Toyota със сериозен пробив при батериите за електромобили
Японците ще пуснат акумулатори с пробег до 800 и над 1000 километра
Японската компания Toyota представи своята пътна карта за развитието на авангардните технологии в областта на акумулаторните батерии. Основен акцент в нея са пробив в областта на батериите с твърд електролит, както и три нови технологии за акумулатори с течен електролит за осигуряване на по-висока мощност, по-голям пробег, по-бързо зареждане и по-ниска цена.
Четирите типа акумулаторни блокове от ново поколение се очаква да се внедрят в между 1,7 и 3,5 милиона електромобила на марката до края на настоящото десетилетие. Те би трябвало да привлекат повече клиенти за компанията и ще предложат подобрена ефективност, по-голям пробег и по-конкурентна цена на производство.
При батериите с течен електролит, каквито се използват и в настоящия момент, от Toyota обявиха, че са постигнали огромни подобрения в области като по-високата енергийна плътност, по-ниски разходи и по-добра скорост на зареждане. Първият литиево-йонен акумулатор от нов тип ще се появи през 2026 година и ще се нарича Performance.
Батерията ще се вгражда в следващото поколение електрически модели на Toyota, като ще осигурява пробег до 800 км с едно зареждане. За това би трябвало да помогнат подобрената аеродинамика и намаленото тегло на бъдещите коли. Performance трябва да позволи намаляване на разходите с 20% в сравнение, например, с тези при настоящия електрически SUV Toyota bZ4X и време от 20 минути или по-малко за зареждане от 10 до 80%.
Японският производител е разработил също така и нова литиево-желязно-фосфатна батерия (LFP). Тя е конструирана с биполярна технология, която Toyota използва за своите никел-метал-хидридни (NiMH) батерии и ще се появи на пазара през 2026-2027 г. Новата технологии ще предложи 20% увеличение на пробега в сравнение с този при настоящия модел bZ4X и до 40% намаление на разходите съотнесени към момента. Тази батерия ще може да се "пълни" от 10 до 80% само за половин час.
Третият тип батерия с течен електролит, носеща името High Performance, ще използва литиево-йонен състав в комбинация с катод с високо съдържание на никел. Тя обещава постигането на пробег от над 1000 км, когато се интегрира в автомобил с подобрена аеродинамика и намалено тегло. Toyota ще очаква още 10% намаление на разходите в сравнение с батерията Performance и време за бързо зареждане с постоянен ток от 10 до 80% за 20 минути или дори по-малко. Тази батерия ще дебютира на пазара през 2027 или 2028 г.
Що се отнася до батериите с твърд електролит, познати като "твърдотелни", от Toyota заявяват, че са направила пробив по отношение на издръжливостта на технологията. Твърдотелните литиево-йонни батерии на компанията имат твърд електролит, който позволява по-бързо движение на йони и по-голяма толерантност към високи напрежения и температури. В резултат на това тези акумулатори са подходящи за бързо зареждане и разреждане и осигуряват повече мощност, респективно по-малък обем.
Компромисът досега беше очакваният по-кратък живот на батерията. Последните технологични постижения на Toyota дават възможност за преодоляване на това предизвикателство, в резултат от което компанията пренасочи фокуса си към създаване на условия за пускането на твърдотелни батерии в масово производство. Целта е технологията да бъде готова за серийно производство до 2027-28 г.
Първоначално бе предвидено батериите базирани на твърдотелни клетки да бъдат въвеждани при автомобили с хибридно задвижване, но фокусът на Toyota сега е основно върху въвеждането им в следващото поколение електрически автомобили.
Очаква се първите твърдотелни акумулатори на Toyota да предлагат 20% увеличение на пробега в сравнение с батерията Performance (приблизително 1000 км) и кратко време за зареждане: 10 минути или по-малко от 10 до 80%. Компанията вече разработва литиево-йонна твърдотелна батерия с по-високи спецификации, която цели 50% подобрение на пробега в сравнение с батерията Performance.