият в света дизелово-електрически автобус. Той се казва Mercedes-Benz OE 302 и се появява през 1969 г. с доста странно за времето си задвижване. Той има компактен дизелов двигател от пътнически автомобил, генератор и правотоков електромотор, монтиран на задния мост. Батериите пък били разположени между двете оси.

С обявяването на петролното ембарго в Близкия Изток през 1973 г., цените на бензина удрят тавана, което провокира нов интерес към алтернативните задвижвания. Volkswagen започват тестове на хибриден ван, чийто шофьор може да избере дали да се движи на ток или бензин. Междувременно, автомобилни производители, като Mercedes-Benz, General Motors и Toyota, продължават да подобряват технологията, без да достигнат масово производство.

Toyota, например, създава първия си концептуален хибрид през 1976 г. Той представлява компактен спортен автомобил с газово-турбинен генератор, който произвежда електричеството за двигателя на ток. General Motors, от друга страна, концентрира “зелените” си усилия в изцяло електрически автомобили, докато Mercedes-Benz установява, че дизелите са по-евтина алтернатива на хибридите в Европа.

Много други компании също експериментират с хибридното задвижване през годините, като например Audi и нейните концепти Duo (един от които е произведен в 60 екземпляра през 1997 г.) Тъй като повечето европейци приемат идеята, че модерния дизелов двигател е истинската алтернатива за евтин транспорт, хибридите успяват да пробият сред американците. Както е видно днес, впоследствие нагласите се променят. Както и цените на горивата. Днес почти всеки автомобилен производител има хибрид в гамата си. Дори хиперавтомобилите са хибриди.



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:25 1
+ 0
- 0
sffsdf9086
 
Още от : Еко
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.