Когато ВАЗ, ГАЗ и ЗАЗ бяха властелините на пътя
Те бяха мечта за мнозина през социализма, за тях се чакаше ред или се пускаха връзки. Не бяха най-добрите, но други нямаше. И днес мнозина си спомнят с умиление за тях - колите съветско производство, пише "Дойче Веле".
Репортер на германската медиа бе на едно от най-големите ретро ралита, провеждащи се в Русия. Ето какво грабна вниманието му:
ГАЗ-13 Чайка
С черния си матов лак и сребристата ламперия този автомобил привлича погледите и днес. Той олицетворява представата за лукс от 60-те години на миналия век. Чайка - любимата кола на Никита Хрушчов - е била създадена за нуждите най-вече на висшите представители на съветската номенклатура.
ВАЗ-2101 Лада "Жигули"
ВАЗ 2101 "Жигули" е първият автомобил, произведен във Волжските автомобилни заводи. За протитип е използван италианският Фиат 124. ВАЗ 2101 е негово лицензирано копие, което бързо печели слава в СССР и страните от Източния блок и се превръща в символ на съветското автомобилостроене. Нито един друг модел на ВАЗ не е произведен в по-голям тираж от Лада 2101.
ГАЗ-А
Най-възрастният участник в ралито за ретроавтомобили е тази "газка", произведена в далечната 1932 година. Наричана гальовно "Газик", ГАЗ-А е първата кола, пусната в серийно производство в Съветския съюз. Идеята обаче е открадната от Америка: автомобилът е нещо като руски брат-близнак на легендарния модел А на Форд.
ГАЗ 20-М "Победа"
В Съветския съюз притежаването на личен автомобил дълго време беше непостижим лукс. През 1965 г. годишното производство достигна 200 хил. бройки. За сравнение: през същата година в Западна Германия са били произведени над 3 милиона автомобила, или 15 пъти повече отколкото в СССР. Затова съветските граждани трябваше да чакат години за кола, пък и да имат много добри връзки.
"Победа" спорт
За разлика от ВАЗ 2101, "Победа" не е копие на западен автомобил. "Победата" е изцяло съветска разработка и гордо носи името на великата победа на СССР във Втората световна война. На снимката е показана спортната версия.
ИМЗ Урал-3
За прототип на мотоциклетите, произведени в Ирбитския мотоциклетен завод (ИМЗ), е използван един западен модел, вдъхновил също така и производителите на "Харлей Дейвидсън". На съвместни учения с Вермахта преди началото на Втората световна война, Червената армия открива качествата на германския BMW-R-71. Как обаче конструктивните планове са стигнали до Съветския съюз, това остава тайна и до днес.
Москвич-2140
За образец на този автомобил е послужил Опел Кадет. Първият вариант се произвежда до 1955 г. и се води "Москвич" 400. Десет години по-късно третото поколение на клонинга на Кадет - моделът 408 - придобива нова физиономия. Около 40% от годишното производство на "Москвич" се изнася в чужбина, като половината от този износ е предназначен за Запада. Москвичи известно време се сглобяват и в България.
ГАЗ-21 "Волга"
Наричат този автомобил още "Мерцедеса на Изтока". Навремето можеха да си го позволят само представителите на висшата номенклатура. Първият човек, летял в космоса - Юрий Гагарин - също го придобива. За особени заслуги тогавашното съветско ръководство му подарява една черна Волга със салон в небесно синьо.
ЗАЗ 965 "Запорожец"
Запорожец 965 се славеше като най-евтиния автомобил в целия Източен блок. Той е произвеждан серийно от 1960 до 1994 г. в Запорожките автомобилни заводи ЗАЗ (днешна Южна Украйна). От 1967 колата, наричана в България саркастично "сапунерка", се изнася и в тогавашната ГДР под съкратеното название "Запорож" или "Запо".