30 май 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Скандал: дисквалифицираха детето-чудо на рали Дакар

Ерик Гочжал и баща му с обвинения за технически манипулации

В почивния ден на рали Дакар 2024 като гръм от ясно небе дойде новината за дисквалифицирането на лидера в класа на Challenger-бъгитата и миналогодишен шампион Ерик Гочжал. Организаторите на надпреварата обявиха, че са извършили техническа проверка на машините с номера 302 и 310, съответно пилотирани от Ерик и чичо му Мичал. Инспекцията е установила нарушаване на регулациите на FIA, с използването на забранен карбонов съединител, което е довело до дисквалификацията на двамата участници в маратона.

Естествено, новината разбуни духовете, като раздели специалисти и фенове на двата полюса. По-голямата част, между другото в подкрепа на 19-годишното дете-чудо Ерик Гочжал и екипа му.

От отбора Energylandia на фамилията Гочжал веднага излязоха с официално изявление, в което на свой ред отхвърлиха обвиненията и заявиха, че инспекцията е извършена по оплакване на конкурентен отбор, с идеята да се елиминират ключови конкуренти от надпреварата. Екипът на поляците много внимателно е обследвал регулациите на ралито и не откриват никаква грешка в своите части. Още повече, че са получили уверение от технически лица преди надпреварата, че съединител (или част от него), изработен от карбон, не дава предимство на състезателната машина и не се отразява на динамичните й характеристики.

Неприятното е, че в техническия регламент за клас Challenger в частта за съединителите се посочва, че няма ограничения. Друг член на регламента, обаче, забранява използването на композитни материали, с изключение на някои компоненти на машините, в които не влиза съединителят. Използването на въглеродните влакна не допринася за по-добрата динамика на машините, но все пак прави съединителя по-издръжлив, в което може би е разковничето за скандала. И се чуха противоположни мнения, че наказанието е правилно.

От производителя на състезателните бъгита Taurus изразиха сходна позиция с тази на състезателите си. От компанията, чиито оригинални съединители все пак са стоманени, заявиха, че съжаляват за това погрешно тълкуване на техническите правила от Energylandia Rally Team и също така изразяват сърдечната си съпричастност към двата екипажа, които свършиха фантастична работа през първата седмица на Дакар 2024.

В свое неофициално мнение в социалните мрежи, родният офроуд доайен Александър Ковачев, който е организатор на редица мащабни подобни на Дакар състезания, също вижда противоречия в техническия правилник на надпреварата и кой от двата члена на регламента превъзхожда другия. Според него тук се намесва голямата политика в спорта, където изскочили от нищото пилоти сериозно разбъркват сметките на големите производители и доставчици. Ерик водеше с над час аванс в класа си преди почивния ден...

Според Ковачев, трудно се преглъща фактът, че 19-годишен младеж от Полша започва да дава времена с „някакво бъги“ сходни с тези на опитните пилоти от класа на автомобилите като Audi и Toyota, още повече, че младежът още с дебюта си миналата година спечели безапелационно Дакар 2023. Ковачев призовава който иска да получи задълбочена информация да прочете решението на спортните комисари и техническия правилник на Challenger класа.

Неприятното според Александър Ковачев е, че дори и да подадат жалба, полските състезатели вече нямат шанс да продължат, защото такива жалби понякога се гледат за изключително дълго време.

Друго, на което акцентира родният офроуд ветеран е, че в класа на SSV и Challenger бъгитата от години доминира Can-am, но със спецификацията на South Racing. Такива машини има вече стотици, дори хиляди. Според него Taurus имат по-добрата машина концептуално, но са малки и не са можели да издържат финансово и да изпипат издръжливостта. И именно семейство Гочжал лично са инвестирали в тези машини и са ги подобрили значително. „И какво стана - South Racing не могат да хванат ръка в десятката на класа. Голям бизнес го гледаш как си заминава само за един Дакар. Мислете! Аз за себе си знам“, заключава Ковачев.

В цялата драма се заформи още един скандал око фамилията Гочжал, след като се разбра, че организаторите на рали „Дакар“ са отнели прес-акредитацията на майката на Ерик. Според българските фотографи Яна Станчева и Антон Алексиев от Actiongraphers , които са на терен в Саудитска Арабия, този случай няма общо с дисквалификацията. Българите заявиха, че дамата е участвала в инцидент, с който с медийния си автомобил е ударила състезателно бъги и екипажът не е могъл да продължи участието си в маратона.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Мотоспорт
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.