Kia Sorento с нова система за помощ при лоши терени
Четвъртото поколение на KIA Sorento ще бъде оборудвано с новоразработения режим „Terrain Mode“. Системата ще е налична за AWD версиите, още при старта на продажбите в Европа през второто полугодие на 2020 г.
Terrain Mode обещава подобрено сцепление, стабилност и контрол на поведението при движение в кал, сняг и пясък чрез специфични настройки за различните терени. Системата работи в комбинация с 4x4 задвижването, двигателя, дросела и помощните системи, като настройките зависят от избрания режим.
Водачът ще може да избере предефинирания режим от селектор на централната конзола, наречен Mode Select. При стартиране на автомобила той е в нормален или т. нар. Smart режим. От там, според условията, може да бъде избран „Mud”, „Snow” или „Sand” („кал”, „сняг” и „пясък”).
В зависимост от направения избор, системата оптимизира автоматично работата на задвижването така, че да осигури най-добра проходимост в съответната ситуация чрез промяна на мощността и разпределението на въртящия момент на двигателя, както и на работните характеристики на електронния контрол на стабилността. Terrain Mode определя и моментите за смяна на предавките и за двете предлагани при новия модел трансмисии (осемстепенна с два съединителя при дизеловите версии и шестстепенна автоматична при хибридните варианти).
Режимът „Snow“ е оптимизиран за поддържане на инерцията при движение по настилка с ниско сцепление и лед, като ограничава въртящия момент на двигателя и едновременно с това се грижи за възможно най-равномерното му разпределение между четирите колела. При необходимост електронната система за контрол на сцеплението (TCS) прилага лек спирачен момент върху определени колела, за да подобри допълнително сцеплението, а трансмисията на свой ред използва по-чести смени на предавките, запазвайки оборотите на двигателя и предотвратявайки приплъзването на колелата.
При режима за кал „Mud” въртящият момент на двигателя се подава от системата за двойно предаване AWD плавно и с леко забавена схема на смяна на предавките към четирите колела, а електронният контрол на сцеплението TCS прилага по-силна спирачна сила. Така автомобилът може да поддържа инерция и да се движи безпрепятствено напред без затъване в калта.
Режимът за пясък „Sand” спомага за намаляване на риска от затъване, като подаването на по-висок въртящ момент на двигателя се съчетава със забавено преминаване към по-висока предавка от страна на трансмисията, а тягата към отделните колела се разпределя колкото е възможно по-равномерно и плавно от системата за двойно предаване. В режим „Sand” електронната система за контрол на сцеплението TCS прилага и по-високи стойности на спирачния момент към отделните колела, с което дава възможност за насочване на повече въртящ момент към колелата в зависимост от конкретната ситуация.