25 юли 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Dacia показа с какво ще участва в рали Дакар 2025

Sandrider е еволюция на популярна концепция, ще заложи на опитни пилоти

Dacia представи официално състезателния болид, с който ще участва в рали Дакар 2025 и Световния рали-рейд шампионат. Машината носи името Sandrider и някои от вас биха могли да припознаят в нея еволюция на концепцията Manifesto от края на 2022 година.

Името в превод може да звучи като „пясъчен ездач“, а от компанията обявиха, че не са се спрели на названието на сериен модел като Duster, например, защото искат да представят цялостно устойчивостта и развитието на румънския бранд под френски контрол. Е, някои могат да открият прилика на името на болида с това на най-продавания модел на компанията – Sandero, но в това няма нищо лошо…

Dacia Sandrider е разработена в партньорство с британските специалисти Prodrive. Затова и мнозина очакваха машината да е базирана на настоящия BRX Prodrive Hunter, с който Себастиан Льоб и Насер Ал Атия участваха в рали Дакар 2024. Оказва се, че това няма да е точно така: машината е с нова тръбна рама, която е олекотена и опростена. Дизайнът (включително на някои от техническите компоненти) е дело на творческия и инженерния отдел на румънската марка.

Автомобилът е оборудван само със считаните за абсолютно необходими панели на каросерията. Липсват декоративни или разточителни елементи и естествено особен акцент е поставен върху аеродинамиката. Късият, „плаващ“ преден капак е с наклонен дизайн, който изчезва от полезрението на екипажа. Антирефлексната боя, използвана за горната част на таблото, е техника, заимствана от авиационната индустрия– също оптимизира видимостта.

По отношение на кабината дизайнерите и инженерите на Dacia обръщат специално внимание на нуждите, навиците и ограниченията както на пилотите, така и на навигаторите. Модулното арматурно табло на Sandrider позволява на всеки член на екипажа да адаптира ергономичността и разположението на определени функции спрямо собствените си изисквания.

Рали Дакар и другите рали-рейдове са едни от най-тежките събития в моторните спортове. По тази причина е направено укрепване на автомобила с консолидирани подрамка и брони, карбонова каросерия, окачване с двойни носачи и трансмисия 4x4, конструирана за високите изисквания на рали-рейдовете. Иновативна електрическа система поддържа оптимално захранване за всички аксесоари на борда дори при най-трудни условия.

Отвъд тези фундаментални характеристики на дизайна, солидният подход при Sandrider покрива аспекти, които може да изглеждат като детайли, но всъщност значително улесняват живота на екипажите. Например седалките Sabelt са тапицирани със специална антибактериална тъкан, която самостоятелно регулира влажността. Резервните колела не са покрити за по-лесно боравене. Аналогично екипажът има бърз достъп до инструментите на борда без да се налага да отваря кутии.

Друг пример е магнитната пластина, вградена в каросерията на Sandrider, за да се предотврати изгубване в пясъка на фиксиращите болтове на джантите. Sandrider е оборудван с гуми BF Goodrich от ново поколение, осигуряващи оптимално сцепление на всякакви терени с максимална устойчивост на удари и спукване.

Инженерите са работили особено упорито да направят автомобила по-лек и съответно да намалят разхода на гориво. Общата маса на Sandrider е намалена с около 15 кг спрямо сравними прототипи като BRX. Резултатът е постигнат с използване на по-леко тръбно шаси, отстраняване на всички излишни панели от каросерията и използване на карбон за останалите. Дизайнерите също така са премахнали всички декоративни елементи, а инженерите са избрали по-компактен и по-лек двигател. За оптимизиране на тягата и динамичната производителност разпределението на масата между предната и задната част е значително увеличено отпред.

Особено внимание е отделено на аеродинамиката с цел намаляване на разхода на гориво и същевременно увеличаване на производителността. Инженерите успяват да намалят въздушното съпротивление с 10% и подемната сила с 40% спрямо сравними прототипи. В процеса на работа те отделят специално внимание на въздухозаборниците за охлаждане на двигателя.

Регулирането на топлината е ключово в екстремните условия на Дакар. За да поддържат температурата в кабината, дизайнерите на Sandrider използват анти-инфрачервени пигменти, директно интегрирани в карбоновите панели на каросерията. За този процес е подаден патент.

И докато мнозина смятаха, че новият болид може би ще използва доказания 3,5-литров битурбо мотор на BRX, който е дериват на Ford, от Dacia все пак показаха, че са със заявка за сериозен заводски отбор. Затова, не е изненада използването на трилитров V6 битурбо двигател, дериват от японския партньор в алианса Renault – Nissan. Моторът, познат най-вече от някои модели на луксозната марка Infiniti, в състезателната си версия ще предлага мощност от 360 конски сили при 5000 об/мин и въртящ момент от 539 Нм при 4250 об/мин. Скоростната кутия е 6-степенна секвенциална, което е стандарт за този клас болиди, а задвижването е 4х4.

Двигателят на Sandrider се задвижва със синтетично гориво, произведено от Aramco. Това е просто, достъпно решение за намаляване на въздействието му върху околната среда. Синтетичните горива, разработени от Aramco, съчетават възобновяем водород с изолиран CO2, осигурявайки гориво с по-ниски въглеродни емисии, което е съвместимо с днешните двигатели. За Dacia рали Дакар е идеалното място за тестване на тази технология.

С представянето си днес Dacia Sandrider ще започне дълга серия от развойни тестове в няколко държави. Дебютът му в моторните спортове ще се състои в Рали Мароко 2024, част от Световния рали-рейд шампионат (W2RC) между 5 и 11 октомври 2024 г. Dacia Sandriders, официалният отбор на Dacia за W2RC, ще се състезава в първото си рали Дакар и други събития на Световния рали-рейд шампионат през 2025 г. За екипажите вече се знае от миналата есен:

Френският рали пилот Себастиан Льоб, 49-годишен, печели Световния рали шампионат 9 пъти подред между 2004 и 2012 г. Той е най-успешният пилот в моторния спорт и често се смята за най-великия рали пилот на всички времена. Себастиан Льоб участва в Дакар от 2016 г. Той ще бъде в екип с навигатора Фабиан Люркен.

Рали пилотът Кристина Гутиерес Ереро, 32-годишна, е водещо име в крос-кънтри ралитата. Тя вече е участвала осем пъти в рали Дакар между 2017 и 2024 г. Кристина печели Световната купа за крос-кънтри ралита, категория T3, през 2021 г. През януари 2024 г. тя става втората жена, която печели в категория (Challenger) на Дакар, след Юта Клайншмид, която първа печели крайна победа. Навигатор на Кристина ще бъде Пабло Морено Уете.

Насер Ал-Атия е петкратен носител на Световната купа за крос-кънтри ралита и двукратен победител в Световния рали-рейд шампионат. Истинска легенда на Дакар, той е печелил това грандиозно събитие пет пъти. Все още не е ясно кой ще навигира на катареца, тъй като на последното си рали-състезание в Катар тези дни не се появи с дългогодишния си партньор Матьо Бомел, а с нов италиански копилот.

Dacia Sandrider технически данни:
FIA клас: Ultimate T1+
Шаси: тръбно
Каросерия: карбонови влакна
Двигател: V6, 3-литров, двоен турбокомперсор, директно впръскване
Максимална мощност: 265 кВт/360 к.с. при 5000 об./мин.
Максимален въртящ момент: 539 Нм при 4250 об./мин.
Трансмисия: 4X4
Скоростна кутия: 6-степенна, секвенциална
Предно/задно окачване: двойни носачи
Ход на окачването: 350 мм
Джанти: 17-инчови, алуминиеви
Гуми: BF Goodrich, 37 инча
Дължина х ширина х височина: 4140 x 2290 x 1810 мм
Междуосие: 3000 мм
Преден/заден надвес: 590/550 мм


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.