28 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Как работят системите за задвижване на четирите колела на Jeep (Видео)

Jeep е една от компаниите, които свързваме с офроуда. Ако не беше така, в страни като България нямаше да казваме на всеки висок автомобил с 4х4 задвижване „джип“. И докато преди години ситуацията около Jeep беше елементарна за разбиране, тъй като концепцията на американската марка бе изключително проста, днес същата предлага повече от 10 вариации на своята 4х4 система. Вече няма нищо просто, затова е редно да бъде внесена малко яснота. Каква е разликата между Active Drive, Freedom Drive, Quadra-Trac, Selec-Trac и Quadra-Drive?

Освен разновидностите на самата система за задвижване на четирите колела, Jeep предлага и специален контролер, наречен Selec-Terrain. Чрез него шофьорът може да избира от 5 различни режима. Същият се предлага стандартно за Cherokee с четири задвижващи колела, за всички модели на Renegade, както и за Grand Cherokee с двустепенна раздатка на скоростната кутия.

Преди да се впуснем в дебрите на системите за задвижване на четирите колела на Jeep, трябва да направим едно уточнение, което е добре известно на запалените фенове на автомобилите. Термините 4WD (4 Wheel Drive) и AWD (All Wheel Drive) не са синоними. AWD се счита за най-издръжливата на натоварване система за задвижване на четирите колела, която не работи перманентно. Въпреки това, тя осигурява на автомобила, в който е внедрена, доста добро представяне извън пътя, както и в ситуации с ниски нива на сцепление.

Ако търсите истински офроуд автомобил, най-доброто, което може да направите, е да търсите такъв със система 4WD. За разлика от AWD, тази технология е перманентна (по всяко време двигателят задвижва и четирите колела). All Wheel Drive системите се управляват от компютър, който позволява на инженерите да определят количеството въртящ момент, което се изпраща до единия от двата моста, както и да настроят точното ниво на сцепление за нуждите на съответния модел. На теория звучи добре, но имайки предвид, че системата не винаги задвижва и двата моста, тя е по-ненадеждна, отколкото класическото 4х4.

Jeep продава коли и с двете системи, но ги таргетира различно. Някои модели не се предлагат с 4WD система, но имат AWD, докато обратното е валидно за други модели на компанията. Единични са случаите, в които можете да си купите модел на Jeep с AWD и да доплатите за 4WD, но това е възможно само в комбинация с определен двигател.

Ключовото в случая е, че 4WD е по-доброто решение за екстремни офроуд преживявания, но и двете системи имат плюсове и минуси. AWD например, гарантира много по-нисък разход на гориво, а и повечето от съвременните клиенти на SUV модели нямат никакво намерение да ги изкарват извън пътя. Тогава защо да плащат повече?

AWD системите на Cherokee и Renegade

Започваме с Active Drive системата, която Jeep предлага за Renegade и Cherokee. Тази технология не изисква нищо от страна на шофьора. Вместо това тя използва куп сензори, които установяват кое колело има най-голяма нужда от въртящ момент. Ако всичко е наред, системата изпраща 100% от мощността към единия от двата моста. Ако датчиците засекат приплъзване на предните колела, част от въртящия момент се изпраща назад, за да се изравнят скоростите на четирите колела.

Тази система е добро решение за задвижване на четирите колела и използва няколко различни режима, за да подобри своите възможности. Тя се предлага в различни версии: Active Drive Low, Active Drive l, Active Drve II и Active Drive Lock. Първата от тези версии може да се разпознае по специалния контролер за активиране на бавни предавки. Той се предлага само за Renegade Trailhawk и позволява „пълзенето“ на първа предавка с предавателно отношение 20:1.

Междувременно, Active Drive I се предлага само в Cherokee. Системата работи точно както 4х4 задвижването на Renegade, но има различно име. Active Drive II е достъпна само при Latitude и Limited версиите на Cherokee и също има функция за бавни предавки. За разлика от тази в Renegade обаче, тази система позволява „пълзене“ при предавателно отношение 56:1. Освен това има и специален режим, улесняващ дърпането на автомобил.

Active Drive Lock се предлага стандартно за Cherokee Trailhawk. Тази технология представлява еволюирала версия на Active Drive II и има допълнителни функци, сред които механично заключване на задната ос.

4WD системи за Jeep Wrangler

Името Command-Trac датира още от 80-те. Това е класическо решение за 4х4 задвижване и е толкова целенасочено, че не може да работи във 4WD режим на настилки с високо сцепление. Ако все пак това се случи, задвижващият трак се износва прекомерно, тъй като диференциалите са заключени, което означава, че всички колела се движат с една и съща скорост. Използването на автомобили с Command-Trac се препоръчва само на мокри настилки, по време на екстремни офроуд експедиции, както и в много лошо време.

Раздатката на скоростната кутия има функция Shift-on-the fly, която позволява на потребителите да преминават ръчно към 4х4 задвижване, докато се движат със скорост до 110 км/ч. Тук също е наличен неутрален режим за дърпане на ремарке, както и 2.72:1 ниски предавки за екстремен офроуд.

Различните вариации на системата се използват и до днес, като Command-Trac може да се открие в Wrangler, Wrangler Unlimited Sport, Sport S и Sahara.

Rock-Trac

Тази система се предлага стандартно за Wrangler и Wrangler Unlimited Rubicon. Тя има заключване на диференциалите чрез електронен актуатор и специална стабилизираща щанга отпред, която по електронен път се разединява от окачването в случай на нужда, за да позволи преодоляването на по-големи препятствия. Като допълнение системата пристига с раздатка NV241 OR, която осигурява бавни предавки с отношение 4:1.

Rock-Trac е най-сериозната 4х4 система на Jeep. По принцип тя работи като Command-Trac, но има няколко функции в минус спрямо нея. Command-Trac технологията играе ролята на база за Selec-Trac и Quadra-Trac системите.

AWD и 4WD системите на Jeep Grand Cherokee

Eдинственият модел на Jeep, който ползва системата Quadra-Drive II е Grand Cherokeе. За версиите Limited, Overland и Summit, тя се предлага срещу доплащане. Има четири режима на работа и може да бъде комбинирана със въздушно окачване, което подобрява пътното поведение. Предната ос е с отворен диференциал, а отзад е монтиран ELSD диференциал с ограничено приплъзване и електронно управление.

Quadra-Trac I 4x4

Клиентите на Grand Cherokee получават системата Quadra-Trac I стандартно при ниво на оборудване Laredo. За разлика от другите системи, тази е включена постоянно и не подлежи на ръчно управление посредством бутони и контролери в кокпита. В заводски вид Quadra-Trac I 4x4 е готова да преодолее скромно офроуд трасе, тъй като се причислява към по-цивилните AWD системи.

Quadra-Trac SRT 4x4

SRT Grand Cherokee използва Quadra-Trac SRT вариант на системата. Този модел е оборудван с усилена раздатка, която да издържи на увеличената мощност и увеличения работен момент. Тук също има ELSD заден диференциал с електронно управление, който позволява изпращането на 100% от наличния въртящ момент към едно-единствено колело. Тук системата е комбинирана с т.нар. „мокър“ механичен съединител, който „плува“ в масло, което го охлажда. Шофьорът може да избира от 5 режима на работа в зависимост от съответните пътни условия.

Quadra-Trac II 4x4

Клиентите на Jeep Grand Cherokee с нива на изпълнение Limited, Overland и Summit, получават тази технология стандартно. За по-ниското ниво Laredo системата се предлага срещу доплащане.

За разлика от Quadra-Drive II, Quadra-Trac II има двустепенна раздатка, която според Jeep може да достави 100% от наличната мощност към моста с по-голямо сцепление. Това се случва с използването на сензори, които следят сцеплението на всяко колело. И тук системата е комбинирана с Selec-Trac контролер с 5 различни режима. В режима 4WD-Low предавателното отношение е 2.72:1. От двете системи, с които се предлага Grand Cherokee, Quadra-Trac II е по-способната в офроуд условия.

AWD системите на Jeep Compass и Patriot

Подобно на Active Drive, системата Freedom Drive е подходяща само за лек офроуд. Тя не изисква никакви действия от страна на шофьора и се управлява по електронен път автоматично от компютъра на колата. В по-голямата част от времето задвижващи са предните колела. Системата е стандартна за Compass и Patriot в нивата на оборудване Sport/Latitude/High Altitude.

Freedom Drive II 4x4

FD II надгражда способностите на FD I, използвайки CVT2L трансмисия с офроуд режим на работа. Тези системи предлагат къса първа предавка с предавателно отоншение 19:1 и се държат по-добре извън пътя от Freedom Drive I. Второто поколение на системата се предлага срещу доплащане за Compass и Patrior в нива на оборудване Sport и Latitude.


1 Коментара
Коментирай
Виж всички |  Новите отгоре  |  Първите отгоре
ПешУ
Рейтинг : 12335
29.04 2016 в 09:40 1
+ 4
- 1
За разлика от Quadra-Drive II, Quadra-Track II има двустепенна раздатка...
=====
Айде пак в първи клас да си учите урока... Quadra-Drive II също има двустепенна раздатка (и в моделите от едни и същи години обикновено раздатките на двете системи са еднакви - напоследък MP3023).. Просто Quadra-Track II няма електрически блокируем заден диференциал, какъвто има Quadra-Drive II... QD2 в последните години има 5 режима - сняг, пясък, АУТО, кал, камъни.

Рейтинг :
09.09 2023 в 06:23 2
+ 0
- 0
sffsdf10125
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.