28 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Ендуро в парка: българските електрически велосипеди EMB

Обожавам мотоциклетите и най-вече тези за офроуд – ендуро, мотокрос, пътешествия. Карал съм мотоциклет, но не съм мотоциклетист и вече над 10 години отлагам взимането на „А” категория. Все пак, признавам си, шубе ме е – познавайки се, ще хукна по знайни и незнайни пътчеки из гори и планини и може да се пребия. С джип е малко по-спокойно, не че човек не може да си причини нещо…

И все пак, скоро открих и много сходен начин да си разчекна бузите (на лицето) докато вятъра ме блъска в лицето, балансирайки на две колела по кална пътека с висока скорост (до 50 - 60 км/ч). И вярвате ли ми, че това ми се случи в Ловния парк, почти в центъра на София? И при това не бях възседнал някое кораво ендуро, а… велосипед! Да, велосипед, колело, с което вдигах моторджийска скорост по, подчертавам, пуста пътека в парка (все пак съм отговорен човек и няма да го направя дори и при един човек или животинка в обозримия ми хоризонт). И единственото нещо, което ми липсваше от мотоциклет бе боботенето на двигателя и, донякъде, по-комфортното окачване, което да обира неравностите. Но като цяло – същият кеф, но в почти пълна тишина.

Сега, държа да отбележа, че „велосипедът” не беше точно велосипед и аз не съм Ларс Армстронг, за да завъртя педалите до 50 км/ч. Иде реч за новите електрически велосипеди на EMB ( от E-Mountain Bike), които са изцяло българска идея и разработка и също така се произвеждат в България. Да, много от компонентите са западни (или далекоизточни), но говорим за един български продукт (или по-скоро група продукти), който, поне за мен, е на световно ниво.

EMB се ражда от любовта на група ентусиасти към българската природа. Това, комбинирано с жаждата за иновации, събира доста разнородна група ентусиасти, която, забавлявайки се, е открила нещо, с което определено може да се гордее и иска да го сподели със света. Така, от един – два прототипа, доработки, преработки и оптимизация, се ражда гама електрически велосипеди, които ще допаднат на всякакъв вид ентусиасти – от твърди екозащитници, до ендуристи, които биха искали да покарат във всяка свободна минута - нещо, което не е толкова обременяващо като мотоциклета.

„Всички в наши дни говорят за електрическа мобилност в градовете, но когато ние създавахме първите си модели, го направихме с цел да ги караме сред природата”, разказва ми Калин, който е сред основните двигатели на проекта ЕМВ. „Тогава открихме напълно нов начин да и се насладим - това да се движиш със скорост присъща за мотор, но без шум и замърсяване е бъдещето. Естествено първоначалните модели претърпяха множество корекции и подобрения и продължат да се развиват, защото ние гледаме на тях като процес, а не като продукт”.

И добавя: „Така в момент, в който целия свят се е фокусирал върху алтернативните начини на придвижване, ние представяме една българска алтернатива, която със сигурност е сред най-забавните. Все пак, с някое от нашите колела можеш да отделиш час – два от забързаното си ежедневие и да покараш из някой парк, или пък да „скокнеш” до Витоша или друга близка планина и да покараш – без да шумиш, без да цапаш, без да пречиш. Това не е толкова лесно постижимо с мотоциклет, да не говорим с обикновен велосипед с педали”.

И така, следват проекти, прототипи, все по-различни и разнообразни модели. Докато се стигне до актуалната гама на E-Mountain Bike, включваща от подпомаган от педали градски електровелосипед, с едва 250 вата мощност, до мощна 8-киловатова машина, чиито 178 нютонметра (достъпни моментално) конкурират еднотонни автомобили и мощни двуколесни с ДВГ. А между тях има няколко модела с различни показатели и мощност. Всъщност, както споделя Калин, гама е доста бегло понятие. На практика, всеки клиент може да поръча каквото иска, комбинирайки сам най-подходящите според него компоненти на окачване, електродвигател или разнообразни батерии (от компактен гелов акумулатор, до внедряващите се и в електромобилите Tesla литиево-полимерни батерии, осигуряващи голям пробег).

Естествено, хубавите електробайкове на EMB си имат цена, и то немалка. Но все пак са с пъти по-добри от евтините „китайчета” и много по-достъпни от „марковите” западни модели. Казано иначе, най-базовият модел започва от около 3600 лв. без ДДС – иде реч за модела Basic, с 8 Ah батерия и 250 вата мощност на електромотора. По-нагоре е City Pro, с пробег от 60 километра и 3 киловата мощност. Който всига до 50 км/ч. Той започва от 6900 лв. без ДДС. Над него е Explorer (9100 лв.) с 4,8 киловатова мощност, 70 км/ч и 70 км автономност, а на върха на гамата е чудовището Fury, с 8-киловатов електродвигател, позволяващ му да развие скорост от 100 км/ч и да измине над 80 км с едно зареждане на батерията. Ще ви излезе поне 13 000 лв. без ДДС. Но пък представете си ситуация, при която на светофара до вас спира пистов мотоциклет, чиито водач не ви обръща внимание. И меко казано учуденият му поглед, когато се налага да ви догони на следващия светофар – безценно…

Връщам се на приключенията си в Ловния парк. Успях да тествам както по-маломощни модели, така и най-мощния (по-точно първия прототип на Fury). Какво да споделя – от „висотата” на над 110-те си килограма, бях сериозно изненадан от ускорението и поведението на доста по-слабата машина. А за мощната – признавам си честно, уплаших се здраво, след като „велосипедът” се опита да ме изхвърли от седалката още с първото (леко) натискане на лостчето за подаване на газ. Да, покарах зверовития байк, но като дилетант в материята все пак заложих на по-маломощния байк. А дори и с него „вдигнах над 40 км/ч по тесните пътчеки на парка. Определено тези машинки имат огромен потенциал. А това, както ме увериха момчетата от компанията, е едва началото…

Може да разгледате предлаганите от E-Mountain Bike модели на emb.bg. Определено си струва да хвърлите по едно око, дори и да сте запален моторист – офроудър. Не подозирате какъв кеф може да изпитате с едно „колело”…


1 Коментара
Коментирай
Виж всички |  Новите отгоре  |  Първите отгоре

Рейтинг :
09.09 2023 в 05:20 3
+ 0
- 0
sffsdf32160
Sartor
Рейтинг : 6505
18.07 2018 в 10:11 2
+ 13
- 3
То това много хубаво - браво, похвално, НО за да няма "мяу" по някое време, добре е да проверят как стои законово този "велосипед".

Само базовия модел минава за велосипед (даже не съм сигурен ако може да развива над 25 км / ч тогава и той няма да мине за такъв).

По смотаните европейски директиви, които само спъват такива начинания, ел. велосипед за да мине за такъв не трябва да има мощност повече от 250W и да е ограничен до 25 км / ч. Освен това трябва да е тъй нар. pedellec, т.е. да подпомага въртенето на педалите, а не да се подава "газ" - throttle assist, както са тези колела.

Ето и малко конструктивна критика: виждал съм ги на живо на автомобилното изложение и на Локорско и честно казано наистина даже и с downhill компоненти издишат пред общото тегло, гумите (въпреки че са 2.5) също са млаки. Добре е да се помисли да се слагат само 4-бутални спирачки с по 203 ротори И гуми поне от fat bike (дебелина над 4") с латекс, а не вътрешни гуми.

Рейтинг :
14.07 2018 в 10:09 1
+ 24
- 1
Би било добре да си светят цените с така наречените "китайчета" за справка в aliexpres и в alibaba! Китайските имат къде по качествени и иновативни включително и на двапъти по ниска цена от предлаганите в статията електровелосипеди.
Миналата година си закупих Китаец за 2300 долара развиващ автономна скорост 70 км/ч. С едно зареждане изминава 60 км. Батерията е литиевополимерна, а дизайна е на светлинни години от тези недоразумения.
 
Още от : Тест
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.