
Пътят на Ford в света на хотхечовете започва скромно през 1980 г. с пускането на Fiesta Supersport. Година по-късно нещата стават по-сериозни с по-мощната Fiesta XR2. Въпреки това именно Escort RS от 1984 г. затвърждава ролята на компанията в тази вълнуваща ниша на практичните, но динамични автомобили. 45 години след Supersport, „Синият овал“ сега се оттегля от сегмента. След като Fiesta ST беше спряна от производство преди няколко години, сега същото се случва и с Focus ST.
В изявление за изданието Motor1, от Ford потвърдиха, че вече не се приемат нови поръчки за Focus ST. Мениджърът по комуникации за Европа, Фин Томасен, заяви: „Всички фабрични поръчки за Focus ST до края на производството вече са резервирани.“ Тази разочароваща новина идва след неотдавнашното съобщение от Ford UK за пенсионирането на последния им оставащ хотхеч.
Въпреки че вече не е възможна конфигурация на нов Focus ST, Томасен спомена, че в повечето европейски пазари все още има налични непродадени бройки. Както беше съобщено по-рано, производството на Focus и неговите производни ще приключи през ноември. След това Ford ще остане без масов лек автомобил в Европа, тъй като Fiesta беше прекратена през 2023 г., Mondeo – през 2022 г., а малката Ka – още през 2020 г.
Да, Mustang остава на пазара, но той си остава нишов продукт, който е класическа спортна кола, длеч от понятието "горещ хечбек". Неговият 5.0-литров V8 двигател е едновременно благословия и проклятие. Макар да е отличен атмосферен агрегат, високите данъци в ЕС върху големите двигатели го правят труден за продажба. По-малкият, турбиниран 2.3-литров EcoBoost с четири цилиндъра беше изтеглен от европейския пазар в края на 2020 г.
С излизането на Ka, Fiesta и Mondeo от сцената и с приключването на производството на Focus, продажбите на Ford в Европа продължават да намаляват. Според данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), доставките до април са намалели с 2,2% до 149 601 бройки в ЕС, Обединеното кралство и страните от ЕАСТ (Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария). За сравнение, Volkswagen е продал 488 033 автомобила за същия период. Дори южнокорейските Kia и Hyundai са изпреварили Ford с 183 095 и 174 106 доставки съответно.
Дали предстоят нови модели, още повече „горещ хечбек“, не е ясно. Изглежда, че ерата на двигателите с вътрешно горене отстъпва, така че всяко бъдещо спортно предложение вероятно ще бъде електрическо. Ръководителят на отдел „Продажби и маркетинг“ във VW, както и бивш шеф на Ford Европа, Мартин Сандерс, намекна за възможността Ford да получи по-голям достъп до платформата MEB за разработване на нови модели. Те биха следвали линията на ID.4/Explorer и ID.5/Capri.
Все пак е прекалено рано да се каже дали Ford ще представи нещо подобно на ID.3 или предстоящите ID.2 и ID.1. VW вече се ангажира с електрически модели GTI, така че може би един ден Fiesta ST или Focus ST ще се завърнат като електромобили. Междувременно, кросоувърите като Puma и Kuga трябва да поемат основната тежест в ЕС, ЕАСТ и Великобритания, където пазарният дял на Ford в момента е 3,4% – или около три пъти по-малък от този на немците.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари