Ще ни липсва ли Freelander? тест Land Rover Discovery Sport
Запознанството ни с новия Land Rover Discovery Sport започна на 20 февруари, когато бе официалното му представяне за България. Макар и набързо, тогава успяхме да разгледаме новото отроче на марката и да направим малко разсъждения по картинка. Стори ни се, че е средния брат между баткото Discovery и "малката сестра" Evoque. Преди време бяхме свикнали да виждаме там Freelander, но явно това ще е заместителят му. Общо взето не ни интересува как ще се казва. По-важно е да носи гените на предците си, да е все така универсален и най-вече проходим. След модернизирането си голяма част от автоконструкторите по един или друг начин занижиха качеството и съответно емоционалния заряд, който носят автомобилите им. Като едни автомобилни ентусиасти това ни натъжава безкрайно много. Надявахме се Land Rover да не посегнат на името и репутацията си.
Всичко щеше да стане ясно на първия тест-драйв. За жалост за сериозни оф-роуд трасета, всъщност за каквито и да е оф-роуд трасета, не можеше и да става дума, заради обилния снеговалеж, на който станахме свидетели. Всеки един опит за изпробване на 4х4 способностите на Discovery Sport щеше не само да се окаже неуспешен, ами в резултат на това щяхме да се омажем до ушите в кал. За щастие преходът бе в посока Банско, където все още прехвърчаше сняг и имаше надежда да се изкефим. Но за това по-късно.
Първи впечатления за Discovery Sport започнах да трупам, возейки се на втория ред седалки. Не казвам "задния", защото "Диско" разполага с 5+2 места. При настаняването си не бях особено затруднен. Не съм от най-едрогабаритните типове, но не съм и някоя фиданка. Спокойно си пътувах близо 200 км, без да се чувствам притиснат от предната седалка или смазан от тавана. В базовото ниво на оборудване на втория ред седалки нямам особено много занимавки и екстри. Подлакътник със стойка за чаши и... толкова. За сметка на това заради "стадионното" разположение на трите реда седалки, виждам малка част от пътя отпред. Багажникът (в нашия случай го използвахме по предназначение за раници с багаж и якета, а не като седалково пространство) е достатъчно голям, за да побере няколко куфара и ръчни чанти. Височината и отворът му не са проблем дори за тежки и неудобни товари.
Стига толкова сухи и безинтересни данни. Да се прехвърлим на шофьорското място най-накрая! Креслото на водача е широко и удобно. Позицията му, както и ъгълът на облегалката се регулират електрически. Стандартните кожени предни седалки на по-високите нива на оборудване предлагат и подгряване. Воланът е с всякакъв реглаж, което прави задачата за намиране на перфектната шофьорска позиция лесна. Гледайки централната конзола и арматурното табло, виждам четири по-големи врътки. Под врътки визирам контролни цилиндри, които се въртят, за да извършват различни функции. Три от тях са групирани вертикално - температурата в лявата зона, температурата в дясната зона и скоростта на перката за обдухване. Четвъртата е под тях и е хоризонтална. Тя представлява познатият от други модели Land Rover селектор за скоростите. Всичко звучи объркващо, но далеч не е така. Свиква се сравнително бързо. Дори с най-неразпространения - този на скоростите. Голяма част от другите настройки на автомобила се контролират от голям цветен тъч-екран, разположен в средата на арматурното табло. На кожения мултиволан са разположени бутоните, управляващи бордовия компютър, аудиосистемата и темпомата (автопилота). Най-важните (според нас) бутони - тези, контролиращи All Terrain системата за задвижване на четирите колела - са разположени на централната конзола малко под уредите, контролиращи климатика. Разчовърквайки ги, там откривам познатите програми за движение на сняг и пясък, кал и чакъл или скали.
Цялостно интериорът на Discovery Sport се характеризира с достатъчно високи нива на комфорт. Изработен е от качествени и приятни на допир материали и привидно здрави бутони и контролни уреди. Направи ми впечатление странната комбинация от привидно еднакви бутони, кликащи (звукът при натиск) по различен начин, разположени на почти едно и също място. Гърбовете на предните седалки са пластмасови и за съжаление там не се докоснах до качествен материал, като този, положен отпред. И все пак цялостно Disco Sport е с доста по-приятен интериор от този на някои корейски и японски конкуренти.
Да поговорим за сигурността. Освен богатия набор от въздушни възглавници, система за сцепление, датчици за паркиране и камера за заден ход (при моделите с по-високо ниво на оборудване), Discovery Sport разполага с въздушна възглавница на предния капак. Тя е предназначена за пешеходците при евентуална ситуация. Разтваря се по цялата ширина на капака, като обхваща горната му част и половината челно стъкло. Освен това датчици, следящи скоростта и траекторията на движение на возилото, имат грижата когато шофьорът неволно доближава прекалено бързо предния автомобил да сигнализират със звуков и светлинен знак. Ако след това не последва реакция, спирачната система напомпва течност в апаратите, за да се минимизира времето им за сработване и преминавайки критичната граница, спирачките се активират самостоятелно, за да намалят последствията от сблъсъка.
Така от дума на дума започнах да ви отегчавам, но ще си позволя накратко да ви разясня как работи Terrain Response. Системата е взаимствана от Evoque и разполага с настройка за динамично шофиране на сух път. При нормално положение тя предава 100% от двигателното усилие на предния мост, като само при потегляне или при движение с над 180 км/ч започва частично прехвърляне на мощност към задните колела. В средата на задния мост се намират два умалени съединителя, които пък преценяват кога на кое колело му е необходимо повече подаване на двигателна сила. Това означава, че на теория шофьорът на Land Rover Discovery Sport може за кратко да получи 100% блокаж на задния диференциал.
Всички останали програми остават непроменени, като всяка от тях адаптира окачването, отзивчивостта на педала на газта, сензитивността на ABS и ETC (електрониката, следяща сцеплението), активират асистента за спускане по наклон и асистента за тръгване срещу наклон.
Последно ще спомена за двигателната гама. Познатите 2,2-литрови TD4 и SD4 дизелови агрегати, развиващи съответно 150 и 190 к.с. осигуряват максимален въртящ момент 400 или 420 Nm, в края на тази година ще бъдат допълнени от 2,0-литров ED4, за който се говори, че ще ни смае от нисък разход. Discovery Sport се предлага и със 2,0-литров Si4 бензинов мотор с турбо пълнене и максимална мощност 240 к.с. Всяка една от двигателните опции може да бъде куплирана с 9-степенната автоматична скоростна кутия на марката или с 6-степенна "ръчка". Не знам дали автомобилът притъпява усещането за ускорение, но имах възможност да покарам и двете дизелови модификации и не усетих особено голяма разлика в поведението и еластичността им.
Дали мнението, че Discovery Sport е заместител на канселирания Freelander 2, от който между другото останахме изключително доволни, ще бъде обосновано, когато моделът стане масов и заклетите фенове на марката се докоснат до него? Ставайки свидетели на бума на Evoque сме почти сигурни, че и сега ще се случи нещо подобно. И ако Evoque бе обявен за най-желание от дамите SUV, то сме сигурни, че Discovery Sport ще е достоен автомобил за кавалерите. А ако трябва да запълним гаража с още един мултифункционален 4х4 автомобил, то автоматично добавяме и фейслифтнато "голямо" Discovery от актуалното поколение.
Цените на Land Rover Discovery Sport започват от 70850 лв. за модел с TD4 агрегат и най-базово ниво на оборудване, през 93800 лв. за SD4 агрегат и HSE-ниво на оборудване и достигат до 109400 лв за бензинов вариант, натъпкан с всички предлагани екстри (HSE Luxury). Припомняме, че Discovery Sport ползва данъчен кредит.