Как да познаете дали стар автомобил е катастрофирал
Търсите си нов автомобил. Но нямате финансови сили да отидете в шоурума и да си поръчате чисто нов, а спадате към доста по-голямата част от населението, която се ориентира към машините втора употреба. Всеизвестен факт е, че в България се внасят масово ударени или повредени автомобили, които биват поправяни - къде набързо, къде по-качествено, и след това продавани.
Тук трябва да бъдем реалисти. Когато купуваш кола за 5000 лева, а тя е струвала 70 000 преди десетилетие, трябва да приемем някои забележки и характерни особености на използваните машини. Амортизацията е нещо съвсем естествено, драскотини по таблото или тапицерията, износени ръкохватки, дребни драскотини по боята.
В същото време обаче това съвсем не означава да се примирите с каквито и да е нередности по автомобила. Както вече споменахме, немалка част от внасяните за продажба стари автомобили у нас са след катастрофи, понякога сериозни. Ето защо е важно, когато оглеждате своя бъдещ четириколесен любимец, да знаете за какво да следите, за да разберете дали е преживял тежка катастрофа. А това може да означава доста кратко преживяване с новата Ви кола. Ето някои неща, за които да гледате:
1. Следете за различна боя
Първият показател и може би най-очевидният е да следите за различен нюанс на боята. Не всяка щета може да се замаскира добре с боя, освен ако не е боядисан цял панел. Огледайте внимателно боята и около вратите, където е най-трудно полагането на новата боя. Всяко петънце, всеки различен нюанс са индикация за нещо и заслужават моментален въпрос към продавача.
2. Неравни фуги
Всеки производител, особено в 21 век, се е погрижил за симетричното и точно разположение на различните панели по тялото на автомобила. Фуги с точно определен размер, еднакво отстояване един от друг на компонентите и позициониране в една равнина. Без ръбове, без "стъпала" и т.н. Опипайте хубаво автомобила и прокарайте пръст по панелите през фугите. Би трябвало да усетите (ако още не сте видяли) кога пръстът Ви ще се качи или ще слезне, а това е показател за нередност.
3. Огромно количество кит
Използването на малко кит срещу ръжда е нещо нормално. Когато обаче неговото прилагане е в голямо количество, то най-вероятно не става въпрос са нещо толкова просто. Индикацията обикновено е влакнест, ивичест профил под боята. Огледайте хубаво и около калниците, където това си личи най-много.
4. Дефект в шасито
Много често катастрофите водят до деформация на шасито. Много от прекупвачите се опитват да маскират този проблем с опит за поправка. За нещастие шасито не е като панелите на вратите. Веднъж деформирано, връщането на неговата стандартна структура само ще го отслаби още повече. Ето защо е важно да огледате хубаво поне видимите компоненти от шасито по време на огледа. Поне в България един крив заден мост може да е достатъчно основание за бракуване на автомобила.
5. Твърде нова защита отдолу
В много северни страни масово се използва гумиращ спрей, който предпазва автомобила от тежките зими, ниски температури, пясък, сол и въобще всякакви други беди. Ако откриете зона под автомобила, която има такъв пресен слой, вариантите са два - или нещо скоро е подменяно, или продавачът или собственикът са се погрижили много сериозно автомобилът да бъде запазен от елементите. А вие си преценете кое от двете е по-вероятно.
6. Пукнатини по предното стъкло
Пукнатини по предното стъкло могат да бъдат издайнически за това дали е имало инцидент с автомобила. Да, такива могат да бъдат предизвикани от много различни неща - летящо камъче, градушка и т.н., които обаче са лесно разпознаваеми. Внимавайте за пукнатини, които тръгват като паяжина от колонката от една от страните. Това е почти сигурен знак, че е имало удар.
7. Липсващи винтчета и щипки
Понякога, в бързане и невнимаване "оправящите" автомобилите спестяват някое друго винтче, щипка или друг закрепващ елемент. Най-лесно е да погледнете вътре в калниците и да видите дали всички тези малки неща са си на мястото. Не, че е невъзможно някое от тях да падне с времето. Но по-сериозна липса в определена зона трябва да бъде знак, че там нещо е махано и слагано. А това да предизвика въпроса - Защо?
8. Ръжда по болтове
Когато правят автомобилите, производителите се стараят да осигурят неръждаемост, особено при връзките между шаси и купе. Ето защо ръжда на тези места трябва да бъде нещо съмнително. Погледнете добре, особено ако тази ръжда е в определена зона. Най-вероятно там е имало удар.
9. Мъгливи фарове, рехави фуги около тях
Фаровете са сред най-крехките елементи по купето на автомобила и е логично те да са сред най-пострадалите при инцидент. Много често обаче при "тунинга" след това не се обръща внимание на хубавото поставяне на новите светлини, доброто наместване и липсата на процепи и фуги. Това може да Ви насочи към възможен инцидент в миналото на автомобила.