Dacia Duster ще остане корав 4x4 и в електрическата си версия

Бюджетната марка ще пусне достъпни електромобили и ще разшири гамата си от семейни модели

Авто OFFNEWS Последна промяна на 30 юни 2025 в 14:33 2680 0

Dacia Duster Extreme 4×4

Кредит Dacia

Dacia Duster Extreme 4×4

Dacia подготвя своя изключително популярен Duster за електрическата ера – и предстоящият електрически вариант ще остане верен на своя достъпен, здрав и практичен характер, като същевременно ще запази опцията за задвижване на четирите колела.

Румънската марка ще представи следващата глава от своята трансформация през ноември, след като по-рано тази година показа новия си флагмански SUV – Bigster. Главният изпълнителен директор Денис Льо Вот вече обеща, че ще има „много за електрификацията“ в рамките на това представяне, което подсказва, че компанията ще разкрие първите подробности за прехода си от двигатели с вътрешно горене към електрическо задвижване.

Поради фокуса си върху достъпни модели, Dacia в момента има само един електромобил в Европа – градския Spring, а за основните си модели (Sandero, Jogger, Duster и Bigster) остава с ДВГ. Но с наближаването на 2035 година, когато в Европейския съюз ще бъде прекратена продажбата на коли с ДВГ, Dacia насочва вниманието си към изграждането на електрическо портфолио. В резултат на това електрически версии на всички модели са в процес на разработка – и Льо Вот вече заяви пред Autocar, че електрически Duster „ще се появи с времето“.

Dacia все още не е обявила срок или конкретни технически детайли за електрическия вариант на своя силно продаван кросоувър – автомобил, от който до момента през годината са продадени 65 000 броя в Европа. В съответствие с политиката на Dacia да използва архитектури и технологии от своята "сестринска" марка Renault, електрическият Duster ще бъде изграден върху специализираната електрическа платформа CMF-BEV, която е в основата на новите Renault 5, 4 и предстоящия Twingo.

Това е по същество адаптирана за електромобили версия на сегашната бензинова платформа CMF-B, върху която е базиран Duster. Тази структура позволява производството на градски автомобили, както и на SUV модели от среден клас, и ще бъде основата на всички бъдещи електрически модели на Dacia. Съществено е потвърждението, че CMF-BEV може да побере втори електромотор на задния мост, което означава, че Duster EV ще може да запази своя офроуд характер с 4x4 вариант.

Всички настоящи модели на платформа CMF-BEV са с предно предаване, и имаше съмнения дали е възможно добавянето на втори мотор. Но Renault наскоро разкри концептуална 4x4 версия на модела 4, която, според очакванията, ще предвещава серийна версия с електрическо задвижване и заден мост. Това има сериозни последици за Duster, който е с много близки размери до Renault 4. Duster е един от най-достъпните 4x4 автомобили на пазара в момента и най-вероятно ще запази тази позиция и в електрическата си ера, когато ще се конкурира с предстоящи модели като Fiat Grande Panda 4x4 и „бейби“ Land Cruiser на Toyota.

В по-краткосрочен план, Dacia ще добави нова топ версия с хибридно задвижване и 4x4 към третото поколение Duster (представено в края на 2024 г.) по-късно тази година. Електрифицираният заден мост ще му осигури задвижване на четирите колела, за да се конкурира с Jeep Avenger 4xe.

Duster ще бъде вторият модел от настоящата гама на Dacia, който ще получи електрическа версия, след Sandero, което ще получи изцяло електрически вариант при преминаването си в следващо поколение през 2027 г.

Но преди това Dacia ще пусне два нови модела от C-сегмента, които ще заемат място до Bigster в горната част на продуктовата гама – част от стремежа на марката да навлезе в най-натоварения и бързо растящ пазарен сегмент в Европа. Dacia все още не е разкрила подробности за тези два нови автомобила, но се очаква първоначално да бъдат с ДВГ, тъй като трябва да се появят по представителствата до 2027 г.

Очаква се и пускането на евтин градски електромобил, който ще замени Spring, още през следващата година. За разлика от предшественика си, той ще бъде произвеждан в Европа за местния пазар – най-вероятно заедно с новия Renault Twingo, на чиято платформа ще бъде базиран.

Както при Sandero, и Duster ще продължи да се предлага с двигатели с вътрешно горене и след края на десетилетието, като електрическият вариант ще бъде добавен като опция, а не като замяна. Компанията-майка Renault прилага същата стратегия при Clio с ДВГ и сходния по размер електрически Renault 5, които използват съответно платформите CMF-B и CMF-BEV.

Dacia не е обявила дали планира да произвежда електрически и ДВГ модели в едни и същи заводи. Въпреки това, компанията подчертава, че общата архитектура между основните ѝ модели е ключова за поддържане на ниски цени, тъй като позволява всички те да се сглобяват на една и съща производствена линия, което води до значителни икономии. Най-вероятно този подход ще бъде запазен и в електрическата ера.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !