28 март 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

Джипът за 200 бона е Toyota Sequoia, в САЩ струва под 70 000 долара

Моделът е предназначен за американския пазар, не се предлага от Тойота за Европа

Това е скандалният джип за 200 хил. лв.

Скандалът със скъпите джипове за по близо 200 хиляди лева, поръчани от няколко горски стопанства, тресе медии, институции и обществото ни вече няколко дни. Извън споровете трябват или не толкова скъпи и луксозни возила за държавните предприятия, бях прелюбопитен кой точно автомобил покрива критериите на обявената поръчка, защото ми изглеждаха доста странни, честно казано.

Прерових данните на всички официално предлагани у нас високопроходими возила от най-високия клас и не само, но така и не открих модел който да съответства почти изцяло или дори и наполовина на критериите, зададени в документацията. Огромният бензинов двигател, системи и други показатели като чутовен лукс, комбиниран със също така чутовни оф-роуд възможности ме наведоха на мисълта за някои модели на Land Rover, както и към Toyota Land Cruiser V8, който вече не се предлага официално у нас и в Европа. А и виждайки поръчките за пикапи, които по мои сметки излезнаха ни повече, ни по-малко Toyota Hilux, се замислих, че именно Тойота ще е и луксозният всъдеход, на база някакви договорки може би. Прерових последните официални ценови листи на модела, но и в тях не намерих такава цена или толкова близки показатели.

И нямаше и да намеря - след отварянето на тръжната документация, печелившият автомобил, отговарящ на зададените условия, поне според Южноцентралното Държавно Предприятие – Смолян, се оказа Toyota Sequoia. "Секвоя" е модел на Тойота, произвеждан в САЩ и предназначен за пазарите в Северна Америка и Централна Америка, както и Близкия изток и най-вече Арабския полуостров. Но не и за Европа!

Toyota Sequoia е представена в началото на века, когато пълноразмерните SUV модели излизат на мода в САЩ. Ако се чудите какво е „пълноразмерен всъдеход” според щатските критерии, ще ви споделя, че гиганти за нашите пазари като Toyota Land Cruiser или Nissan Patrol, отвъд Океана попадат в графата „средноразмерни”. Та, „Секвоя”, която е базирана на също така пълноразмерния пикап Toyota Tundra, е и най-големият SUV модел, произвеждан под марката на японците (дължината му е 5,2 метра, висок е почти 2 метра и широк почти толкова), като може да предложи до 8 места за пасажери. Изграден на здрава рама, всъдеходът има повече от прилични способности извън пътя с големия си клирънс и 4х4 задвижването с бавни предавки и блокажи, но на родния си пазар се използва предимно като луксозен семеен автомобил.

Внушителният V8 двигател води до също така внушителния разход от над 20 л/100 км

За задвижването на масивния джип отговаря 8-цилиндров бензинов двигател с мощност 381 к.с. и въртящ момент от 543 Nm. Впечатляващо, нали? Е, не по-малко впечатляващ е разходът на возилото – 20,2 л/100 км комбиниран (21,7 градско, 16,6 магистрала). За справка, суперспортният Porsche Cayenne Turbo S по каталог харчи 11,5 л/100 км, а един от най-големите и мощни всъдеходи у нас – Mercedes GLS AMG63 изразходва 12,3…

Въпреки тези солидни цифри, „Секвоя” покрива стандартите за емисии Ultra Low Emission Vehicle II (ULEV-II), които грубо казано гравитират около Евро 5. Доколкото съм запознат с изискванията, като нови автомобили в ЕС могат вече да се продават само такива, покриващи Евро 6, а тези с по-стария емисионен стандарт – до изчерпване на количествата, ако са произведени и/или налични в дилърските центрове преди въвеждането на стандарта. В случая с вноса на автомобил от САЩ, който въобще не фигурира в европейските листи, има едно лесно заобикаляне на тези изсиквания, като автомобилът макар и фабрично нов, може да се внесе като "леко употребяван", тъй като законът третира като нови автомобилите до 6 месеца... И така, джипът може да е хем чисто нов (фабрично) и да покрие тръжните изисквания, хем да се внесе у нас като употребяван, за да не отговаря на най-новите еконорми.

Но нека приключим техническата част и да се върнем към по-щекотливата – икономическата. Цената на Toyota Sequoia в САЩ започва от около 45 000 долара (или около 81 000 лв. грубо по днешния курс на БНБ) и може да достигне до 70 000 (126 хил. лв.) с всички възможни екстри (които поне опитах да заложа в конфигуратора на марката). За това, че китайски таблет за 100 лв. или евтин лаптоп за 400 може да свършат същата работа като мониторите на задните седалки, заради които задължително се минава на по-високото ниво на оборудване, товарещо хиляди долари отгоре, няма да разсъждавам. Както и защо от 130, хайде 140 хиляди лева (ако обърнем доларите в евро, например), стига до тук за близо 200

Луксозното оборудване, включващо монитори отзад за... четене и писане на мейли...

Ще заложа на няколко интересни неща около автомобила, които са свързани с още пари. Както вече споменах, Toyota Sequoia не фигурира сред моделите на японския автопроизводител за европейския пазар, част от който е и България. От тук следва спирала от интересни неща, свързани с допълнителни разходи. Първото нещо, свързано с доставката на такъв автомобил е, че за разлика от тези, представени официално на пазара, освен мито има и транспортиране от САЩ. За да бъде хомологиран за продажба в ЕС такъв автомобил, то той трябва да мине проверка пред съответни органи, оторизирани за това – TUV, Dekra, преди време и “Технотест” у нас, ако щете. Това хомологиране оскъпява автомобила, но повече го оскъпява монтирането на т. нар. „европейски кит”. Последният представлява замяната на аварийни светлини и мигачи, които в САЩ са с червен цвят, с хомологираните в Европа оранжеви.

Но всичките изредени по-горе неща са „пари за семки”, в сравнение с последващата поддръжка на автомобила. Едно на ръка, че резервните части за Toyota Sequoia са скъпи, но всяка една ще трябва да се доставя от САЩ. И, предполагайки, че всеки един ремонт ще е спешен, за да може джипката да се ползва за ловен туризъм от нетърпеливи клиенти, ще са бързи въздушни пратки, които ще правят ремонтите още по-скъпи. А, нали си спомняте и за разхода на гориво, за който писах? Дори и на „марешки” цени, всеки 100 километра с този джип ще излизат на горското стопанство по около 35 лв. А идеята беше, че ще се пътува много, затова трябва и по-луксозно и комфортно возило… Срува ли си да смятаме някакви примерни километри месечно или годишно, за да видим каква солидна цифра ще се получи?

И като зачекнах темата за ловен туризъм, се сетих, че ловът и оф-роудът са синоними. Да се вкара такъв дълъг джип в пресечените терени на българските планини, където са разположени повечето ловни стопанства, без допълнителни модификации, свързани с по-високо окачване и по-големи оф-роуд гуми е нелепо и равносилно на затъване, засядане и прочее ситуации, които биха разочаровали капризните ловните туристи, за които се купува джипът. Или пък беше за това ръковосдтвото да обикаля из подопечните му райони? Не знам, обърках се от толкова версии... Но пък, може би не разбирам толкова от оф-роуд, нищо че от 12 години издавам единственото списание на тази тема…

Макар и да има нелоши оф-роуд възможности, без допълнителен тунинг гигантът няма да се справи с родните пресечени терени

В крайна сметка, реших да си поиграя да потърся и други луксозни всъдеходи, които да са комфортни, добри за оф-роуд и с таблети на задните седалки. Ето и няколко доста по-разумни варианта:

Toyota Land Cruiser 150: 7 места, комфортен и луксозен салон, много добра проходимост. Мощност 177 или 280 к.с., разход (комбиниран) – 7,4 за дизеловия модел, 10,6 за бензиновия. Цена между 93 и 144 хил. лв. с ДДС. И 10 000 да се добавят за монитори отзад и други екстри, пак е по-разумно…

Land Rover Discovery IV: 7 места, комфортен и луксозен салон, много добра проходимост. Мощност между 211 и 340 к.с., разход (комбиниран) от 8,8 при дизела до 12 л/100 км за бензиновия модел. Цена между 90 и 123 хил. лв. с ДДС. Мултимедийна система за задните седалки + 7000 лв.

Mitsubishi Pajero: 7 места, комфортен и луксозен салон, много добра проходимост, мощност 190 к.с., разход (комбиниран) 9,3 л/100 км – дизел. Цена – между 75 и 85 000 лв. с ДДС. Е, този сиромашки модел не предлага монитори на задните седалки. Но и за 20 бона да се поръчат, пак ще е в приемлива ценова граница…

Разбира се, има и други модели, като Range Rover Sport, Mercedes GLE (бившият ML) и т.н. които могат да се доближат до цената на „Секвоя”-та и дори да я прескочат. Основната разлика между тях и американския модел, обаче, е двойно по-ниският разход на гориво и наличието на оригинални резервни части ако не у нас, поне в Европа.

Оставяйки настрана моралната част на въпроса за покупката на Toyota Sequoia от страна на ЮЦДП и вероятно останалите горски стопанства, изборът на точно този модел е доста непрактичен от чисто техническа и експлоатационна гледна точка. За оф-роуд възможностите вече споделих. Но може би идеята да се достави точно такъв SUV е по съображения далеч от рационалните и икономическите, такива каквито трябва да са по морал и закон. Или пък е сантимент към старо приятелство от училище...



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:33 8
+ 0
- 0
sffsdf5016

Рейтинг :
09.09 2023 в 06:32 7
+ 0
- 0
sffsdf5016
Nikolay Stefanov 15.12 2015 в 11:22 6
+ 2
- 7
Начесахте ли си пръстите вече?
Гражданин 11.12 2015 в 12:55 5
+ 30
- 2
Както е казал народа- На чужд гръб и сто тояги са малко. С чужди пари, кой му мисли за икономии. Лапай докато има, пък после да става каквото ще.
Ivoo 10.12 2015 в 19:00 4
+ 1
- 57
Както сам си казал авторе на статията...Не ти е работа да разсъждаваш,Не си никой да определяш цени,Тойота Не се чупи...,следователно затова се поръчва иии колко Офффроуд имаш чв да знаеш кое от каде минава
Име:* 10.12 2015 в 16:45 3
+ 8
- 0
http://www.cars.bg/c5393
Hari Lubomirov 10.12 2015 в 10:11 2

Този коментар е скрит заради отрицателен рейтинг
Ако все пак желаете да го видите, натиснете тук

Коцето с чип и ремап+висок клас газов инжекцион 09.12 2015 в 21:39 1
+ 31
- 8
Mercedes GLS да си бяха купили или G class
 
Още от : Новини
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.