Добре известно е, че японските автомобилни производители отдавна не бързат да се ангажират изцяло с електромобили. Toyota е най-гласовитата в това отношение – председателят ѝ Акио Тойода твърди, че електрическите автомобили никога няма да надхвърлят 30% пазарен дял. Вместо това компаниите от Страната на изгряващото слънце виждат в биогоривата потенциален спасител на двигателите с вътрешно горене. Дори двигателите с вътрешно горене, работещи на водород, могат да изиграят роля в процеса на декарбонизация.
Mazda, макар и много по-малка компания, споделя подобна философия. Тя не е готова да се откаже от двигателите с вътрешно горене, вярвайки, че те все още могат да бъдат направени значително по-чисти. Концептът Vision X-Coupe, представен на Japan Mobility Show, привлече вниманието с елегантния си дизайн и роторен двигател, но в него имаше нещо повече.
Този ефектен шоу автомобил е проектиран да поддържа т.нар. „Mobile Carbon Capture“ система на Mazda — устройство, което буквално „всмуква“ обратно до 20% от отработените газове. Макар това да звучи като отчаян опит да се спаси двигателят с вътрешно горене, компанията настоява, че идеята е повече от просто фантазия.

„Въпреки че остават предизвикателства, вече сме разработили технология на демонстрационно ниво. В момента преминаваме към пълномащабна верификация с цел практическо внедряване. Експериментално потвърдихме, че CO₂ може да бъде отделен от отработените газове с помощта на CO₂ адсорбенти. Ще започнем демонстрационни тестове на тази технология за улавяне на CO₂ по време на финалния кръг на тазгодишната Super Taikyu Series“, казва Казуо Ичикава, специалист в отдела за изследвания на екологични технологии от ново поколение на Mazda.
Ичикава признава, че „все още има някои проблеми за решаване“, но целта е ясна — устройството за улавяне на въглерод да бъде внедрено в серийни автомобили. Уловените отработени газове се изсушават, а въглеродът се свързва с кристален зеолитен субстрат. Събраният CO₂, съхраняван в малък резервоар, може впоследствие да служи като суровина, например за производство на рециклирана пластмаса.
Роторният двигател, споменат по-рано, не работи на бензин, а на растително биогориво, произведено от микроводорасли Nannochloropsis — вид микроводорасли с висока ефективност на липидно производство, което дава масло с дизелови свойства. По време на растежа си водораслите абсорбират CO₂ чрез фотосинтеза.

Mazda смята, че производството на това биогориво на база микроводорасли при „относително ниска цена“ може да намали емисиите на CO₂ с до 90% в сравнение с изкопаемите горива. В комбинация със системата за улавяне на 20% от собствените емисии на автомобила, техническият директор Рюичи Умешита заявява, че превозно средство като Vision X-Coupe може да постигне нетно отрицателен въглероден резултат от около 10%.
Теоретично, казват от Mazda, „колкото повече караш, толкова по-малко CO₂ отделяш“. Но мащабирането на производството на биогориво остава голямо предизвикателство — в момента са нужни около две седмици, за да се извлече малко над един литър гориво от 1000-литров културен съд. В идеалния случай, ако биогоривото се произвежда в големи мащаби, сценарият с отрицателен въглероден баланс може да стане реалност.
Уловеният CO₂ дори може да бъде използван повторно за отглеждане на още микроводорасли — което означава, че автомобилът би спомагал за пречистване на въздуха, докато се движи. Mazda е сериозна в стремежа си да направи тази визия реалност, но въпреки логичните R&D усилия, бъдещето на концепцията зависи от това дали производството на биогорива може да се мащабира до икономически изгодни нива. Ще е нужна и инфраструктура за събиране, съхранение и повторна употреба или безопасно обезвреждане на уловения CO₂.
И все пак трябва да оценим готовността на Mazda да мисли извън рамките. Само времето ще покаже дали този подход ще се окаже задънена улица. А дори и да е така, двигателят с вътрешно горене няма да изчезне — идва новият Skyactiv-Z.












Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари