28 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

ГАЗ М-1: Първият съветски лек автомобил стана на 80 години

На 16 март 1936 година, точно преди 80 години, Горковският автомобилен завод (ГАЗ) започва първото в историята на тогавашния СССР серийно производство на лек автомобил. Моделът ГАЗ-М1 става един от символите на съветската епоха. П онова време, заводът носил името на Вячеслав Молотов, като М-1 означавал "Молотовец-1".

ГАЗ М-1 е с предноразположен двигател и задно задвижване, като се е предлагал във версии седан, пикап и кабриолет. Произвеждал се между 1937 и 1943 година, като наследил малосерийния ГАЗ-А, лицензен на Ford A.

Всъщност, ГАЗ М-1 също има общо с Ford Motor Company, но за разлика от ГАЗ-А не е изцяло лицензен, а използва някои американски технологии. Затова е обявен като първия масов съветски лек автомобил. На база лицензионно съглашение от 31 май 1929 между "синия овал" и Висшия стопански съвет на СССР, автомобилния завод в Горки получил правото да използва американски разработки при създаване на собствена продукция.

Първоначално било планирано М-1 да е съветски вариант на модела Ford Model B 40A от 1934 г. Американските партньори снабдили руснаците с чертежи и щампи за пълно лицензионно производство. Но се оказало, че тестваните оригинални фордове не били особено подходящи за експлоатация в условията на СССР. Затова, конструкторски колектив под ръководството на Андрей Липгарт направил самостоятелна разработка на базата на "американеца".

От модела на Ford руската "емка" се отличавала с по-усилено окачване с 4 надлъжно разположени ресьора, усилена рама с Х-образни допълнителни компоненти, щамповани плътни колела, вместо такива със спици, друг дизайн на капака и вратите, нова форма на радиатора и т.н.

ГАЗ изготвил три опитни образци през януари 1934 година, а първите серийни машини били асемблирани на 16 март 1936 г. На следващия ден новите ГАЗ М-1 били показани на ръководителите на съюза в Кремъл, а по спомен на Липгарт, след като се запознал с автомобила, Йосиф Сталин казал "Дай боже вескиму такъв автомобил!"

Същинското масово производство на ГАЗ М-1 се разгърнало на 20 май 1936 година, като първата партида от 40 бройки била изложена в сградата на Комитета по тежката промишленост Наркомтяжпром. С течение на времето, специалистите на ГАЗ постоянно модернизирали автомобила и доизпипвал детайлите, като се появили нови модификации. През 1937 г. ГАЗ М-1 била изложена в съветския павилион на световното промишлено изложение в Париж.

С "емки" били награждавани отличили се представители на партийния и индустриалния елит, военни, полярни изследователи, видни деятели на културата и др. Десетки екземпляри били разигравани в държавната лотария, но в свободна продажба автомобилът така и не бил пуснат. По наблюдения на чуждестранни изследователи, стойността на ГАЗ М-1 през 1938 - 39 г. била около 8 - 9 000 тогавашни рубли (или между 20 и 30 месечни заплати по онова време).

По данни на ГАЗ, между 1936 и 1942 година били произведени 62 888 екземпляра от М-1, а към 20 юни 1941 г. само в Червената армия били зачислени 10500 машини. През юни 1943 година, цехът за производство на купета в Горковския автозавод бил разрушен от немска бомбардировка, след която следващите модификации се асемблирали само от наличните в складовете резервни части.

След края на Втората световна война, от ГАЗ пускали ограничени серии на отделните модификации, а през 1946 г. на заводския конвейер стъпил новия модел лек автомобил ГАЗ М-20 "Победа". По информация на списание "За рулем", общото производство на М-1 достигнало около 80 000 бройки от различните вариации.

Модификации:
- ГАЗ М-1, базов. Болшинството "емки" били с черна боя и червена декоративна шарка отстрани. Някои коли били оборудвани с таксиметрови броячи, за да работят като таксита, дори била разработена таксиметров версия с по-голям багажник, която така и не стигнала до серийно производство;
- ГАЗ М-415, пикап с метална кабина и товарна платформа, издържаща до 500 кг;
- ГАЗ 11-73, модернизиран седан с 6-цилиндров двигател ГАЗ-11;
- ГАЗ 61-40, пълноприводен кабриолет;
- ГАЗ 61-73, седан с повишена проходимост;

Гореописаните са основните версии на ГАЗ М-1, но като цял оса разработени над 20 варианта и модификации, в това число прототипи и малосерийни. Сред тях имало триосен пикап, щабен автомобил, артилерийски влекач, полугъсеничен всъдеход, състезателен автомобил ГЛ-1, машини с газгенераторно задвижване, с двигатели Ford V8 и др. На базата на "емката" са построени и бронираните машини ФАИ-М, БА-20 и БА-20М.


1 Коментара
Коментирай
Виж всички |  Новите отгоре  |  Първите отгоре

Рейтинг :
09.09 2023 в 06:26 3
+ 0
- 0
sffsdf8443
Аз 17.03 2016 в 08:38 2
+ 12
- 15
Няма никакво значение медията каква е, а това, че СССР някога е била Велика сила. А освен това возилото е по-американски образец.
123ие 16.03 2016 в 22:58 1
+ 9
- 26
Да ви повръщам върху русофилската медия !
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.