14 август 2020
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Запознайте се с 4х4 системите на Land Rover

Скоро след основаването си през 1947 г., британската марка Land Rover се превръща в символ на 4х4 задвижващите системи и еталон за сериозни офроуд възможности. Началото е поставено от главния инженер на компанията – Морис Уилкс – който започва да експериментира с изработен от самия него прототип. Тук трябва да се отбележи, че Уилкс не започва от нулата, тъй като прототипът му използва компоненти от Jeep, сред които цялото шаси.

Управляващият директор на компанията – Спенсър Уилкс, който по стечение на обстоятелствата бил брат на Морис, решил да даде шанс на прототипа, който бил пуснат в серийно производство. И така се появил Land Rover Series I.

Търсенето на високопроходими британски машини растяло постоянно по това време, тъй като фермерите и хората в провинцията имали специфичната нужда от достъпна и способна машина, с която да вършат работа, да ходят на лов, или просто да наглеждат имението си.

Още от самото начало, идеята на Land Rover била да се създаде именно такъв офроуд автомобил. Никой дори не предполагал, че всичко това ще постави началото на една легенда. Още повече, че никой не допускал възможността моделът Defender да продължи да се произвежда чак до 2016 г., с почти незначителни промени по конструкцията и оборудването си.

Характерът и възможностите на Defender стимулира създаването на множество фенклубове на Land Rover, а дори днес успехът на компанията зависи от дългогодишната й репутация на производител на качествени офроуд машини. Defender беше свален от производство съвсем скоро, което само ни накара да се сетим за 4х4 системите на Land Rover. Ето ги и тях според моделите, в които се вграждат.

Defender

Джипът, който днес наричаме Defender не се появява на пазара с това име. Land Rover първоначално го нарича Series I, а подобрените му версии носят имената Series II и Series III. Името Defender се появява през 1990 г., а с него и допълнителните означения 90/110/127, с които британците наричат различните модификации на купето.

През годините в Defender са вграждани няколко системи за 4х4 задвижване, като общото между тях е, че са най-напредничавите в технологично отношение за съответния период.

Series I, II и III се предлагат с 4WD система, която може да се изключи, когато не е необходима, например на суха настилка. В кабината на тези машини има лост, чрез който шофьорът може да избира от три режима на работа на системата – 2WD, 4WD Hi и 4WD Lo. Последният се използва в случаите, в които джипът е затънал сериозно и някак трябва да се измъкне.

Модерните варианти на Defender имат перманентно задвижване на четирите колела с двустепенна раздатка на скоростната кутия и заключващ се централен диференциал. Последната функция може да се активира в режим 4WD Low и да гарантира оптимално офроуд представяне при ниска скорост в условия на ниско сцепление.

Discovery и Freelander

Моделите Discovery и Freelander се появяват като SUV автомобили с офроуд качества. Акцентът при тях е ежедневното ползване, заради което те са оборудвани със система за задвижване на четирите колела, но без бавни предавки за сериозен офроуд.

Freelander, чието актуално поколение ползва система на Haldex, няма нито бавни предавки, нито заключване на диференциала. Неговата система за задвижване на четирите колела работи само когато е необходимо, което означава, че през по-голямата част от времето задните колела не се задвижват от мотора. По подразбиране разпределението на въртящия момент е 50/50 между двете оси, но варира в зависимост от наличното сцепление.

Първото поколение на Freelander се справя най-добре в офроуд условия сред своите основни конкуренти, но дори не може да се доближи до постиженията на Defender или Discovery. Все пак това е отговорът на Land Rover на нарастващото по това време търсене на SUV модели. Първоначално, системата за двойно задвижване на Freelander е базирана на централен диференциал с виско съединител.

Discovery започва живота си като SUV със значителни офроуд способности. Моделът успя да съхрани репутацията си и до днес се предлага с бавни предавки. През годините, офроуд уменията на модела леко избледняха, но пък той стана по-удобен за каране в града, адаптирайки се към актуалните тенденции. Започвайки от второто поколение на модела, Land Rover приемат използването на монокок купе, монтирано върху шаси – технология, която компанията нарича Integrated Body Frame.

Сегашното Discovery има адаптивен централен диференциал с функция за пълно заключване, който се управлява по електронен път. Офроуд приключенията с този модел са възможни, но трябва да се предприемат с предпазливост, тъй като способностите му са ограничени от сравнително дългите надвеси. Все пак, системата за задвижване на четирите колела е интелигентна и работи повече от адекватно в офроуд условия. Когато ситуацията извън пътя загрубее истински, място за сравнение между Discovery и Defender няма.

Discovery 5, както ще се казва третото поколение на модела, също ще запази офроуд потенциала си, казват от компанията. Очакваме бавни предавки и заключване на централния диференциал. Не е изключено англичаните да предлагат и заключване на задния диференциал.

Range Rover

Моделите от премиум линията на компанията – Range Rover – също се предлагат с компенентни системи за двойно задвижване. Флагманският модел излиза на пазара за пръв път през 1970 г. С бавни предавки и заключване на централния диференциал. Второто поколение запазва тази конфигурация и добавя 50/50 разпределение на мощността между двата моста.

Впоследствие Range Rover започва да се превръща в символ на лукса, а от Land Rover са задължени да започнат да предлагат все повече електронни асистенти (тракшън контрол, система за подпомагане при спускане и др.), които помагат на шофьора в трудни моменти. Модерните версии на Range Rover са снабдени със системата Terrain Response, която пристига с контролер в интериора, с чиято помощ шофьорът избира от различни режими на работа.

Първото поколение на Range Rover Sport е изградено на адаптирана версия на палтформата на Discovery, от който наследява и системата за задвижване на четирите колела. Втората генерация е базирана на самоносеща конструкция, подобно на по-големия си брат – Range Rover. Статистиката показва, че повечето собственици на Range Rover Sport рядко напускат комфорта на асфалтовия път, което провокира англичаните да оптимизират системата за двойно задвижване на колелата за използване именно на такава настилка.

Най-малкият модел от гамата на Range Rover се казва Evoque. Той е разработен върху еволюционна версия на платформата LR-MS, която се използва и от Discovery Sport. До 2014-а моделна година, Evoque разчита на система за двойно задвижване Haldex. Тя определя разпределението на въртящия момент между двата моста според командите, зададени от шофьора чрез системата Terrain Response System.

Въпреки че от английската компания продължават да рекламират Evoque, снимайки го в офроуд сцени, повечето собственици на модела никога не напускат асфалта. След 2014-а моделна година компанията започва да използва системa GKN Driveline, която осигурява задвижване на четирите колела, което може да се включва и изключва. Освен това, технологията работи със система за разпределяне на въртящия момент не само между двата моста, но и между отделните колела.

Моделите от гамата Range Rover са способни офроуд машини, що се отнася до използваните в тях технологии. Въпреки това, представянето им извън пътя е ограничено, заради вгражданите от завода гуми, които са предназначени за асфалтова настилка. Освен това кой би искал да жертва скъпите брони и джанти, само за да изпробва централния диференциал на своя Range Rover?


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.