14 август 2020
Категории
  •  Автомобили
  •  Мотоциклети
  •  Лекотоварни
  •  Тежкотоварни
  •  Хоби
  •  Иновации
  •  Ретро
  •  Лица
  •  Премиери и изложения
  •  Тунинг и прототипи
  •  Хора и пътища
FACEBOOK

Това са 10 от най-старите коли в историята

Кой е най-старият автомобил в историята? Мнозина ще отговорят - Model T на Хенри Форд! Това е доста популярен отговор, но не и най-точният. Доста преди Форд да допринесе несъмнено за приемането на масовото производство на коли, човечеството прави опити да задвижи превозно средство чрез механична, а не жива сила.

В най-ранните етапи е използвана силата на парата. Това очевидно е доста неефективен метод, особено в днешни дни. През 1885 година Карл Бенц прави своя Benz Patent-Motorwagen, който се превръща в първия бензинов автомобил. Малко по-късно към купона се включва и дизелът.

Датирането и еднозначното определяне на най-старият автомобил е доста сложна и може би невъзможно задача. Първо, защото може би нямаме пълната информация за такъв анализ. Освен това самата дефиниция на автомобил може да е доста различна от това, което си представяме. Ето защо тази класация няма претенциите да бъде фактически изрядна от гледна точка на датирането и подреждането. Тук просто ще припомним за 10 от най-старите возила в историята на човечеството.

Cugnot Fardier

През 1769 година френският изобретател Никола Куньо получава задача от военните власти - да измайстори самозадвижваща се карета, която да помага на войниците при тегленето на тежките оръдия на фронта. Нейната скорост е фиксирана на малко под 5 км/ч, за да може да се движи приблизително със скоростта на пехотинците. Пробегът на машината е изчислен във време - тя може да работи 75 минути, преди да спре за презареждне. В момента единственият известен екземпляр на тази машина е в Музея на изкуствата в Париж.

Hancock Omnibus

За разлика от изобретението на Куньо, машината на английския изобретател Уолтър Хенкок - Hancock Omnibus може да бъде наречена първата комерсиална транспортна машина на колела. Този своеобразен малък автобус превозва пътници между Лондон и Падингтън. Деветте произведени машини транспортират над 4000 души по тази линия в периода 1832 - 1834 година.

Grenvile Steam Carriage

През 1875 година Робърт Невил Гренвил от Великобритания започва да разработва своята парна карета. По това време нещото, наподобяващо на автомобили, е изключително скъпо за производство (ръчно) и поддръжка. Машината на Гренвил може да превозва до седем пасажери, като един от тях трябва да се лиши от удоволствието да се наслаждава на гледката и трябва да се заеме със захранването на парния двигател. Най-впечатляващото за тази машина е, че за последно тя е фукнционирала съвсем необезпокоявано през 2009 година!

La Marquise

Тази красива машина е произведена през 1884 година за графа на Де Дион. "Маркизът" има претенцита да е спечелил първото автомобилно състезание в историята на човечеството (създателят му е построил и съперника му, разбира се). Освен това за момента La Marquise е най-старият автомобил в движение. Последният път, когато модел в движение отива на търг, той е продаден за 4.6 милиона долара през 2011 година.

1886 Benz Patent-Motorwagen

Ето че достигаме до делото на Карл Бенц и практически първият бензинов автомобил в историята на човечеството. Въпреки че е построен през 1885 година, патентът идва през следващата. Машината е задвижвана от 954 кубиков двигател с един цилиндър, който има 2/3 конска сила. В първия вариант горивото директно се излива в цилиндъра, но по-късно Бенц добавя и карбуратор към системата. Бенц достига до страхотни крайности с детайли като кожени накладки и др.


Hammelvognen

Това е първият датски автомобил, създаден през 1886 година. Задвижва се от двигател с два цилиндъра и общо 3 к.с. Машината, типично за северните нации, е изненадващо иновативен за времето си, предлагайки истински спирачки и дори задна скорост. Максималната му скорост е от около 10 км/ч. Може да не ви звучи много, но сега си представете как се движите с тази скорост на неасфалтиран терен, без гуми и окачване и пак помислете дали бихте дали "пълна газ" с този шедьовър.

1889 Daimler-Maybach Stahlradwagen

Няма как да говорим за Бенц, без да намесим и Готлиб Даймлер. Той и Вилхем Майбах са родоначалниците на двигателя с вътрешно горене. Даймлер се концентрира върху двигателя, докато задачата на Майбах е да създаде цялостната визия на бъдещата им машина. Двамата са дългогодишни приятели и работят заедно до смъртта на Даймлер. Техният автомобил е бил задвижван от двигател с един цилиндър, който се намира под шофьора.

De Dion-Bouton Quadricycle

Връщаме се отново във Франция, защото успехът на "Маркиза" води до създаването на друга иновативна машина, позволяваща следващата крачка в прогреса на двигателите. Тези на Де Дион-Бутон са толкова издръжливи, че много други автомобилни производители по това време започват да купуват тези агрегати. През 1891 година колите на компанията преминават от три на четири колела. При някои модификации е възможно дори да се инсталира капак върху двигателя, първоначално подобие на купе за пасажери, както и брони. За съжаление нито един така екипиран екземпляр не е оцелял до днес. Този от снимката е създаден през 1900 година и е с максимална скорост от около 50 км/ч. Е момента е в музея Луман в Хага, Холандия.

Duryea Car

Братята Чарлз и Франк Дюрия са създателте на първия комерсиален бензинов автомобил в САЩ. Двамата привличат погледите по улиците (ако е имало такива) в Спрингфийлд, Масачузец през 1893 година с чудатото си возило. То е задвижвано от едноцилиндров, 4-тактов бензинов двигател с водно охлаждане.


1894 Balzer

На фона на някои от возилата по-горе, този скромен Balzer изглежда като детска играчка. Той е построен за първи път през 1894 година в Ню Йорк от изобретателя Стивън Балцер. По-интересното при него е, че е задвижван от 3-цилиндров роторно монтиран двигател. Той е инсталиран върху колянов вал, който задвижва по-късо рамо, а то предава усилието на скоростите.


Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Шоу
Всички текстове и изображения публикувани в Auto.OFFNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.