Дрифтът като страст - кой ще опуши София на ON!Fest 2017
Очаква ни шоу, в което ще загинат доста невинни гуми

Съвсем скоро София ще се изпълни с рев на двигатели и облаци от превъртащи гуми, защото наближава тазгодишното издание на ON!Fest. Това означава, че до Inter Expo Center ще се събере част от българския дрифт елит, за да зарадва зрителите с прекъсвачи и лудост.
На асфалта ще в столицата ще видим двукратния европейски дрифт шампион Алекс Язов – Матрицата, Стефан Цанков и Стефан Зашев от Mirafiori Team. За да разберем що за хора ще ни карат да слагаме противогази, решихме да си поговорим с двама от представителите на Mirafiori за дрифта като цяло и значението му за тях.
„Откакто се помня имам страст към автомобилите“, казва Стефан Цанков-Арчи. Първо зад волана го качил баща му на 3-4 години, а когато бил на 10 години майка му се възрала на акъла, както самият той обяснява.
По-късно тя си взима BMW 5-ца E34 и така самият Стефан се запалва по дрифта, макар че първоначално го привлича и драгът. „Тогава нямаше дрифт в България, нямаше къде да се види такова нещо, така че ставаше примерно с клипчета в YouTube. От тях започнахме да изучаваме дрифт карането".
"Малко по-късно излезе и „Дрифт библията“ на Кеичи Цучия – един от освователите на дрифта – с основните техники. Може би съм я гледал 50-100 пъти“, смее се Арчи.
Той кара турбинирано BMW E36 328 с над 400 к.с., съвсем наскоро е преминало през няколкомесечна пълна трансформацията.
Казва, че именно баварецът му допада като дрифт плаформа заради по-ниското тегло в сравнение със съвременните дрифт коли и опростеното, но подходящо за изпълняване на задачата, т.е. минаване през завоите с вратите напред.
Колите на Стефан Цанков (вляво) и Зашев (вдясно)
По по-различен начин, но със същия ентисуазъм започва в дрифта и съотборникът му Стефан Зашев или както го наричат в дрифт средите „Танцуващият в завоите“. За него началото идва през 2011 г., когато се захваща с подмятането на задницата на своята 3-ка Е36 през нощта.
Произведената през 1995 г. кола бързо губи шосейните си качества и се превръща в целенасочен дрифт автомобил. Състезателният ролкейдж е само началото, защото следва олекотяване на купето със стъклопласт, а тежкият интериор отстъпва място на спортни седалки. Купето е разширено с 10 см на страна за повече стабилност, а балансът е 50:50 с пилота на мястото му.
Към момента колата на Зашев заковава кантара на 1,1 тона, а със засилването и спирането на теглото се справят съответно 4,4-литров атмосферен V8 с около 290 к.с. (с планове за турбиниране) и четирибутални спирачни апарати на Brembo. Колко струва такова удоволствие? Сметките отдавна са изоставени, но Зашев уверява, че става дума за шестциферена сума.
По-долу можете да видите трансформацията на BMW-то от кола за ходене до работа до унищоижител на гуми.
Разбира се, колите биха били нищо без уменията на пилотите им и двамата се стараят да тренират за максимално добри резултати. Това е по-трудно, отколкото звучи, защото на това ниво нещата не стават с дрифтене по кръговите в града. Затова се разчита на полигони, отцепване на пътища и не на последно място – симултори, които тренират най-вече мускулната памет.
Стефан и Стафан обаче поддържат активност на всевъзможни шоута и състезания, не само в Българския дрифт шампионат, но и отвъд граница. Затова и купонът е гарантиран за посетителите на ON!Fest.












