07 декември 2024
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища

10 модела, издържали изпитанието на времето

"Всичко е преходно", "всяко чудо за три дни" и много други. Клишетата за ефектите на времето са безбройни. Всъщност може би не е редно да ги наричаме така пренебрежително клишета, а по-скоро житейски истини, които в крайна сметка за верни. С изключителна лекото времето заличава съществуването на много личности, събития и дори изобретения.
В пълна сила това важи за и за автомобилния свят, където нови модели се появяват гръмко, а след това изчезват в небитието. В пълно противоречие с този мрачен тон, има и коли, които са успели да запазят своето име за завидно дълго време. Именно 10 такива сме решили да изредим днес.

Chevrolet Suburban

Да, това на снимката също е Chevy Suburban. Познатият ни днес мамут има далеч по-скромно начало. Производството му започва през далечната 1933 г. когато на някой му хрумва идеята да сложи комби купе върху товарна рама. След 13 сменени американски президенти, Световна война и 12 поколения на модела по-късно и с неразпознаваем външен вид, Suburban успява да запази името си и до ден днешен.

Volkswagen Beetle

Всички знаем проста версия за раждането на обичаната Костенурка - Адолф Хитлер иска да създаде достъпна за масите кола. Задачата е възложена на Фердинанд Порше и така през 1938 г. се появява готовият резултат, народната кола.

Това, което може би не знаете е, че творението на Порше не е никак уникално, а силно...вдъхновено, да речем, от прототип на Tatra V570. Толкова силно вдъхновено, че през 1965 г. Volkswagen най-накрая изплаща 1 млн. немски марки на чехословашкия производител, заради серия патентни нарушения.

Превъртаме лентата до 2003 г., когато след рекордните над 21,5 млн. произведени бройки Beetle идва време да кажем "чао" на оригиналната Костенурка.

Jeep

Има много добра причина днес почти всеки високопроходим автомобил да бива наричан джип. Името на марката Jeep е дълбоко вкоренено като синоним за офроуд способности, но това не е нещо, което производителите са планирали.

Военната машина се появява през 1941 г. Ford я наричат Model GPW, а Willys-Overland - Model MB. Най-вероятно тези имена за щели да се запазят, но една любопитна случка променя нещата.

За да покажат възможностите на своята машина, Willys организират събитие за медиите през 1941 г., в което шофьор на компанията развежда репортери из Вашингтон. Въпросният шофьор дочува, че военните наричат Model MB "jeep", което в тези среди е жаргон за проходима кола. Журналист на събитието го пита как се казва военният всъдеход. "Jeep", отговаря шофьорът. Година по-късно думата е добавена официално в речника с използвания от военните жаргон.

Unimog


Unimog вероятно има едно от най-точните имена в индустрията. Съкратено от Universal-Motor-Gerät, грубо преведено като "универсална машина", названието олицетворява много точно безкрайните възможности. Производството започва през 1947 г., а първоначалното предназначение на Unimog е селскостопанска работа. Това бързо се променя през 1951 г., когато Daimler поемат юздите. От косачка на крайпътна трева в Германия, до военен багер в "Пустинна буря" или състезател в "Дакар", Unimog заслужено е запазил името си и репутацията на една от най-всеобхватните машини.

Ford F-серия

Работната машина обслужва нуждите на американците от 1948 г. и то с небивал успех. Пикапите на Ford са не просто харесвани в класа си. F-серията е най-продаваното нещо с волан и четири гуми в Северна Америка....33 години подред. За миналата година над 900 хил. души на континента са взели ключовете за своя нов пикап. От лекотоварния и непретенциозен F-150, през по-луксозните версии на същия модел, до колосалния F-650 - F-серията предлага по нещо за всеки. Затова и не е изненадващо, че тя е запазила името си вече 68 години.

Toyota Land Cruiser

Легендарният Land Cruiser има интересна история. През 1941 г. японската армия намира във Филипините един американски военен всъдеход Bantam MK II. Азиатците са толкова впечатлени, че транспортират колата до Япония. Там те поръчват на Toyota да създаде нещо подобно. Така се ражда Toyota AK10, предшественик на Land Cruiser. През 1951 г. се появява и същинските Land Cruiser, но тогава той носи името Toyota Jeep BJ. Чак през 1954 г. техническият директор Ханжи Умехара, по пример на Land Rover, стига до наименованието Land Cruiser.

Chevrolet Corvette


Corvette се е превърнал в синоним за груба американска сила. Колата е една от най-големите звезди в страната на неограничените възможности. Когато производството започва през 1953 г. мускулестата кола се различава сериозно от познатия ни днес вид. C1, както се казва първият модел, има съвсем нехарактерен за този вид автомобили редови 6-цилиндров мотор. Спасението идва през 1955 г. под формата на 4,3-литров V-осмак. И така до съвремието и чудовищния Z06 със 650 коня.


Mercedes-Benz 300 SL


Когато слиза от конвейера през 1954 г. 300SL разтърсва света по ред причини. От една страна това е заради революционните (и невероятно красиви) вертикално отварящи се гълуинг врати, на които се наслаждавахме доскоро с SLS. Освен визията обаче 300 SL е и най-бързият заводски автомобил за времето си. Преди над половин век модификацията W198 развива 260 км/ч - число, което е респектиращо дори и сега. Обяснението не е толкова сложно. Уточнението с W198 е необходимо, за да избегне объркването ни с 300 SL W194, състезателната кола, която през 1952 г. печели на Льо Ман. W198 не е нищо повече от шосеен вариант на същия този състезател. Машината е остава в историята като една от най-големите класики.

Mini

Познат основно като приятна и рядка гледка из България или като колата на Мистър Бийн, Mini всъщност е един от най-значимите модели в историята. Дизайнерът сър Алекс Исигонис създава автомобила за British Motor Corporation с фиксидеята да е компактен. Затова двигателят е напречно разположен, за да се пести място по предния капак, а гумени конуси заменят конвенционалните пружини в окачването. Всичко това е впечатлящо, но основният успех на малкият британец е друг. Той е първата кола, която е над всякакво класово деление, достъпна за всеки машина. През годините производството преминава от BMC в British Leyland, а после и Rover. Краят на оригиналното Mini бива поставен когато BMW се сдобиват с правата за модела през 2000 г. и го превръщат в нещо много по-различно от предназначена за масите практична кола.

Ford Falcon


Името Falcon може да навява асоциации с малко по-крещяща и вулгарна кола от тази на снимката и това не е случайно. Под едно и също Ford продават на американци и австралийци различни автомобили с едно име. Сега става въпрос за вторите. Ford пускат Falcon в страната на кенгурутата в опит да се преборят с хегемонията на Holden на местния пазар, тъй като продаваният дотогава Ford Zephyr не съумява да го направи. През 1959 г. е създаден завод, от който започва да излиза Falcon. Ходът е сполучлив, но всяка щастлива история има своя край. За австралийският Falcon този край ще дойде преди края на годината.



Рейтинг :
09.09 2023 в 06:27 2
+ 0
- 0
sffsdf8271
Огнян 16.03 2016 в 06:57 1
+ 9
- 3
Претендирате за медия, а статиите ви са пълни с правописни грешки. Какви хора ги пишат? Неграмотността сред младите е повсеместна, но пък чак и пишещите да са неграмотни...
 
Още от : Шоу
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.