Руснаци си спретнаха Hummer от камион ГАЗ-66
Култовият камион ГАЗ-66, познат у нас и като "Виетнамка" още шета из българските гори, в помощ на законните и не толкова законни дървосекачи. Проходимият камион, освен всичко друго, е любим на много ентусиасти, които на негова база си спретват странни машини, с купета на джипове или дори леки коли, които, обаче, изглеждат внушително, освен всичко друго.
Подобен е и случаят с героят на нашата статия - необичаен Hummer, конструиран на базата на камиона, дело на руски ентусиаст, който го е подготвил за лов и забавления. Оригиналният автомобил е бил замислен за транспорт на цяла ловна дружинка, като идеята му е да им бъде освен транспорт, също и вишка, палатка за преспиване и склад, ако щете. Високата проходимост и 4х4 задвижването с понижаващи предавки и блокажи също били задължителни, заради силно пресечения терен в ловния район на руснаците.
Заради блатистите райони в ловните територии, машината трябвало да бъде снабдена със система за промяна на налягането в гумите, което, с гореизброените изисквания, насочило създателите към перфектния донор - военен камион ГАЗ-66. За да се получи приличен отсек за водача и пасажерите, който да е по-комфортен, творците решили да заложат на купе с капак на двигателя, като седалките да се изнесат по-назад от предния мост, а не както е в оригиналната кабина на "Виетнамката".
Под капака останало толкова много пространство, че там било побрано допълнително оборудване - компресор, инвертор за електричество, както и два акумулатора. За обслужването на тази допълнителна техника, в самия капак на мотора са направени допълнителни люкове отстрани - така за да се използват аксесоарите не е нужно да се вдига тежкия капак.
Рамата, мостовете и раздатката са оригиналните от ГАЗ-66. Двигателят е от камион Mercedes 609D (версия Т2 1986 г.) - 4-цилиндров редови нискооборотен атмосферен дизел с максимална мощност 90 к.с. при 2800 об/мин. От същият този камион е взета и скоростната кутия - 5-степенна механична, както и сервоусилвателят на волана. От друг камион, чието име не ни е известно, е спирачната система с вакумни усилватели. Окачването е с цели мостове и ресори от ГАЗ.
За изработката на гигантското купе били свързани цели 4 кабини от ГАЗ-66, от които оса взети също вратите, стъклата и задната част. За да лепнат плътно са добавени листове от неръждаема стомана. Покривът е с усилена стоманена рамка, като на него е разположен огромен стоманен багажник. В предната м участ има голям люк, през който ловците да оглеждат района отвисоко, а най-отпред са разположени два бойни фара, задействащи се от бутони в купето.
Вътре в кабината, всичко е правено от нулата. Подът е от гумирано покритие, за да може да се мие лесно и обилно. Зад шофьорската седалка има пейка, както и още две по продължение на страните. Сгъваема маса може за секунди да се разгъне и банкетът, в стила на ловните традиции, да започне веднага. Всички повърхности в салона логично са с лесно миещи се покрития, за да може да се действа директно с маркуч или пароструйка след лов.
Внушителните габарити на ГАЗ-о-Хамъра не са избрани само за да поберат много хора. Авторите на проекта са искали цялото допълнително оборудване да не дразни очите, а да е надеждно прибрано. И тъй като голяма група означава много вещи, в задната част има няколко скрити бокса за багаж. Но те бледнеят пред централния "склад" в центъра на пода на кабината, който е с размерите на багажник на VW Golf, например. В края на кабината е разположена и автономна система за отопление на кабината, работеща на газ, като газовата бутилка също е под кабината. Там е и тройна електрическа система, работеща на 12, 24 и 220 волта, като максималната мощност на уредите, които могат да се включат в контакта е 1,2 кВт. Ако все пак ловът е неуспешен, на борда има развлекателна система с аудио и телевизор.