13 декември 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Простащината като норма по българските пътища*

"Имали сме най-древната цивилизация, най-древната култура и азбука, а пък гледали на българите като на "втора ръка". Защо ли? Ами достатъчно е да видиш наследниците на тази древна култура по пътищата на България", пише Александър Андреев в коментар за "Дойче Веле".

България отново се появи на потискащото второ място в една статистика, цитирана от Еврокомисията: за убитите в пътно-транспортни произшествия - с 88 жертви на един милион население. По-напред е само Румъния с 96 убити на милион. Само за сравнение - в държави като Дания, Холандия, Ирландия и Швеция, погледнато в пропорция, жертвите на катастрофи са около три пъти по-малко.

Всеки може да изрецитира триадата от фактори, които предопределят този тъжен български принос в статистиката: лоши пътища, лоши автомобили, недисциплинирани шофьори. За всеки от тях може да се разсъждава напоително. И да се обяснява за новите магистрали, за новите автомобили и за „някои все още нерешени проблеми".

Но дайте да не се лъжем: убиват не толкова пътищата и автомобилите, колкото шофьорите. А през последните десетилетия българският шофьор постепенно се превърна в еманация на всичко негативно в обществото. Той е агресивен и разгащен, фуклив и безотговорен, невъзпитан и често пъти слабо образован, лишен от всякакво обществено чувство и от рефлекса да зачита околните.

Александър Андреев, снимка: DW.com

Горди наследници на древна култура. А само да ги видиш по пътищата...

Така е, когато в една държава върховенството на закона го има само на хартия, когато грубостта и простащината се превърнат в норма, когато вместо общество има само сблъскващи се лични интереси, когато нито семейството, нито училището успяват да победят улицата, когато в поведенчески модел се превръщат неграмотни инфлуенсъри с големи мускули, респективно – с големи гърди, и още по-големи автомобили, когато…

Тази популярна жалейка може да продължи още дълго. Показателно е обаче, че успоредно с нея върви и другата жалейка: как не ни броят за равноправни европейци - нас, дето сме имали най-древната цивилизация, най-древната култура, най-древната история, най-древната азбука, а пък когато Карл Пети говорел на немски само с конете си…

Мисля, че няма нужда от много обяснения. Ако искаш да си европеец – бъди европеец не само по марката на автомобила си, но и по ценности, по чувство за отговорност, по респект към другия. Иначе и занапред ще си останеш втора ръка.
И дори Фолксваген да дойде в България и да започне да произвежда новите си лъскави европейски автомобили, зад техните волани пак ще сядат същите хора.

(Извинявам се на онова малцинство български шофьори и шофьорки, които не се разпознават в този текст.)

*Коментарът е направен за "Дойче веле", заглавието е на редакцията ни.



Рейтинг :
09.09 2023 в 05:13 7
+ 0
- 0
sffsdf35824
zuljin
Рейтинг : -12194
04.09 2019 в 22:09 6
+ 0
- 0
Нека още 10 години КАТ, вместо да си върши работата, само да седи и да дебне за някой друг рушвет. Нека още някой министър превърне даването на книжки в доходоносен бизнес...
Е тогава би обещавам не 88, а поне 188 жертви на милион население.
+ 6
- 2
И все пак напредък има - през 2005г убитите по пътищата бяха над 1200! Вижда се, че постепенно намаляват.Промяната в манталитета на хората става бавно независимо, че ни се иска да е бързо!
PetarD
Рейтинг : 11568
20.08 2019 в 19:38 4
+ 11
- 1
Не мога да се съглася с Вас! Според моите наблюдения, повечето хора по пътищата (към момента) са съвсем нормални, само 10%-15% са безотговорни простаци, психопати и социопати. Но те стигат, за да стане картинката грозна. Ако най-накрая се започне да се налагат наказания за агресивно шофиране и се правят адекватни психотестове, статистиката ще се промени.
Johann
Рейтинг : 11698
17.08 2019 в 21:50 3
+ 2
- 3
Не виждам смисъла на това сравнение между българските шофьори простаци на пътя и Западните биснесмени. Едните дават израз на комплексите си за да убедят другите колко са напред с материала,т.е. да убедят себе си колко са велики, а другите възпитаните и не знам какви си западняци просто изпълняват финансовата политика на фирмата да правят пари. Тях изобщо не ги интересува тъпунгера който не може две думи на кръст да каже без да се запъне какво ще прави след като му свърши работното време.Това е! А колкото за заплати,данъци и др. подобни неща сърдете се на онази сбирщина в Народното събрание които са същите нагли и прости личности само че облечени във власт и естествено с големи претенции че са политици.Ежедневно ги виждаме що за стака са!
answer42
Рейтинг : 11975
17.08 2019 в 06:41 2
+ 5
- 12
Хм, "агресивен и разгащен, фуклив и безотговорен, невъзпитан и често пъти слабо образован, лишен от всякакво обществено чувство и от рефлекса да зачита околните" казвате. Вероятно. Но пък хрисимите и спретнати, скромни и отговорни, възпитани и често пъти високо образовани, надарени с най-више обществено чувство и рефлекси да зачитат околните немски (и изобщо западно-европейски) концерни нямат нищо против да "работят" в България. По-точно да я работят. И още по-точно да работят същите тия агресивни, разгащени и к'во беше там. Да давам ли примери? С веригите супермаркети, бензиностанции, банки, мобилни оператори? "И дори Фолксваген да дойде в България" - ще дойде именно за да ни работят - с ниски заплати, осигуровки, данъци ...
Аман вече от писач..., пардон, автори-прозелити, дето станаха по католици от папата!
+ 14
- 1
Простащината е норма не само по пътищата ни, а навсякъде. За съжаление!
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.